Meny

Utskudd

; Knut Ofstad (Oversetter)

Moren betyr alt for Lewis. Men et besøk ved elven blir deres siste lykkestund sammen. Les mer
Vår pris
50,-
Spar
299,-

Veil. pris: 349,-  (Innbundet)
Leveringstid: Ikke i salg

Innbundet
Innbundet
Vår pris: 50,-
Spar: 299,-

Veil. pris: 349,-  (Innbundet)
Leveringstid: Ikke i salg

Presentert av Børge Skråmestø

Andre verdenskrig er over, og Gilbert Aldridge vender hjem til kona Elisabeth og den sju år gamle sønnen Lewis i Waterford i grevskapet Surrey, ikke langt fra London. Gilbert er en fjern og streng far. Lewis tiltaler ham som sir. Elisabeth drikker. Allikevel er de tilsynelatende en velfungerende familie, i egne som i andres øyne. Kanskje fordi Gilbert får være som han er, uten at noen setter spørsmålstegn ved det. Og kanskje fordi Lewis og Elisabeth har et godt og nært forhold, et forhold som kanskje ikke ble ansett som helt perfekt barneoppdragelse i etterkrigstiden. Men drikkingen til tross: Elisabeth er åpen, frisinnet og ukomplisert mot sønnen. Hun er akkurat det han trenger.

En elegant, finstemt og besettende roman som jeg ikke klarte å bli ferdig med etter at den var lest.
Tracy Chevalier

En sommerdag går Elisabeth og Lewis inn i skogen for å ta seg et bad i elven. Først bader Lewis. Moren ligger i gresset og drikker en flaske vin. Lewis har fått øye på noe han mener kan være et båtvrak på bunnen. Men han klarer ikke å dykke ned. Moren går uti, dykker, setter foten fast i vraket og drukner. Ved elvebredden står lille Lewis og ser på.

En ny mor
Her begynner det for alvor å svi i hjertet. Det er ikke bare Lewis' mor som drukner, også bokstavene på boksiden drukner. I tårer. La det bare være sagt: Utskudd er faktisk en bok som man kan legge fra seg, om enn bare én eneste gang. For når man har lest akkurat denne ultratragiske scenen, trenger man faktisk en dag på å hente seg inn igjen.

Å sammenligne henne med Ian McEwan er uunngåelig ...
The Guardian

Ikke lenge etter gifter faren seg på ny. En mann kan ikke klare seg på egen hånd, i hvert fall ikke på femtitallet med et helt hus og en liten sønn i det. Det er alle naboene gråtmildt enige om. Og inn kommer Alice, ung og velmenende. Men hun og Lewis får ingen kontakt, og Alice er for umoden og uerfaren til å ta seg av gutten på den rette måten. I tillegg er Gilbert mot Alice som han var mot Elisabeth. Så Alice gjør som sin forgjenger; hun begynner å drikke.

Ondskapen
Parallelt med at vi følger familien Aldridge, stifter vi også bekjentskap med familien Carmichael. Dette er egnens rikeste familie, og overhodet Dicky er også arbeidsgiveren til Gilbert. Det er også i familien Carmichaels staselige hjem at de finere av naboene, familien Aldrige inkludert, jevnlig samles for drinker og mat. Dicky er en mannevond kar som sprer redsel og uhygge rundt seg. Han slår kone og barn. Og sønnen Ed er sin far opp ad dage. En dag barna går ut i skogen, foreslår Ed at de skal ta et bad i elven. Lewis vil ikke. Ed terger Lewis. Lewis planter en knyttneve i fjeset på Ed, som brekker nesa.

Fra den dagen synes det å gå alvorlig utfor med Lewis. Han lærer seg kunsten å drikke og driver med selvskading. Han skjærer seg opp med barberblad. Det kulminerer med en påtent kirke, en forbrytelse som sorterer under noe av det verste man kan begå i småby-England. Og Lewis, som har blitt en ung mann på 17 år, sendes i fengsel.

Nysminket til frokost
Men i mørket skinner et underlig lys. For i dynamikken mellom de to familiene skjuler håpet seg for Lewis, det som han ennå ikke selv ser: Den virkelige, store kjærligheten, den som i sin overveldende kraft kan lege selv de vondeste sår. Og den finnes i form av yngstejenta Kit Carmichael, gutteaktig og langt fra så strålende vakker som sin eldre søster Tamsin. Kit er både unnselig og obsternasig og blir jevnlig banket av faren, som gjør det fordi han innerst inne egentlig liker å slå.

Utskudd er et knusende portrett av småbyhykleriet, engelskmennenes variant av Anne Karin Elstads bygdedyr. Her stiller damene nysminket til frokost, minus leppestift, fordi akkurat leppestift til frokost tross alt er vulgært. Ikke et hårstrå på flukt. Mennene er elegante og skjortene nystrøkne. Hushjelpene tause. Ettermiddagsdrinkene står ferdigmiksede og klare nøyaktig på slaget halv sju. Kirke hver søndag. Alt holdes innenfor faste maler. Og det som ikke gjør det, settes brutalt på plass. Enten under beltereimen bak lukkede dører eller som syrlige middagskommentarer på martini-velsmurte tunger.

Kirkeklokker og Elvis
Denne romanen som nå tar verden med bestselgende storm, er en klaustrofobisk, sår, kraftfull, neglebitende spennende og hjerteprengende romantisk roman med cinematisk sus. På mange måter kan den minne om Ian McEwans Om forlatelse og Kazuo
Ishiguros Resten av dagen. Boka er fylt med mangefasetterte mennesker i en fjern, men allikevel nær verden og tid, mennesker som trer fram for deg som virkelige og følbare; i Londons larm, i møblerte hjem og i Surryes natur. Med en gin i hånda og en kake på tallerkenen. Med kirkeklokker og Elvis på Kits reiseplatespiller i ørene. Dette er romanen om den kjærligheten som kommer som skuddet man ikke kan verge seg mot, fordi det kommer fra helt uventet hold - og fordi den treffer en som trodde han aldri kunne bli truffet. Dette er den sitrende leseopplevelsen om kjærligheten som borer seg ned bak ferniss, seremoniell, overflate og dill, og inn i den varme, solide og mørke grobunnen under.

FAKTA
Utgitt:
Forlag: Gyldendal
Innbinding: Innbundet
Språk: Norsk Bokmål
Sider: 345
ISBN: 9788252570595
Utgave: 1. utg.
Orig.tittel: The outcast
Nr: 9004815
VURDERING
Gi vurdering
Les vurderinger
Sadie Jones. Foto: GyldendalSadie Jones er født i 1968 og har lenge arbeidet som manusforfatter. Utskudd er hennes debutbok. Den ble nominert til The Orange Prize for skjønnlitteratur, en av Storbritannias største litteraturpriser, i 2007. Utskudd ble valgt til "Radio 4 Book at Bedtime" og "Richard and Judy's Summer Read". Romanen ble en av sommerens største bestselgere i England i 2008.