Meny
 
Stille dager i Mixing Part - 
      Erlend Loe

Stille dager i Mixing Part

«Det er flere temaer i romanen, om språkets og konvensjonenes tomhet, om å være eller ikke være i kontakt med seg selv, kjærlighetens vilkår i vår tid. Men for alle som setter pris på Loes bøker, så er kjennetegnene på humoristiske kvaliteter med en tragikomisk livsoppfattelse i bunnen, rikelig tilstede.»

, Adresseavisen
Den pretensiøse dramaturgen Bror Telemann elsker teater og Nigella Lawson - og familien er mest i veien. Les mer
Vår pris
363,-
Spar
36,-

Veil. pris: 399,-  (Innbundet) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager

Innbundet
Legg i
Innbundet
Legg i
Vår pris: 363,-
Spar: 36,-

Veil. pris: 399,-  (Innbundet) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager

Teatermannen Telemann har nesten ikke alkoholproblemer og elsker ikke Tyskland, mens kona hans, Nina, har ganske tykke briller og elsker alt det tyske. De er på ferie sammen med sine tre barn i Garmisch Partenkirchen sør for München, ved foten av Alpene, midt i nazi-beltet. Og stort mer er det ikke å si om den saken. Jo, forresten: Telemann er forelsket i en engelsk kvinne han aldri har møtt. Men han later som han ikke er det. Later og later.

Ofte går han på Internett og finner nye bilder og stoff om den kulinariske forføreren Nigella Lawson i stedet for å drive med konstruktiv og kreativ dramautvikling. Pinlige situasjoner oppstår, som når Nina kommer for brått på ham mens han kikker på bilder av Lawson. Bror slenger igjen lokket på laptoppen for å ikke bli tatt på fersken, med det resultat at hun tror at han driver med mye verre ting.

"Sitter du her og ser på pornografi?
Nei.
Hva gjør du, da?
Jeg tenker på teater.
Og så lukker du pc-en hardt igjen når jeg kommer inn i rommet?
Ja.
Du skjønner at jeg blir mistenksom?
Ja. Men noen ganger når man tenker på teater må pc-en lukkes plutselig igjen. Sånn er det bare."

"Legg så til Brors sterke antipati for alt det tyske
og hans kones beundring for det,
så har du oppskriften på en ferie med utfordringer"

Feriekrise
Brors nattlige Nigella-fantasier med påfølgende opphisselse som han ikke klarer å overføre til en kone som ønsker hans oppmerksomhet på flere plan, er ikke mindre pinlige. Vi skjønner at en krise er under oppseiling. For vil ikke hans selvbilde før eller siden måtte kræsje? Eller blir det heller familiens tålmodighet med en så selvopptatt og fjern ektemann og far som først tar slutt? Legg så til Brors sterke antipati for alt det tyske og hans kones beundring for det, så har du oppskriften på en ferie med utfordringer.

Stille dager i Mixing Part er en voksen samlivsroman i god Loe-stil, hysterisk morsom og dypt urovekkende.


Erlend Loe. Foto: Marcel LeliënhofErlend Loe er født i Trondheim i 1969. Han debuterte med romanen Tatt av kvinnen i 1993. Naiv.super (1996) ble en stor suksess nasjonalt og internasjonalt og fikk raskt benevnelsen generasjonsroman. Han har oppnådd stor anerkjennelse, blant annet for sin beskrivelse av den moderne mannen i Doppler (2004) og Volvo lastvagnar (2005). Erlend Loe skriver også filmmanus, og filmene Detektor og Nord ble begge store suksesser. Han har også et forfatterskap for barn, og her er bøkene om Kurt helt sentrale, alle illustrert av Kim Hiorthøy.

 

FAKTA
Utgitt:
Forlag: Cappelen Damm
Innbinding: Innbundet
Språk: Norsk Bokmål
Sider: 204
ISBN: 9788202308452
Utgave: 1. utg.
Format: 21 x 14 cm
KATEGORIER:

Bla i alle kategorier

VURDERING
Gi vurdering
Les vurderinger

«Det er flere temaer i romanen, om språkets og konvensjonenes tomhet, om å være eller ikke være i kontakt med seg selv, kjærlighetens vilkår i vår tid. Men for alle som setter pris på Loes bøker, så er kjennetegnene på humoristiske kvaliteter med en tragikomisk livsoppfattelse i bunnen, rikelig tilstede.»

, Adresseavisen

«Skulle vi ikke være så gode med selvironi og meningsløshetens iboende humor, så har vi folk og forfattere som Erlend Loe til å rettlede oss.(...) det er nesten alltid morsomt - i den forstand at vi ler. Også når det egentlig er ganske tragisk det hele - og da er Loe best.»

, NRK

«Loe mestrer denne moderne subsjangeren godt, parodi på prosjektbeskrivelseshelvetet, og får en hel del komikk ut av Telemanns monomane indre liv.»

, Klassekampen

«Slike førtiårskriser er eit ynda tema i litteraturen, og Loe turnerer det på meisterleg vis (...) Ein roman det er absolutt verdt å lese.»

, Dag og Tid

«For lesaren er det berre å gi seg hovudristande over. Teksten er vittig, lett å lese og sikkert lett å gløyme. Men det er ikkje Loe sitt ærend å grave djupt i menneskesinnet. Han skaper ikkje innleving og medkjensle, men latter. Eit svært vellykka særtrekk ved teknikken hans denne gongen, er elles dei mange og lange replikkvekslingane mellom mann og kone, korte og kvardagslege setningar som dei kastar på - og forbi - kvarandre.»

, Bergens Tidende

«Men så er det altså direkte festlig lesning allikevel, og man undres fornøyd nok en gang over Erlend Loes litterære grep. (...) Og takk til Erlend Loe, som gir næring til lese-humring i høstkvelden.»

, Gudbrandsdølen Dagningen

«Erlend Loe er tilbake i noe nær toppform.»

Berlingske Tidende