Kundeservice

Velkommen til Bokklubbens kundeservice!

Våre åpningstider er mandag-torsdag kl 8-19 og fredag kl 8-15.

Vennligst ring oss dersom du har en sak som haster. Responstiden på epost er 3-5 virkedager.

Du finner spørsmål og svar under. På Min side vil du finne dine betalinger og utestående beløp.


Telefon


E-post


Bokklubben Kundeservice

Glemt medlemsnummer?
Dersom du har registrert din e-postadresse hos oss, klikk her, så sender vi det til deg på e-post!

Medlemskap og innmelding

Hvordan forandrer jeg adressen min?

Du kan enkelt endre adresse og registrere/endre e-postadresse på Min side. Dette gjelder kun VARIG adresseendring.

Hva gjør jeg om jeg skal flytte til utlandet?
Medlemskap i Norden fungerer på samme måte som i Norge.
Skal du flytte utenfor Norden, må ditt medlemskap endres til utenlandsabonnement. Ta kontakt med vårt kundesenter på tlf 22028700 eller e-postadresse webkontakt@bokklubben.no

Du kan returnere en bestilt vare innen 100 dager fra mottak uten å oppgi noen grunn. Du må returnere den ubrukt, med fakturaen og i original-emballasje. Vi behøver ikke noe angrerettskjema. (Hvis du likevel ønsker å fylle ut angrerettskjema finner du det her.)
Returporto må betales av kunden.

Du har 14 dagers angrerett på inngått medlemskap, send en e-post til webkontakt@bokklubben.no og gi oss beskjed. Fyll ut angrerettskjema og send som vedlegg i e-posten om du ønsker. Dette skjemaet er ikke påkrevet fra vår side.

I  Bokklubbens app finner du dine aktuelle hovedbøker, og om du ønsker å avbestille, kan du gjøre det rett i appen.

Der finner du også alle utgaver av Bokklubbens nettmagasin.

Lurer du på hva en bok koster hos Bokklubben, kan du søke etter den eller fotografere strekkoden for å sjekke pris.

Vil du ha forslag til bøker spesielt anbefalt for deg, klikker du på Anbefalinger!

Last ned gratis fra iTunes Store til iPhone / iPad

Last ned gratis fra Android Market

Hvordan avbestiller jeg?
Når du logger på Min side og klikker på menypunktet Hovedbok / avbestilling finner du din hovedbok.

For avbestilling klikker du på Les mer og kommer deretter inn på omtalen. Du finner Avbestill-knappen her.

Under Tidligere hovedbøker (Min side) ligger en oversikt over alle hovedbøker du har avbestilt tidligere. Du kan også avbestille på SMS, på ordretelefon 02299 eller via Bokklubbens app.

Når er avbestillingsfristen?
Fristen er oppført ved bokomtalen. Du finner også denne fristen på siden for hovedboktilbud, på for- og baksiden av medlemsblader og i hovedbokvarsel på e-post.

Det hender at avbestillingsfristen for forrige hovedbok ikke har utløpt før du får tilbud om en ny. Da kan det ligge flere hovedbøker på siden samtidig - selv om du kun har medlemskap i én klubb.

Kan jeg se om jeg har avbestilt en bok?
Ved å klikke på Hovedbok/ avbestilling når du er innlogget på Min side, finner du en oversikt over hvilke bøker du har avbestilt. Du kan kontrollere at alle dine avbestillinger er registrert.

Dersom din e-postadresse er registrert hos oss, vil du automatisk motta en avbestillingsbekreftelse pr e-post.

Jeg har mottatt en hovedbok jeg ikke ønsker å beholde - hva gjør jeg?
Hvis du ikke ønsker å beholde en hovedbok, har du to muligheter:
1. Bytte boka i en annen. Benytt vårt byttekort, og du slipper å betale returporto. Byttekort
2. Sende boka i retur. Du betaler selv returporto. Retur

Hvor ofte får jeg tilbud om hovedbøker?
Alle klubbene sender ut hovedboktilbud 1-2 ganger i måneden. Dato for avbestilling og utsendelser vil ofte variere fra måned til måned.

Sommeravbestilling

Slik har du full kontroll over medlemskapet mens du er på ferie:

  • Full kontroll med bokklubb-appen: 
    Med bokklubb-appen har du hele medlemsskapet på mobilen. Superenkel bestilling og avbestilling. Last ned gratis i Appstore eller GooglePlay/Android Market .
  • Vil du ha SMS som varsler hver gang det er et nytt hovedboktilbud? Send hoved medlemsnummer til 2102. Tjenesten koster kr 7,-
  • Dersom du er bortreist en kortere periode, kan du kontakte Kundesenteret for å avbestille.

Slik virker medlemskapet

  • Ca. hver 14.dag får du et hovedboktilbud fra oss via epost eller via medlemsblad, hvis du har valgt det. Ønsker du ikke hovedboken kan den enkelt avbestilles innen fristen på bokklubben.no, Ordretelefonen 02299 eller på vår Bokklubb-app. Du kan dessuten motta hovedbokvarsel via SMS, se info på bokklubben.no. Hovedboka sendes deg automatisk dersom du ikke avbestiller den. Avbestillingsmulighetene og avbestillingsfrist står på baksiden av medlemsbladet/i eposten.
  • Du får informasjon om medlemskapet og andre viktige tilbud på epost. Ekstra kampanjetilbud og nyheter sender vi i nyhetsbrev 1-3 ganger pr uke.
  • Bestilling og avbestilling kan gjøres på www.bokklubben.no, via Bokklubbens app, ordretelefonen 02299 eller på SMS
  • Velkomsttilbudet gjelder kun dersom du ikke har vært medlem av klubben siste 12 måneder
  • Du må være 18 år for å bli medlem. Er du yngre, trenger vi foresattes underskrift tilsendt.
  • Bokklubben gir deg muligheten til å angre kjøpet/innmeldingen inntil 14 dager etter at du har fått velkomstpakken. Du har også 100 dagers returrett på bøker og varer som er kjøpt og betalt.
  • Vårt kundesenter er åpent mandag-torsdag: 8-19, fredag: 8-15 og kan nås på telefon 22028700, eller epostadresse webkontakt@bokklubben.no
    Bokklubben forbeholder seg retten til å godkjenne medlemskapet
  • Ønsker du å avslutte medlemskapet før du har vært medlem i ett år, må du betale medlemspris for velkomstpakken. 

Dine medlemsfordeler

  • Maks rabatt! Alle nye bøker har alltid den maksimale rabatten vi har lov å gi - 12,5 prosent rabatt.
  • Alle hovedbøker du kjøper i Bokklubben sendes deg portofritt. Som medlem har du tilgang til over 4 millioner titler
  • Alle bokordre på over 299,- sendes portofritt
  • Bokklubben app kan lastes ned gratis fra iTunes Store til iPad og andre Apple-produkter, og fra Android Market til en rekke andre smarttelefoner
  • Bokklubben samarbeider med en rekke kulturinstitusjoner rundt om i landet, og som medlem i Bokklubben får du 15-50 % rabatt på en mengde arrangementer

Dersom du har registrert din e-postadresse hos oss, klikk her, så sender vi deg det på e-post.

  • Du får tilsendt e-post med informasjon og lenke til fyldige bokomtaler på nettet, eller du får medlemsblad sendt hjem til deg hvis du er papirmedlem. Du kan dessuten motta hovedbokvarsel via SMS. Hvert medlemsblad/e-post presenterer en hovedbok. Hovedboka sendes deg automatisk dersom du ikke avbestiller den. Avbestillingsmulighetene og avbestillingsfrist står på for- og baksiden av medlemsbladet og i e-posten. Det er ingen kjøpsforpliktelse, men du må være medlem i ett år. Tilbud om ny hovedbok kommer på mail hver 14. dag. Ønskes ikke boka må den avbestilles. Er du medlem i en nettklubb, får du all informasjon fra oss via e-post og Internett.
  • Maks rabatt! Alle nye bøker har alltid den maksimale rabatten vi har lov å gi - 12,5 % rabatt.
  • Alle hovedbøker du kjøper i Bokklubben sendes deg portofritt i Norden. Som medlem har du tilgang til 4 millioner titler.
  • Bestilling og avbestilling kan gjøres på www.bokklubben.no, ordretelefonen 02299 , Bokklubbens app eller på SMS
  • Ønsker du å avslutte medlemskapet før du har oppfylt medlemsforpliktelsene du godtok da du meldte deg inn, må du betale medlemspris for velkomstpakken. Eneste forpliktelse er å stå som medlem i et år.
  • Bokklubben gir deg muligheten til å angre kjøpet inntil 30 dager etter at du har fått boken/ varen. Du har også 14 dagers angrerett på innmeldingen. Les mer på vedlegget som følger pakken.
  • Vårt kundesenter er åpent mandag-torsdag: 8-19, fredag: 8-15 og kan nås på telefon 22028700
  • Du må være 18 år for å bli medlem. Er du yngre, trenger vi foresattes underskrift tilsendt
  • Velkomsttilbudet gjelder kun dersom du ikke har vært medlem av Bokklubben de siste 12 måneder

Her finner du en oversikt over medlemskapene dine. Disse medlemskapene kan du betjene på én og samme innlogging.

  • Medlemskap
  • Hovedboktilbud/Avbestillinger
  • Bestillinger
  • Faktura
  • Ønskeliste
  • Gavekort
  • Mp3-lydbøker
  • E-bøker

Ny adresse, e-postadresse og annet som vedrører medlemskapet registrerer du også på Min side.

Medlemskap med e-post som kommunikasjonsform
Gjør som 77 %  av våre medlemmer: Få alle tilbud på e-post.

  • Klikk på medlemskap og velg kommunikasjonsform e-post
  • Registrer e-postadressen din på Min side for at vi skal kunne sende deg tilbud

For å bestille og avbestille kan du også benytte ordretelefonen 02299.

Husk å ha medlemsnummeret klart før du ringer. Ordretelefonen er åpen døgnet rundt!

          Ordretelefonen brukes slik:

  • tast telefonnummeret 02299
  • tast ditt medlemsnummer på 8 siffer
  • du får spørsmål om du vil bestille eller avbestille
  • tast 1 for bestilling eller 2 for avbestilling
  • tast artikkelnummer, 7 siffer
  • du får bekreftelse på at bestillingen/avbestillingen er mottatt
  • Til slutt har du også mulighet til å angre en bestilling. Dette må gjøres før du legger på.

Hovedbokvarsel på SMS - enda enklere å være medlem i Bokklubben

Hver gang det kommer en ny hovedbok i klubben din, sender vi en SMS til deg. I den får du vite forfatter og tittel, boknummeret og ditt medlemsnummer slik at du kan avbestille om du ønsker det.

1.Samtykke

Ønsker du å motta hovedbokvarsel fra Bokklubben?
Send reg medlemsnummer til 2102

2.Abonnement på hovedbokvarsel:
Send hoved medlemsnummer til 2102
Hovedbokvarsel koster kr 7,- per melding.

Ønsker du å motta informasjon og tilbud på SMS fra Bokklubben?
Gå til Min side mobil og kryss av i boksen for Ja.
Du kan også sende en SMS (se REG).

REG
Ønsker du å motta informasjon og tilbud på SMS fra Bokklubben? Send reg medlemsnummer til 2102, og du er registrert med SMS-samtykke

Registrer ditt mobilnummer her:
Min side mobil

Avbestilling:
Send ab boknummer medlemsnummer til 2102
Skal du avbestille flere, gjør du slik ab boknummer boknummer boknummer medlemsnummer
Husk det skal bare være en blank mellom ordene.
Tjenesten koster kr 7,- per melding.

Bestilling:
Send bs boknummer medlemsnummer til 2102
Skal du bestille flere, gjør du slik bs boknummer boknummer boknummer medlemsnummer
Husk det skal bare være en blank mellom ordene.
Tjenesten koster kr 7,- per melding.

STOP
Du kan når som helst sende STOP til 2102 for å stoppe et SMS-abonnement. Husk at STOP til 2102 stopper alle SMS-henvendelser fra Bokklubben; har du flere SMS-abonnementer og ønsker å fortsette med bare noen, må du registrere deg på nytt (se REG).

Du kan søke etter forfatters etternavn, fornavn og fullt navn eller boktittel, artikkelnummer og ISBN i søkefeltet øverst på siden.

Du kan også bla i emnelistene for å se hva som finnes under alle de forskjellige sjangrene.

Det er fullt mulig å være medlem selv om du bor i utlandet. Du må være nettmedlem.

Det innebærer at du vil motta e-post fra oss med melding om hovedbok. Avbestilling og bestilling gjøres på www.bokklubben.no.

Når du som nettmedlem i utlandet skal logge deg inn på Min side, bruker du fire nuller som passord.

Send oss en e-post til webkontakt@bokklubben.no med alle opplysninger inkludert 3 ønskede velkomstbøker. Du finner bokutvalget ved å klikke på Bli medlem.

Utenfor Norden tilkommer portokostnader på kr 200 per bok i tillegg til de ulike lands regler for toll og moms.

Det er kun bøker som kan sendes til utlandet.

  • Bestiller du en bok fra nettsiden, må du bruke betalingskort i handlekurven (Visa eller MasterCard)
  • Hovedbøker som ikke er avbestilt, sendes med faktura. Bruk betalingsinformasjonen nedenfor.

Elektronisk overføring til De norske Bokklubbenes konto
Bankkontonummer (IBAN) NO56 6222 0566 000
Nordea Bank Norge ASA
N - 0021 Oslo
NORWAY 
S.W.I.F.T.-kode/BIC: NDEANOKK

OBS! Betaler i utlandet må betale alle gebyrer, både i egen bank og mottakerland.

Dersom du ønsker å melde deg ut av Bokklubben, må du ha oppfylt medlemsforpliktelsene.

Ta kontakt med vårt kundesenter mandag-torsdag: 8-19 og fredag: 8-15 så hjelper vi deg med utmeldingen. Tlf 22028700 eller webkontakt@bokklubben.no

Er velkomstpakken gratis?
Du betaler kun porto for velkomstpakken.
Bestiller du ekstratilbud ved innmelding, er prisen på disse oppført på giroen, og du finner også prisen på disse på innmeldingssiden.

100 % fornøydgaranti på Hjem & interiør

Du kan teste varen i 30 dager. Bytt til en annen modell om du ikke er helt fornøyd

  • Varen må byttes til en annen modell innen samme varegruppe og prisnivå.
  • Garantien er gyldig i 30 dager, gitt at du har betalt varen i tide.
  • Garantien kan bare benyttes én gang per produkt. Ny vare kan med andre ord ikke byttes eller returneres.
  • 100 % fornøydgarantien gjelder alle varegrupper innen kategoriene Hjem & Interiør

 

PRISLØFTE

Vi er den ENESTE nettbokhandelen som har PRISLØFTE på nye norske bøker. Gjelder for både innbundet utgave og pocketutgave, og for utgivelser fra alle forlag som er medlem i Den norske Forleggerforeningen. Vi gir alltid den maksimale rabatten på 12,5 %, slik at du alltid skal være trygg på at du får den laveste prisen.

  • Prisløftet gjelder ikke for utgivelser fra mindre frittstående forlag som ikke er med i Forleggerforeningen.
  • Prisløftet gjelder i bokens utgivelsesår.
  • Prisløftet gjelder identisk ISBN-nummer
  • Handler du bøker for over 299,- sendes de til deg FRAKTFRITT

 

100 dagers åpent kjøp

Hos oss får du pengene tilbake hvis du angrer kjøpet. Enten du har bestilt på nett eller på ordretelefonen eller har latt være å avbestille kan du angre kjøpet og få pengene tilbake.

  • Gjelder også for salgsvarer
  • Gjelder for kjøp både i nettbutikk eller om du har latt være å avbestille.
  • Varene må være ubrukte og i original forpakning
  • Ring oss på kundesenteret hvis du trenger hjelp. Eller gå på Kundeservice. Der finner du all kjøpsinformasjon.

 

Full bytte og returrett – i 100 dager

Du kan bytte og returnere varen om den ikke passer deg. Ta kontakt med kundesenter.

  • Ingen risiko, angrer du kjøpet har du null kostnad, bortsett fra forsendelse
  • Du har 100 dager på deg til å returnere en vare

 

Garantert lave priser

Bokklubben er en stor direkte-importør av en rekke spesialdesignede produkter og merkevarer. Derfor kan vi garantere lave priser.

  • I tillegg til lave priser får du 5 % ekstra bonuskroner på alt du handler av produkter og merkevarer.
  • Ta kontakt med kundeservice hvis du finner varen til en lavere pris et annet sted. Finner du bevis på at andre nettbutikker har lavere pris enn oss i perioden du handlet produktet, ønsker vi at du sier i fra. Ta kontakt med kundeservice, så ordner vi opp!

 

PRISGARANTI på hovedbøker

Vi garanterer deg laveste pris på alle hovedbøker i Bokklubben.

  • Du vil ikke finne boken til lavere pris noe annet sted.
  • Bøkene sendes deg fraktfritt
  • Prisgarantien gjelder for identisk utgave av boken.

Bestilling og kjøp

Alle varer som legges i handlekurven, følger med hele veien slik at du alltid kan se hva du har lagt til bestilling. Du kan også fjerne varer herfra underveis eller endre antallet. Bestillingen blir ikke effektuert før du har bekreftet den i kassen.

Når bestillingen er sendt, vil du finne den igjen under "Bestillinger" på "Min side".

  • Hovedbøker som ikke er avbestilt, sendes med faktura
  • Når du bestiller en bok på nettsiden, kan du velge betalingsform: enten å få tilsendt faktura eller bruke betalingskort (Visa eller MasterCard) når du kommer til handlekurven
  • Ditt betalingskort vil ikke belastes før varen er sendt fra oss. Beløpet står reservert inntil varen faktureres og sendes. Ved annullering av ordren blir reservasjonen opphevet i løpet av et par dager.
  • Har du adresse i utlandet, MÅ du bruke betalingskort
  • Når en vare er betalt, kan du se det på "Min side", enten under "Bestillinger" eller "Hovedbøker"
  • Vi tar forbehold om eventuelle trykkfeil, utsolgte varer, sviktende leveranser fra leverandørene våre og opplagte prisfeil på produkter
  • Det lønner seg å være medlem!
    Det lønner seg enda mer å være et godt medlem!

    • DU FÅR: 5 % bonuskroner på alle artikler med bonussymbolet
    • Våre beste kunder får i tillegg 20 bonuskroner hver måned
    • DU VELGER SELV når du vil utløse og bruke dine bonuskroner!

    I Bokklubben får du et stort og attraktivt utvalg bøker og produkter til lave priser. Nye norske bøker har regulert fastpris, og inngår ikke i bonussystemet. Bokklubben gir deg alltid disse bøkene med maksimal rabatt (12,5 % rabatt). Ingen har lov til å gi mer rabatt eller bonus på bøker i fastpris.

    Kjøper du artikler merket med bonussymbolet, får du bonuskroner. Du kan bruke bonuskronene dine til å redusere prisen neste gang du handler. Bonuskronene må brukes innen 6 måneder.
    For å få dine bonuskroner må du registrere din e-postadresse med samtykke. Når du løser ut bonuskronene får du en kode som du kan taste inn i handlekurven ved neste kjøp. Bonuskoden finner du både på Min side og i e-posten som sendes til deg når du velger å utløse bonuskronene.

    Du kan bruke bonuskronene til å dekke hele eller deler av beløpet du skal betale. Bruker du bare noen av bonuskronene kan du bruke restbeløpet ved en senere handel. Du kan kun bruke en kode per ordre.

    Du samler bonuskroner og kan bruke dem i Bokklubbens digitale kanaler; Web, mobil og app. Bestillinger gjennom ordretelefonen og kundeservice gir ikke bonuskroner.

    For returer: gå til Retur

    Du kan bytte bøker, lydbøker og filmer såfremt du har betalt fakturaen. Bokklubben betaler returportoen.

    OBS: For at bytteretten skal være gyldig må fakturaen være betalt. Dersom varen returneres uten at faktura er betalt, eller uten at det er et reelt bytte, vil portokostnader tilkomme.

    Skjema bytterett

    Informasjon om bytteretten:

    Varen må byttes innen 1 måned fra fakturadato.* Ved manglende ønske om ny bok, lydbok eller film i bytte, blir beløpet godskrevet din konto eller en midlertidig konto i Bokklubben hvis du ikke er medlem fra før. Kontoen er tilgjengelig i 6 måneder. Velger du en rimeligere artikkel, vil differansen godskrives kontoen i 6 måneder. Velger du en dyrere artikkel, vil du få tilsendt en faktura på det mellomværende. På nye bokordre under kr 299,- tilkommer kr 29,- i porto.

    * Bytteretten gjelder ikke bokserier i abonnement, bøker og produkter du har mottatt i velkomstpakken eller bestillinger hvor det er benyttet gavekort. Frist for å bytte er senest 1 måned etter fakturadato.

    Enklere å handle på bokklubben.no!
    Nå trenger du ikke lenger tenke på kodebrikker eller kodekort for å betale med kredittkort. Kanskje har du hatt problemer med å handle på iPad eller fra en smarttelefon - nå er løsningen endelig her. Med forenklet betaling tar vi vare på kredittkortinformasjonen din, slik at du trenger bare CVC koden (den tresifrede koden bak på kortet ditt) når du skal handle hos oss.

    Før du kan ta i bruk forenklet betaling må du godkjenne at Bokklubben tar vare på din kredittkortreferanse til fremtidig bruk.

    Kryss av for "Enkel og sikker betaling" når du betaler med kredittkortet ditt. Kortinformasjonen din er da lagret, og du kan gjennomføre kjøp via iPad og smarttelefoner, og selvfølgelig også fra pc og mac - som tidligere.

    Sikkerhet 
    All kredittkortinformasjon blir kryptert og lagret på en sikker måte, og løsningen vår er godkjent av kredittkortselskapene. Betalingen er derfor like sikker som tidligere - bare mye enklere!

    Jeg har betalt, hvorfor får jeg betalingspåminnelse/purring?
    Din betaling og vår betalingspåminnelse/purring kan ha krysset hverandre. Du kan se om betalingen er registrert hos oss på "Min side", under fanen "Faktura". Hvis fakturaen er merket "Dekket", har vi mottatt din betaling, og det er ikke nødvendig å ta kontakt med oss.

    Dersom betalingen ikke er registrert hos oss, er det fint om du sender kopi av bankutskrift eller kvittering. Dette kan sendes som vedlegg i e-post eller ved skriftlig henvendelse til: Bokklubben, Pb 4300 Nydalen, 0402 Oslo.

    Legg ved informasjon om medlemsnummer, betalingsdato, beløp og kontonummer.

    Jeg har returnert varen, hvorfor får jeg betalingspåminnelse/purring?
    Du kan sjekke på på "Min side" under fanen "Faktura" om din retur er registrert hos oss. Varen blir markert med "Dekket" så snart den er mottatt i retur. Dersom det er mindre enn en uke siden du returnerte varen, vent noen dager og kontroller igjen. Ta kontakt dersom varen fremdeles står som "Åpen" under Faktura-fanen.

    Hvor lang forfallsfrist har Bokklubben?
    Betalingsfristen i Bokklubben er 14 dager fra boka/varen sendes fra vårt lager. Dersom postgangen er sen, eller du må hente bøker/varer på Posten, kan betalingsfristen oppleves som kort.

    Vi sender en påminnelse om at fristen er utløpt kun til dem som har registrert sin e-postadresse. 1. gangs purring sendes i brevs form med purregebyr kr 70,-.

    Når kommer bøker jeg har bestilt?
    I bestillingsbekreftelsen du mottok fra oss, finner du estimert leveringstid. Lagerførte varer blir normalt pakket og sendt samme dag eller dagen etter bestilling.

    Porto og ekspedisjon
    Alle hovedbøker sendes portofritt, andre bøker sendes portofritt dersom ordren er på 299,- eller mer.
    Bokordre under 299,- har porto kr 29,-.
    Normal leveringstid er 3-7 dager for lagervarer. Mindre forsinkelser vil ofte skyldes postgangen. Har du ventet urimelig lenge, ta kontakt med oss ved å sende en e-post via "Min side" eller ring oss på 22028700 mandag-torsdag: 8-19 fredag: 8-15 slik at vi kan undersøke saken.

    SMS-varsel om pakke 
    Har du registrert mobilnummeret ditt hos oss, vil du få en SMS som hentemelding på Posten når du har bestilt noe som sendes som pakke. Du får ikke hentelapp i postkassa, og SMS-tjenesten er gratis. Raskere og mer miljøvennlig! 
    Registrer mobilnummer her

    Hva betyr leveringstid "Usikker"?
    Bøker med leveringstid "Usikker" bestiller vi til deg fra forlag i utlandet. Disse bøkene sendes til våre lagre i USA og England, videre til lager i Norge før de sendes ut til deg. Det kan derfor ta tid før bøkene kommer frem. I noen tilfeller har bøkene gått ut av produksjon eller er utsolgt uten at de utenlandske forlagene har varslet om dette. Du blir i så fall informert om forholdet når vi får beskjed.

    Du finner flere opplysninger om bestillingen på "Min side".

    Ved ordre over kr 299,- sender vi alle bøker, lydbøker og dvd-er portofritt.  
    Bokordre under kr 299,- har porto kr 29,-

    Ved kjøp av produkter fra Til hjemmet-sortimentet tilkommer frakt kr 79,-/ 99,-. Gjelder kun én gang pr ordre, uansett hvor mye du bestiller. Dersom vi, av praktiske grunner, må sende din bestilling i flere forsendelser, betaler du frakttillegget kun én gang.

    Porto for velkomstpakkene står oppført på innmeldingssiden til klubbene.

    Du har 100 dagers angrerett. Varen må betales dersom du beholder den utover betalingsfrist. Beløpet blir så godskrevet ved returen.

    Ved retur betaler du selv porto til posten. Varen må være ubrukt og i original forpakning. Hvis varen returneres før betalingsfrist, la faktura følge med i pakken. Hvis varen er betalt, vennligst fyll ut angrerettskjema hvis du ikke lenger har fakturaen. Vi krever ikke utfylt angrerettskjema ved retur sammen med faktura, men om du ønsker å vedlegge det, finner du det her.

    Vår returadresse er:
    Bokklubben
    c/o PostNord AS
    Postboks 123
    1401 Ski

    NB Faktura skal medfølge varen.

    Kan jeg returnere deler av pakken jeg har mottatt?
    Ta kontakt med vårt kundesenter via e-post eller på tlf. 22028700 mandag-torsdag: 8-19, fredag: 8-15.

    Varen er skadet, hva gjør jeg?
    Om en vare er defekt eller skadet kan du reklamere på produktet. For å behandle din reklamasjon trenger vi:
    En beskrivelse av hva som er feil, eller hvordan mangelen/skaden oppstod. 2-3 tydelige bilder av produktet. Mangelen må komme tydelig på bildet/bildene. 
    Vennligst send henvendelsen og bildet til e-postadresse: webkontakt@bokklubben.no

    Hva gjør jeg hvis jeg ikke ønsker å beholde varen?
    Du kan returnere varen innen 100 dager etter mottak dersom du ikke ønsker den. Varen må betales dersom du beholder den utover betalingsfrist. Beløpet blir så godskrevet ved returen. Du må returnere den ubrukt, med faktura og i originalemballasje. Du må selv betale returporto. Varen vil ikke bli returbehandlet og kreditert uten medfølgende faktura. Det må ikke skrives beskjeder på fakturaen.

    OBS: Det er ikke angre- eller returrett på nedlastbare produkter.

    Returadresse:
    Bokklubben
    c/o PostNord AS
    Postboks 123
    1401 Ski

    NB Faktura skal medfølge varen.

    Forhandlere skal ta imot EE-avfall
    Alle butikker i Norge som selger EE-produkter er pliktige til å ta imot utrangert utstyr av samme type som de forhandler, uten kostnad for forbruker. Butikkene plikter å ta imot utstyret selv om du ikke har kjøpt det hos dem, også dersom det er av et annet merke eller fabrikat enn de selv forhandler. Den ubegrensede mottaksplikten gjelder avfall fra private husholdninger. Når det gjelder avfall fra næringsvirksomhet, har forhandleren bare plikt til å ta imot EE-avfall fra din virksomhet gratis dersom dere kjøper ny tilsvarende mengde produkter.
    Les mer på elretur.no eller lovdata.no

    Retur av EE-avfall
    Som forbruker kan du levere utrangerte elektroniske produkter av samme type produkt som vi selger, tilbake til oss. Så vil vi vederlagsfritt destruere dem etter gjeldende lover og regler.
    Du må selv besørge porto/forsendelseskostnad til oss.

    Postadresse for utrangert EE-avfall:
    De norske Bokklubben
    PB 4300 Nydalen
    0402 Oslo

    I skjønnhetsavdelingen vår finner du et stort utvalg av parfyme, kroppspleie, hudpleie og sminke. Vi tilbyr eksklusive merker som Lancôme, Dior, Gucci, Redken, Dr Brandt og mange flere. Hos oss finner du favorittproduktene dine til en enestående pris.

    Pris og utvalg
    Vi tilbyr parfyme, hudpleie, hårpleie og sminke for både kvinner og menn i alle aldre. Vi selger til 20-40 % lavere pris enn du får i butikk. Her finner du både tidløse og klassiske parfymer og trendy duftnyheter. Av hudpleieprodukter finner du gode og velkjente varemerker som Clarins, Clinique og Lancôme. Av hårpleie selger vi høykvalitetsmerker som Redken, Schwarzkopf og TIGI. Vi tilbyr også elektriske skjønnhetsprodukter som hårfønere, fønbørster samt rette- og krølltenger.

    Eget lager
    De mestselgende varene ligger på lager, og vi kan derfor levere dem raskt. Varer vi ikke har på lager kan vi ved de aller fleste tilfeller levere i løpet av 7 til 14 dager, med forbehold om mangler hos leverandør.

    Vi utvikles hele tiden
    I skjønnhetsavdelingen vår finner du folkekjære og bestselgende varer, men også varer som er vanskeligere å få tak i. Alle til en svært god pris. Vi forsøker også å ta inn nyheter så raskt som mulig. Hvis det er et produkt du savner i sortimentet vårt så er du hjertelig velkommen til å komme med en forespørsel. Finner vi produktet hos leverandørene våre kommer det for salg i løpet av en måned.

    Våre mål
    Bokklubbens mål er å kunne tilby alt du trenger av livsstilprodukter på internett. Det skal være enkelt å finne det du leter etter, og du skal kunne bestille det til en god pris. En del av leverandørene våre holder til ute i Europa, slik at det dessverre kan ta litt lengre tid for oss å motta produktene.

    Allergier
    Om du har eller får allergiske reaksjoner, eksem eller andre plager i forhold til kosmetikk, hudpleieprodukter eller parfyme er ikke vi ansvarlige for dette. Kontakt en lege dersom du opplever hudplager. Vi anbefaler å lese produktbeskrivelsene nøye, og se om produktet er allergivennlig eller laget for særlig sensitiv hud.

    Vanlige spørsmål

    Når du handler på internett kan det dukke opp spørsmål. Vi har listet opp de vanligste spørsmålene vi har fått til kundeservice. Vi er alltid opptatt av dine meninger og tilbakemeldinger. Så la oss få høre hva du mener!

    Dufter

    Hvordan skal jeg oppbevare min duft?
    Duften bør oppbevares mørkt, og ikke for varmt. Baderomskapet kan lett bli for varmt og lyst, men det er ikke nødvendig å ha den i kjøleskapet.
    Hva er forskjellen på eau de toilette, eau de parfum og eau de cologne?
    Forskjellen er konsentrasjonen av duftstoffene. Eau de parfum er sterkest med 18-40 % duftkontrasjon, eau de toilette har 15-20 %, mens eau de cologne er svakest med 7-14 %. Jo svakere duften er, desto kortere tid sitter den. Jo sterkere den er, desto mindre trenger du å påføre.
    Jeg har tørr hud og min duft forsvinner veldig raskt etter at jeg har sprayet den på. Hvorfor?
    Duft sitter dårligere på tørr hud. Bruk en body lotion, gjerne tilsatt samme duften som den eau de toilette/parfum som du bruker, før du sprayer parfymen på. Da sitter duften lenger.
    Hvorfor skal du ikke prøve flere enn tre dufter når du prøver ut nye dufter?
    Nesen klarer ikke å skille ut flere enn tre dufter fra hverandre. De som jobber med parfyme i parfymeri har derimot trent seg opp til å skille flere dufter fra hverandre.
    Min favorittduft som jeg brukte for 10 år siden dufter ikke likt lenger. Har de forandret den?
    De forandrer ikke dufter ved mindre de lager spesielle utgaver av duften, eller ved spesielle tilfeller endrer navnet på dem. Det som derimot kan hende er at huden din endrer seg. Det kan komme av medisiner, hormoner, kosthold eller røyking. Huden din spiller en stor rolle for hvordan duften lukter på deg.
    Jeg vil gjerne lukte rent og nydusjet, uten at det virker som om jeg har på parfyme. Kan dere anbefale noe?
    Sarah Jessica Parkers duft, Lovely, er en frisk duft som lukter rent og nydusjet. Du kan også prøve Light Blue fra Dolce Gabbana som har en lett og frisk sitrusduft.
    Jeg leter etter en søtlig dameduft, gjerne med vanilje, som ”merkes” når du bruker den. Finnes det?
    Angel fra Thierry Mügler er en søt duft som sitter hele kvelden. Den inneholder blant annet vanilje og hvit sjokolade. Angel er en utsøkt duft for unike kvinner!
    Hva er forskjellen på after shave og eau de toilette?
    After Shave har en lavere duftkonsentrasjon enn eau de toilette, slik at den ikke dufter like lenge. After Shaven skal brukes der du har barbert deg etter barbering, mens eau de toilette skal sprayes på halsen eller kroppen.
    Jeg blir så tørr i ansiktet når jeg bruker after shave. Hva skal jeg bruke i stedet?
    Du kan bruke after shave balm isteden. Det er en krem, ikke et vann, og den tørker ikke ut huden siden den er alkoholfri. Du kan finne både balm og gelé, med eller uten duft.

    Hudpleie

    Hvordan vet jeg hvilken hudtype jeg har?
    Hvis du er usikker på hudtypen din har du sannsynligvis normal til kombinert hud. Det vil si at du ikke har noen tørre partier i ansiktet, og ikke blir blank på nesen eller pannen i løpet av dagen.
    Fet hud har større porer, og har en blank t-sone, og/eller kinn.
    Tørr hud føles tørr, og flasser ofte på kinnene og i pannen.
    Sensitiv hud reagerer på kulde, vind, vann eller for sterke hudpleieprodukter. Unngå peeling dersom du har sensitiv hud.
    Hvorfor bør jeg bruke ansiktsvann?
    Ansiktsvann virker fuktighetsgivende og det fjerner kalkrester fra huden din. Ansiktsvannet forbereder også huden din før ansiktskremen, slik at ansiktskremen virker bedre og du slipper å bruke like mye av den. Husk å velge et ansiktsvann etter hudtypen din. Ansiktsvann for fet hud reduserer porer og matter ned huden.
    Cliniques ansiktsvann virker annerledes, det har en eksfolierende effekt som dermed fjerner døde hudceller fra huden, men tilfører ingen fuktighet. Fuktigheten får du da med Dramatically Different Moisturizing Lotion.
    Hvorfor trenger jeg å rengjøre ansiktet om morgenen - da jeg bare har sovet?
    Selv om du ikke har på sminke kan det likevel være smuss i fjeset. Huden jobber iherdig mens du sover, og etterlater seg døde hudceller. Siden du også svetter i løpet av natten har ikke nattkremen din noen funksjon lenger.  Det er viktig med en ren hud før du legger på dagkrem eller sminke for et best mulig resultat.
    Hva er forskjellen på øyenkrem og ansiktskrem? Kan jeg ikke bruke min ansiktskrem rundt øynene?
    Huden rundt øynene er tynnere og sartere enn huden i resten av ansiktet. Derfor finnes det egne kremer utviklet for øyepartiet. Øyenkremen er mildere og mer skånsom mot den sensitive huden rundt øynene. Alle øyenkremer er derfor også helt uten parfyme.
    Jeg blir hoven rundt øynene når jeg bruker øyenkrem. Hvorfor?
    Hvis du blir hoven rundt øynene av øyenkremen så har du mest sannsynlig påført den feil. Øyenkremen skal lettes “klappes” inn i huden med fingeren, og du trenger kun et knappenålshode som holder til begge øynene. Øyenkremen skal ikke komme i nærheten av øyenvippene siden det da blir større risiko for å få kremen inn i øyet. Da kan du bli hoven. Hvis du får eksem eller en kløende reaksjon tåler du ikke øyenkremen. Kremen kan være for sterk for din hudtype.
    Hva er et serum?
    Serum brukes vanligvis under hudkremen din for å få en større effekt. Serum er oftest tre ganger mer effektivt enn en krem. Derimot beskytter ikke serum mot frie radikaler, og det har ikke fuktighetsgivende egenskaper. For eksempel kan du ha en fuktighetsgivende dagkrem, og bruke det sammen med et serum som fungerer mot aldring for en optimal effekt på hudpleien din.
    Hvorfor kan jeg ikke bare bruke såpe og vann når jeg vasker ansiktet?
    Både såpe og vann tørker ut huden din, uansett hudtype. Rengjøringer spesielt tilpasset din hudtype renser huden din mildt uten å tørke ut huden.
    Tar den vanlige rengjøringen bort øyensminken?
    Rengjøringen klarer å fjerne maskara dersom den ikke er vannfast. Derimot så anbefaler vi at du bruker en egen øyensminkefjerner som er spesielt utviklet for det sensitive øyenområdet. Dersom du får litt øyensminkefjerner i øyet svir det mindre enn om du fikk den vanlige rengjøringen i øyet. La bomullspadsen med sminkefjerner på ligge en liten stund mot øyenvippene før du begynner å gni så minsker du slitasje på huden.
    Hvilket merke skal man bruke og kan man blande produkter fra ulike produsenter?
    Det er bare å prøve seg frem blant de ulike merkene for å finne ut hva som fungerer best for deg. Bland gjerne produkter, poenget er å finne sine favoritter fra de ulike merkene.
    Jeg har veldig fet hud med mulighet for kviseutbrudd. Derfor smører jeg meg aldri etter jeg har renset huden min. Likevel ser huden min glinsete ut. Gjør jeg feil?
    Ja, det blir feil. Når du tørker ut huden, merker huden det, og den produserer derfor enda mer fett av seg selv. Da får du en blank og glinsete hud. Smør deg inn etter du har renset huden med en dagkrem spesielt utviklet for fet hud. Prøv for eksempel Moisture Surge Light Thirsty Skin fra Clinique.
    Har dere noen råd for sliten og gusten hud?
    Prøv Beauty Flash Balm fra Clarins, også kalt askepottkrem. Legg den som en dagkrem under sminken din. Beauty Flash Balm visker ut fine linjer og gir huden din en sunn og frisk glans. Du kan også legge den som en ansiktsmaske for å gi huden din et ekstra boost!

    Kroppsprodukter

    Hva er forskjellen på en deodorant med og uten antiperspirant?
    Effektiviteten. En antiperspirant deodorant hindrer svette, mens en vanlig deodorant fjerner lukten. Det er en fare for at noen antiperspirante deodoranter misfarger klærne.
    Fungerer cellulittkremer?
    Cellulittkremer bidrar til å redusere cellulitter siden de minsker fettceller og dannelsen av nye fettceller. Sammen med trening og et nyttig kosthold kan cellulittkremen hjelpe deg med kampen mot cellulittene!
    Jeg er i begynnelsen av graviditeten. Har dere noe som forhindrer svangerskapsstriper under graviditet?
    Vi kan anbefale Huile “tonic” Body Treatment Oil fra Clarins. Smør deg inn hver morgen på lett fuktet hud på de utsatte områdene som magen og hoftene.
    Jeg jobber i omsorgssektoren, og vasker derfor hendene ofte. Kan dere anbefale en god håndkrem for mine veldig tørre hender?
    Hand and Nail-treatment fra Clarins er fantastisk for tørre hender. Alternativet er Stop Signs Hand Repair fra Clinique, smør et tykt lag av håndkremen på rett før du legger deg og la kremen gjøre underverker mens du sover.

    Sminke

    Har dere en god concealer som skjuler mørke ringer under øynene?
    Ja, concealeren Touch Eclat nr. 1 fra YSL er blitt en sminkeklassiker som er perfekt for mørke ringer under øynene.  Husk at denne concealeren skal klappes lett på huden, ikke dras utover, for et best resultat.  
    Hvor lenge holder en maskara?
    Bytt maskaraen tre måneder etter du har åpnet den. Vi anbefaler å bytte maskaraen da på grunn av fare for bakterier, og du reduserer risikoen for en allergisk reaksjon. Etter tre måneder smuler maskaraen seg, og den gir ikke lenger et like godt resultat. Om du unngår å tørke av børsten mot kanten kommer det ikke inn like mye luft og maskaraen holder seg lenger.
    Hva er forskjellen på en eyeliner og kajal?
    Eyelineren er flytende, og den kan være litt vanskelig å bruke til å begynne med. Kajalen er som en blyant, og den gir et lettere sotet utrykk enn eyelinerens mer presise linje.
    Når bruker jeg en primer?
    En primer brukes før du legger på sminke slik at sminken sitter bedre og lengre. Det finnes flere former for primere, den mest vanlige er ansiktsprimer, men det finnes også øyenskyggeprimer, leppeprimer og maskaraprimer.
    Ansiktsprimeren er en perfekt base før sminken som glatter ut huden og lager en slags beskyttende hinne slik at foundationen sitter bedre, og varer mye lenger.
    Øyenskyggeprimeren får øyenskyggen til å sitte lengre samtidig som den unngår at øyenskyggen legger seg i striper på øyelokket.
    Leppeprimeren bruker du før du påfører leppestift eller leppeglans. Den fungerer som andre primere, og lar leppestiften sitte på lengre samtidig som den forsterker fargen.
    Maskaraprimeren både pleier vippene dine og styrker dem samt forlenger dem før du tar på maskara.
    Hvilket pudder skal jeg bruke, fast eller løst?
    Et løst pudder synes ikke like tydelig som et fast, det gir et mer transparent og naturlig resultat. Fast pudder er derimot lettere å ha med seg siden det kommer i mindre forpakninger. Et løst pudder er tørrere og kan føles for tørt dersom du har tørr hud, mens et fast pudder inneholder litt fuktighet.
    Hvor mye dekker en farget dagkrem?
    En farget dagkrem inneholder ikke pudder og er derfor ikke dekkende. Den gir derimot en jevnere farge, og kan oppleves som svakt dekkende. Om du har noe du ønsker å skjule trenger du en form for foundation eller concealer under.
    Mitt pudder har blitt hardt med små klumper i. Er det for gammelt?
    Når pudder, rouge eller øyenskygger er blitt harde og klumpete kommer det av fett fra huden som har fulgt med børsten eller svampen. Hvis du vasker børster, svamper og applikatorer regelmessig unngår du dette problemet. Om det allerede har hendt er det dessverre ikke noe å gjøre med.
    Neglene mine har fått groper. Kan jeg gjøre noe med det?
    Bruk en neglepolerer. Da filer du dem samtidig som neglene trekker til seg fuktighet.
    Hva kan jeg gjør med flisete negler?
    Prøv Trinds Nail Repair. Det er den beste negleforsterkeren på markedet.

    Solprodukter

    Jeg kjøpte en solkrem forrige sommer. Kan jeg bruke den i år?
    Vi anbefaler kun å bruke solkremen en sesong, dersom du har oppbevart den helt riktig, uten at den har ligget i solen eller i varmen kan den holde seg en god stund. Du kan prøve, men hver forsiktig ettersom solfaktoren kan bli svekket over tid.
    Hvilken solfaktor bør jeg bruke når jeg reiser til Middelhavet?
    Det kommer helt an på hvor sensitiv du er for sol, men vi anbefaler minimum solfaktor 15.
    Hva er forskjellen på fysisk og kjemisk filter?
    En fysisk beskyttelse ligger utenpå huden, og reflekterer solen. Kjemisk beskyttelse beskytter huden innenfra og omdanner stråler til varme slik at de ikke skader huden. Uansett solbeskyttelse kan den dessverre ikke beskytte hele dagen, så hver nøye med å smøre deg regelmessig.
    Er det behov for solkrem i Norge?
    Dersom du er sensitiv for sol bør du ha på solkrem overalt. Om du soler deg bør du alltid ha på solkrem. I Norge kan du bruke minimum solfaktor 6.
    Hvilken solfaktor trenger man til barn?
    Barn har ikke utviklet pigmentet sitt før i 6-årsalderen. Derfor trenger barn høy solfaktor, minst faktor 25. Barn burde også bruke t-skjorte og solhatt. Barn under 1 år skal ikke være i solen i det hele tatt. Husk at skader forårsaket av solbrenthet kan ende opp som pigmentforandringer eller i verste fall føflekkreft når barnet blir eldre.
    Hvorfor finnes det ulike solkremer for ansikt og kropp?
    Ansiktshuden er annerledes enn huden på kroppen. Huden i ansiktet er følsommere, og ansiktet utsettes konstant for sol. Kroppens hud er kraftigere og mer robust. Hvis du bruker en solkrem for ansiktet trenger du ikke å bruke ansiktskrem i tillegg. Bruk ansiktssolkrem på halsen og ved utringingen der huden er like sensitiv som i fjeset.
    Hvorfor har dere ingen sololje?
    Vi har erfaring med at sololje er helt unødvendig. Den solbrune fargen som skapes av sololjen forsvinner veldig raskt. Ta deg god tid med solingen, det pleier å være det beste for både brunfargen og helsen.
    Kan man bruke vanlig body lotion som after sun?
    Det kan du. Fordelen med after sun er at den er enda mer beroligende og fuktighetsgivende enn body lotion. Av after sun blir den solbrune fargen din dypere og den varer lenger.
    Gode tips for solferien?
    Bruk et fuktighetsserum under dagkremen, nattkremen og solkremen. Da holder brunfargen seg mye lenger. Er det for dyrt med serum så kan du legge en fuktighetsmaske hver dag som har nesten samme effekt.
    Gir brun-uten-sol produkter beskyttelse før du soler deg?
    Nei, brun-uten-sol farger kun huden.
    Hva gjør en brun-uten-sol-krem?
    Den farger hudcellene. Fargen forsvinner etter omtrent en uke da de fargede hudcellene er borte.

    Bokklubbens kontaktlinseavdeling rommer et stort utvalg av kontaktlinser og linser. Alle linsene er av høy kvalitet fra kjente produsenter som Ciba Vision, Bausch & Lomb, Johnson & Johnson og Cooper Vision. Her kan du finne linsene optikeren har anbefalt deg for en svært god pris.

    Pris og utvalg
    Vi kan tilby de aller fleste kontaktlinser og linser som finnes på markedet. Vi selger til 20-40 % lavere pris enn du får i butikk eller hos optiker. Hos oss finner du alle typer linser, endagslinser, månedslinser, toriske linser, fargede linser og bifokale linser. Vi har også et stort utvalg av linsevæsker for daglig vedlikehold.

    Eget lager
    De mestselgende varene ligger på lager, og vi kan derfor levere dem raskt. Varer vi ikke har på lager kan vi ved de aller fleste tilfeller levere i løpet av tre til fem arbeidsdager, med forbehold om mangler hos leverandør.

    Vi utvikles hele tiden
    Linsemarkedet er ikke i konstant endring som bok- og skjønnhetsavdelingen. Likevel hender det en del, og vi forsøker å ta inn nyheter så raskt som mulig. Hvis det er et produkt du savner i sortimentet vårt er du hjertelig velkommen til å komme med en forespørsel. Finner vi produktet hos leverandørene våre kommer det for salg i løpet av en måned.

    Våre mål
    Bokklubbens mål er å kunne tilby alt du trenger av livsstilprodukter på internett. Det skal være enkelt å finne det du leter etter, og du skal kunne bestille det til en god pris. En del av leverandørene våre holder til ute i Europa, slik at det dessverre kan ta litt lengre tid for oss å motta produktene.

    Spør kundeservice
    Bokklubbens kundeservice kan hjelpe deg med å finne riktig linse dersom du har en linseseddel med linseparameterne dine, eller en tidligere forpakning til linsene dine. Vi kan dessverre ikke veilede deg i forhold til synsproblemer, det må din optiker å gjøre.

    Vanlige spørsmål

    Når du handler på internett kan det dukke opp spørsmål. Vi har listet opp de vanligste spørsmålene vi har fått til kundeservice. Vi er alltid opptatt av dine meninger og tilbakemeldinger. Så la oss få høre hva du mener!

    Brytningsfeil

    Hva er astigmatisme?
    Astigmatisme er en type brytningsfeil som skyldes ujevn/skjev hornhinne. For å korrigere astigmatisme benyttes toriske linser.
    Kan brytningsfeil komme med alderen?
    Ja, brytningsfeil kan komme senere i livet. Evnen til å fokusere og se klart på korte avstander kan reduseres med alderen. Når denne forandringen inntreffer kan også linsen bli forvridd og en brytningsfeil oppstår. Hvis du allerede har en brytningsfeil kan den både bli større eller mindre med alderen.

    Kontaktlinser

    Hva er kontaktlinser?
    Kontaktlinser fungerer som briller, bortsett fra at de sitter på hornhinnen, ikke på nesen. De endrer retningen på lyset som skal treffe øyet slik at bildet på netthinnen blir klarest mulig. Om du er nærsynt sprer glassene lyset, og om du er langsynt samler de lyset.
    Stanser kontaktlinser UV-lys?
    Det finnes kontaktlinser med UV-beskyttelse, men det finnes ingen linser som helt kan stanse det farlige UV-lyset. Kontaktlinser dekker bare en del av øynene dine, så de skal aldri brukes istedenfor solbriller.
    Kan en kontaktlinse forsvinne bak øyet?
    Nei, bak øyet er det tett. Det finnes altså en skillevegg mellom øyet og hjernen. Dersom en kontaktlinse skulle forsvinne fra hornhinnen så ligger den et sted under øyelokket.

    Linseparametere

    Hvor finner jeg mine linseparametere?
    Både på dine tidligere linseforpakninger og på linseseddelen din står det opplysninger om styrke(PWR), basiskurve (BC), diameter (DIA) og eventuelt akse (AX) og sylinder (CYL). Der står det også produsent og typen linse.
    Hva er basis (BC) og radie?
    Basiskurve og radie er benevnelser på linsens krumming. Basiskurven finner du enkelt på din gamle linsepakke, på linseseddelen din eller du kan spørre optikeren din.
    Hva er diameter (DIA)?
    Diameter er linsens størrelse målt tvers over, fra kant til kant, og den varierer avhengig av linsetype. 
    Hva betyr akse (AX) og sylinder (CYL)?
    Akse og sylinder er to verdier som beskriver skjeve hornhinner.
    Sylinderen sier noe om hvor skjeve hornhinner du har, mens aksen forteller deg om hvilken retning de er skjeve. Skjeve hornhinner kan korrigeres med toriske linser.

    Linseprodukter

    Er EyeQ Premium, Freshcare og Bioflex det samme som BioMedics 55 evolution?
    Ja, originallinsen heter BioMedics 55 Evolution. Flere optikerkjeder velger å bytte navn og forpakninger for å kunne markedsføre linsen under eget merkevarenavn. Vi selger linsen under originalnavnet, BioMedics 55 Evolution.
    Er Acuvue, Acuvue 2, Acuvue Advance og Acuvue Oasys en månedslinse eller en to-ukerslinse?
    Disse Acuvue-linsene kan brukes som både to-ukers og månedslinser. Følg alltid din optikers anbefaling om hvor ofte du bør bytte linser.
    Kan jeg bruke FreshLook One Day Color uten noen tilpasning hvis jeg i dag bruker Focus Dailies endagslinser?
    Ja, du som har linseseddel på Focus Dailies kan også bruke FreshLook One-Day Color.

    Pris og kvalitet

    Hvorfor skal jeg bestille kontaktlinser fra Bokklubben?

    • 40-60 % lavere pris enn hos optiker.
    • Kun originalprodukter fra velkjente produsenter.
    • Rask levering.
    Kan jeg være sikker på at kontaktlinsene jeg har bestilt er originalprodukter?
    Medisinske produkter som kontaktlinser har et krav om å være identiske uansett hvor og av hvem de selges. Derfor kan du være helt sikker på at du får de samme kontaktlinsene hos oss som du får hos din optiker.
    Hvordan kan Bokklubben selge nøyaktig de samme kontaktlinsene så mye billigere enn min optiker?
    Grunnen til det er: Store volum, lave omkostninger og praktiske logistikkløsninger. De fleste optikere får kun et fåtall bestillinger på kontaktlinser per dag, derfor må de samle opp bestillinger i et par dager eller til og med uker for å få volumrabatter hos produsenten. Det er grunnen til at du ofte må vente en stund på kontaktlinsene dine fra optiker. Hos oss venter vi ikke på din bestilling, vi har allerede det meste liggende på lager.
    Optikerbutikkene har høyere priser for å dekke kostnadene for husleie, personale, brillelager med mer. Vi har lave kostnader fordi vi for eksempel ikke har noen fysisk butikk, og i stedet satser på netthandel.
    Vi satser på å ha størst mulig kontaktlinselager og stadig finne nye logistikkløsninger. Målet er å kunne tilby den raskeste, enkleste og mest behagelige måten å kjøpe kontaktlinser på.

    Bruk

    Nybegynnere

    Jeg har aldri brukt linser. Hva skal jeg gjøre?
    Det første du må gjøre er å bestille en time hos optiker for en linsetilpasning. Optikeren vil anbefale deg den linsen som best dekker dine behov. Der får du også lære deg hvordan du vedlikeholder og håndterer linser. Deretter er du velkommen til å bestille linsene du har fått linseseddel på hos oss i Bokklubben.

    Problemer ved bruk av linser

    Hvordan kan jeg merke at jeg har et problem med linsene mine?
    Hvis du følger din optikers råd grundig bør det ikke oppstå noen problemer ved bruk av linser. Det er likevel viktig å kjenne etter. For eksempel klør det i øynene, eller er de blitt rød? Hvis du opplever slike plager bør du ta ut linsene og hvile øynene dine noen dager. Dersom du ikke merker noen endring bør du kontakte optikeren din for en undersøkelse. 
    Øynene mine blir irriterte når jeg bruker linser. Hva skal jeg gjøre?
    Er du sikker på at linsene dine stemmer overens med linseseddelen din? Dersom du kjenner på ubehag og irritasjon bør du ta ut linsene og kontakte optiker.

    Hva skal jeg gjøre hvis linsen går i stykker?
    Kast linsen og ta en ny. Du skal ikke bruke en ødelagt linse.
    Hva skal jeg gjøre hvis linsene mine ikke føles bra?
    Ikke bruk linsene hvis de ikke føles bra. Sjekk at de ikke er defekte, og om de stemmer overens med linseseddelen din. Eventuelt kontakt optiker for rådgivning.

    Risikoer ved bruk av linser

    Hva kan skje hvis jeg bruker linser som jeg ikke har prøvd ut?
    Det kan være skadelig å bruke linser du ikke har linseseddel på uansett om linsen føles bra på eller ikke. Ved å bruke linser du ikke har fått prøvd på forhånd er du den eneste som står ansvarlig dersom noe går galt. 
    Kan det være farlig å bruke kontaktlinser?
    Hvis linsene er tilpasset akkurat deg, og du bruker dem slik optikeren har rådet deg er det ikke farlig å bruke linser.
    Hva kan skje hvis jeg bruker linsene lenger enn anbefalt?
    Risikoen ved å bruke linser lengre enn anbefalt varierer fra person til person, men om du slurver med rengjøringen eller får masse belegg på linsene finnes det en fare for øyensykdommer.
    Er det farlig å sove med linsene på?
    Å sove med linser som ikke er ment å soves med kan føre til økt risiko av infeksjoner og betennelser. Sovner du ofte med linser kan det på lang sikt føre til skader ettersom det belaster øyet. Sovner du tilfeldigvis med linser en gang i blant gir det vanligvis ingen risiko for skader. Hør med optikeren om du er usikker på om du kan sove med linsene dine.
    Kan jeg bruke linser når jeg er forkjølet?
    Når du er forkjølet eller har allergi bør du la øyet hvile for å hindre infeksjoner. Forkjølelse kan føre til skadelige bakterier. Bruk gjerne briller i sykeperioden.
    Kan øynene mine skades om jeg går uten linsene mine?
    Nei, øynene kan ikke skades av at du ikke har linsene på deg. Du kan derimot bli plaget av å se dårlig og la synet ditt anstrenge seg. Det kan være sunt å ta av linsene og la øynene hvile innimellom. Da kan du erstatte linsene med briller.

    Idrett og bad

    Kan jeg trene med linser?
    Ja, du kan med fordel trene med linser. Linsene gjør deg fleksibel, de utvider synsfeltet og trenger ikke å bekymre deg over briller som faller av eller går i stykker. Du kan be optikeren tilpasse linsene dine etter den idretten du bedriver.
    Bør jeg bade med kontaktlinser?
    Å dusje eller bade i havet er ikke farlig. Derimot så kan bading i basseng og boblebad føre med seg sopp og bakterier. Om du bader i svømmebasseng eller boblebad anbefales det at du bruker briller resten av dagen. Av samme grunn bør du ikke legge linseutstyret ditt på håndvasken.

    Linseprodukter

    Døgnet-rundt-linser

    Hva er døgnet-rundt-linser?
    Døgnet-rundt-linsene er laget av et materiale som puster og slipper inn mer oksygen til øyet. Derfor kan du trygt bruke døgnet-rundt-linser i en periode. Om du vil bytte til døgnet-rundt-linser kan du snakke med optikeren din for å finne en optimal linse for deg.

    Endagslinser

    Skal jeg rense eller vedlikeholde endagslinser?
    Nei, du tar på endagslinsen om morgenen for å kaste den på kvelden. Endagslinser gir en god hygiene og et skarpt syn hver dag.
    Kan jeg bruke endagslinser mer enn en dag?
    Nei, de skal kun brukes en dag og kastes på kvelden.

    Fargede linser

    Får jeg et farget syn av fargede kontaktlinser?
    På noen kontaktlinser er pupillen på linsen klar, men resten er farget, de kalles opaque-linser. Opaque-linsene påvirker ikke fargesynet ditt. Det finnes også gjennomfargede kontaktlinser, de kalles enhancers-linser. Med enhancers-linser ser du gjennom et fargefilter, men du venner deg til det etter en liten stund, og synet blir ikke forstyrret.
    Hvilke fargede linser fremhever lyse øyne?
    For å fremheve fargen på lyse øyne, altså blå, grønne eller grå, bør du bruke Enhancer-linser. De forsterker den naturlige øyenfargen din uten å skape en for stor endring.
    Kan jeg kjøpe fargede linser uten å ha fått en tilpasning hos optiker?
    Nei, vi selger kun linser med styrke. De krever linseseddel hos optiker.

    Linsevæske

    Hvilken linsevæske skal jeg velge?
    Du bør bruke linsevæsken du har fått anbefalt av optikeren din.
    Jeg har ikke mer linsevæske igjen. Kan jeg vaske mine linser med vanlig vann?
    Nei, du skal aldri bruke noe annet enn linsevæske ved behandlingen av linsene dine. Vanlig vann kan inneholde bakterier som ikke er bra for øyet. Det er også viktig å rense linseetuiet ditt så det ikke samles opp bakterier og smuss der.

    Toriske linser

    Hva er toriske linser?
    Toriske linser korrigerer ujevne/skjeve hornhinner, også kalt astigmatisme.
    Jeg bruker toriske månedslinser, men vil prøve endagslinser. Det går ikke an å bestille toriske endagslinser med mine verdier. Hvorfor?
    Utvalget av toriske endagslinser er nokså begrenset. Dette er fordi kun halvparten av alle linsebrukere med astigmatisme kan bruke toriske endagslinser. Om du vil bytte til toriske endagslinser er du nødt til å rådføre deg med en optiker først.

    Optikere

    Linseguide – Her kan du finne optikernes egne linsemerker!
    Mange optikere selger linser under egne varemerkenavn istedenfor kontaktlinseprodusentenes originale navn. Få en oversikt med linseguiden vår slik at du finner kontaktlinsen din!

    Linseseddel for å handle

    Må jeg sende inn en linseseddel for å få handle kontaktlinser hos Bokklubben?
    For å handle kontaktlinser hos oss må du ha en linseseddel fra optiker.

    Synsundersøkelse

    Hvor ofte bør jeg ta en synsundersøkelse?
    Du burde ta en synsundersøkelse minst en gang i året. Synet ditt og øynene dine forandrer seg med årene.
    Bør jeg fortsette å gå på undersøkelser hos optikeren min hvis jeg bestiller kontaktlinser fra dere?
    Ja, siden øynene og synet ditt forandrer seg regelmessig er det lurt å gå til en optiker på linse- og synskontroll uansett hvor du kjøper kontaktlinsene dine. Du bør ta en undersøkelse minst en gang i året.
    Er det en forskjell på synsundersøkelsen for linser og for briller?
    En synsundersøkelse for kontaktlinsebrukere er mer omfattende. I tillegg til å undersøke synet, undersøker de også øynene, øyelokk og tegn på øyensykdommer. De finner ut om du har en tendens til å få røde øyne, gnagsår eller såre øyelokk, og om du får nok oksygentilførsel med linsene på.

    Tilpasning av linser

    Har jeg samme styrke for kontaktlinser som for briller?
    Ikke nødvendigvis. Det er ofte slik at du trenger litt mindre styrke i kontaktlinser enn i briller. Om du ønsker å prøve ut kontaktlinser kan du gå til optikeren for en linseprøve.
    Er det mulig å få en synsundersøkelse hos optikeren uten å kjøpe linser der?
    Ja, du velger selv hvor du vil kjøpe linsene. Du kan be om en kopi av din journal hvor alle linsesedler og parametere er oppført.

    Anmeldelsene kontrolleres jevnlig. Hvis det rapporteres om anmeldelser med upassende innhold, kan disse fjernes fra nettstedet.

    Innholdet skal ikke være skrevet i ond hensikt. Språket skal være anstendig. Det er ikke tillatt å vise til priser og tilbud, siden disse hele tiden kan endres. Det er ikke tillatt å nevne konkurrerende produkter. Det er ikke tillatt å oppgi kontaktinformasjon eller lenker til andre nettsteder.

    Anmeldelsen blir publisert i De norske Bokklubbene A/S sine nettbutikker www.bokklubben.no og www.bokkilden.no

    Teknisk hjelp

    Finn fram til boka du ønsker å handle, og klikk på bestill-knappen. Umiddelbart etter at kjøpet er gjennomført, finner du lydfilen under fanen MP3-lydbøker på "Min side". Den er nå klar for nedlastning, og du har ett år på deg til å laste ned filen.

    I Bokklubbens lydbokapp får du enkelt hørt på lydbøkene du har kjøpt hos Bokklubben. Du kan:

    • finne lydbøkene dine i bokhylla
    • strømme dem direkte
    • laste ned lydboka slik at du kan lytte offline
    • Du trenger ikke internett for å høre lydbøkene dine på ferie
    • fortsette å lytte der du tok pause sist

    Last ned fra App Store til iPhone/iPad

    Last ned fra Google Play

    Du har ikke angrerett på kjøpet. Etter ett år blir MP3-lydboka fjernet fra "Min side".

    NB! MP3-lydbøker må betales med kredittkort.

    Det er vanligvis vanskelig å få samlet utgave av 'På sporet av den tapte tid'  inn i bukselomma – hvis man ikke har den som e-bok. Her kan du lese litt om ebøker. 

     

    De ulike formatene

    Ebøker har forskjellige formater, kopibeskyttelser og er mulig å lese på de fleste forskjellige elektroniske plattformene.

    Epub

    Epub er det mest utbredte formatet for e-bøker. Epub har blitt standardformatet for litteratur med mye tekst. Forlaget kan legge inn litt illustrasjoner og forsidebilde, men er ikke god på illustrerte bøker eller tekniske bøker hvor illustrasjonene må stå i spesifikke posisjoner til hverandre. Endel av de andre formatene er tilpassede versjoner av epub. Teksten tilpasser seg skjermen den blir vist på ved å fylle opp med tekst i forhold til bredden den blir tildelt. Bruker den skriftstørrelsen og fonten leseren velger. Ca. 95% av e-bøkene våre er epub

    PDF

    Pdf er det mest utbredte formatet for tekniske bøker, og andre bøker som har mye bilder og tabeller. Beholder tekstbrytingen, plassering av bilder i forhold til teksen og font slik den er uansett hvor bred skjerm eller vindu den blir vist på. Ca. 5% av e-bøkene våre er i dette formatet

    Mobi

    Mobi er Amazon/Kindle sitt eget format. Det er en versjon av epub med deres egen kopibeskyttelse, som er forskjellig fra den kopibeskyttelsen vi bruker. Man kan overføre vannmerkede epub til Kindle på Min side => Ebøker.  

     

    Kopibeskyttelse

    Det finnes to typer kopibeskyttelse på våre bøker:

    Sosial drm

    Her er det ingen teknisk sperre for å kopiere, men filene er vannmerket med navnet på bestiller, slik at hvis man finner dem spredt på internett kan man se hvem som har skylden. Slike filer er merket som 'Vannmerket' i informasjonen om e-bøkene på våre sider. Disse kan du selv kopiere til så mange av dine digitale enheter som du selv vil.

    Teknisk drm

    Teknisk drm: Her er det en innebygget sperre mot å lese boken, hvis man ikke autoriserer leseprogrammet eller lesebrettet man leser det på. Dette er merket som 'Kopibeskyttet' på våre sider men kun 5% av de norske e-bøkene vi selger har nå denne typen kopibeskyttelse. Typen kopibeskyttelse vi bruker er Adobe Digital Rigths Management, (eller Adobe DRM forkortet).

    iBooks

    iBooks kan lese e-bøkene med Sosial drm, men ikke de med teknisk DRM da iBooks-appen ikke er laget for å håndtere Adobe DRM.

     

    Plattform

    Nettbrett/smartelefon

    Skal du lese til nettbrett (iPad, Galaxy Tab) eller smarttelefon (iPhone, android) er det samme løsninger for begge.

    Du laster ned appen vår 'Bokklubben' fra google play eller Appstore. Inni appen logger du på med samme som i nettbutikken og velger deretter fliken 'E-bokleser'. Der håndterer appen eventuell kopibeskyttede bøker for deg slik at du ikke trenger å tenke på det. E-bøkene du har kjøpt dukker opp i egen liste automatisk, slik at du enkelt kan laste dem ned og lese dem  bare ved å klikke på dem. Enkelt!

    Lesebrett

    Skal du lese via Lesebrett (sort/hvit skjerm, kan stort sett bare lese bøker og lite annet) må du vanligvis også på lesebrettet autorisere for Adobe DRM på samme måte hvis det er en kopibeskyttet bok . Deretter kobler man lesebrettet til via usb kabel. Lesebrettet dukker da opp i listen inni ADE og man kan overføre fra pc til lesebrett via ADE.

    Kindle

    På Min side => ebøker kan du sende de vannmerkede ebøkene dine til Kindle.

    1. Gå til Amazon.com, i profilen din finner du Manage Your Content and Devices. Velg Settings.
    2. Nederst på siden finner du Personal Document Settings. Legg til @bokklubben.no under Approved Personal Document Email List
    3. Du finner Kindle-e-posten din under Send-to-Kindle E-Mail, den lagrer du i feltet som heter kindle-epostadresse på Min side => ebøker
    4. Trykk på "Send til Kindle"-knappen under e-boka du ønsker å sende til din Kindle

    Datamaskin

    Du kan laste ned de ebøkene du har kjøpt manuelt på datamaskin. Gå til 'Din side', 'E-bøker' når duer logget på som medlem. Ebøker uten kopibeskyttelse lastes ned direkte som .epub eller .pdf -filer. Kopibeskyttede e-bøker må åpnes i i programmer/apper som er laget for å håndtere Adobe DRM.

     

    Først overfør brukernavn og passord fra websiden til bokskya hvis du ikke har gjort det tidligere.

    1. Gå til idp.bokskya.no
    2. Klikk på glemt/opprett passord.
    3. Fyll inn e-postadressen din (bruk samme som i butikken)
    4. Klikk på endre/opprett passord.
    5. Du mottar en e-post med lenke
    6. Klikk på lenken og opprett passord. (Bruk samme som i butikken)

    Last ned Adobe Digital Editions (ADE)

    http://www.adobe.com/no/products/digital-editions/download.html

    Du autoriserer ADE inni programmet ved å velge 'Vendor ID' Bokskya fra listen og deretter oppgi samme brukernavn/passord som i nettbutikken

    Deretter laster du ned fra samme sted på 'Din side', 'E-bøker'

    Velg åpne, ikke lagre hvis du laster ned via Internet  Explorer. Da åpner den seg direkte i programmet. Hvis du bruker andre nettlesere åpner du .ascm filen du endte opp med i Adobe Digital Editions.

    Når e-boken åpner seg for lesning i Adobe Digital Editions, lagrer den seg i mappen 'My digital editions' under Dokumenter mappen som EPUB-fil.

    'Vannmerkede' bøker dvs de uten kopibeskyttelse kan føres inn i biblioteket til ADE hvis man vil ha ebøkene samlet på pc'en. Da trykker du ctrl-O og henter inn e-boken fra der man lagret den på datamaskinen

     

    Engelske e-bøker

    Når det gjelder engelske e-bøker er dessverre ikke tilrettelagt for lesing gjennom vår egen app/web-app; for å lese disse anbefaler vi for eksempel appen Bluefire for apple iOs produkter og Aldiko for Android

    Last ned til en pc via  Adobe Digital Editions (vår britiske leverandør klarer ikke laste ned direkte til mac/iPad osv dessverre) deretter overfører du til nettbrettet/smarttelefonen manuellt ("fildeling" i iTunes f.eks)  app'er) for å få de over til Bluefire/Aldiko

    Bluefire/Aldiko må autoriseres på samme måte som ADE inni appene før du forsøker overføre til den

    NB! Engelske e-bøker må lastes ned innen 2 år fra kjøp.

    E-bøker finner du her 

    Hva gjør jeg hvis jeg har glemt medlemsnummeret mitt?
    Dersom du har registrert e-postadressen din hos oss, kan du få medlemsnummeret tilsendt. Klikk på "Min side og avbestilling" øverst på siden, så åpnes feltet der du fyller ut din e-postadresse og får medlemsnummeret tilsendt til samme adresse. 

    Tekniske spørsmål
    Brukes maskinen til flere medlemskap, bør du ikke bruke funksjonen "Logg meg på automatisk", som vises på innloggingsbildet. Hvis en bruker av maskinen allerede har valgt automatisk innlogging, klikk på "Logg ut" for å avbryte denne funksjonen.