9788205345263Autisme
FORORD
DEL 1 AUTISME: DIAGNOSE, OPPLÆRING OG BEHANDLING
KAPITTEL 1 HVA ER AUTISME OG PSYKISK UTVIKLINGSHEMNING?
Når kan diagnosen stilles?
Tilstander som ligner på autisme
Autisme og psykisk utviklingshemning
Hva innebærer psykisk utviklingshemning?
Problematferd kan endres og utvikling stimuleres
KAPITTEL 2 ATFERDSANALYSE: EN ARBEIDSMODELL
Noe atferd påvirkes lite av konsekvenser
Spesielle begreper om språk
KAPITTEL 3 OPPLÆRING OG BEHANDLING AV BARN MED AUTISME I PRAKSIS
Atferdsanalysens utvikling
Behandling av problematferd
DEL 2 AMANDAS HISTORIE
KAPITTEL 4 AMANDAS TRE FØRSTE ÅR.DIAGNOSEN AUTISME
Tidlig vurdering av prognose
KAPITTEL 5 BARNEHAGE - DEN FØRSTE OPPLÆRINGEN
Den grunnleggende opplæringen
Erfaringer fra den førstetiden
Mer avansert språktrening
Opplæring utenfor barnehagen
Alle ble noen erfaringer rikere
KAPITTEL 6 AVLASTNING
Avlastningsfamiliens inntrykk av Amanda
Farvel til Tone og Andreas
KAPITTEL 7 AMANDA BEGYNNER PÅ SKOLE
Kontinuitet kan ikke tas for gitt
Amanda ved slutten av første skoleår
KAPITTEL 8 FLYTTING NY SKOLE OG NY VEILEDNING
Veiledning fra spesialisttjenesten
Autisme kan være noe nytt
KAPITTEL 9 VIDERE SKOLEGANG
Materiell som strukturerer opplæringen
KAPITTEL 10 AVLASTNING DE SISTE ÅRENE
Den første tiden i en ny kommune
Retningslinjer for håndtering av problematferd
Avlastningen flyttes til hjemstedet
Amanda har slått seg til ro
KAPITTEL 11 HVOR STÅR AMANDA I DAG?
Amanda har fortsatt autisme
Det sosiale: et kapittel for seg
Hvor godt har Amanda det?
KAPITTEL 12 HÅP OG TANKEKORS
Foreldre bestemmer hva de ønsker for sitt barn
ANBEFALT LITTERATUR
STIKKORD
Digitalt tilrettelagt og levert av © DnBB AS