Kampen om skolen
nazifisering og lærernes motstand i det okkuperte Norge
Kampen om skolen i det okkuperte Norge ble oppfattet som en kamp om hele nasjonens frem.tid. Den som kontrollerte skolen kontrollerte landet.
Motpartene - Nasjonal Samling og den tyske okkupasjonsmakten på den ene siden og de norske lærerne på den andre - var klar over at den som vant ungdommen, fikk muligheten til å forme fremtidens Norge.
Les mer
336,-
369,- Spar: 33,-
Innbundet
Sendes innen 1 virkedag
Logg inn for å se din bonus
Kampen om skolen i det okkuperte Norge ble oppfattet som en kamp om hele nasjonens frem.tid. Den som kontrollerte skolen kontrollerte landet.
Motpartene - Nasjonal Samling og den tyske okkupasjonsmakten på den ene siden og de norske lærerne på den andre - var klar over at den som vant ungdommen, fikk muligheten til å forme fremtidens Norge. Hvem skulle få bestemme læreplanene, hvilke undervisningsmidler skulle tas i bruk eller hvilke lærere skulle få lov til å undervise? Skolen ble derfor en av de mest sentrale kamparenaer hvor Nasjonal Samling søkte å gjennomføre sin fremtidsversjon, et nasjonalsosialistisk, norsk folkefellesskap.
Nicola Karcher avdekker nye sider ved forsøkene på å utvikle en nasjonalsosialistisk skole i Norge. Hva var det for en ideologi NS mente skulle gjennomsyre skolen og hvilke idealer skulle være førende? Og ikke minst: hvorfor fikk lærernes motstandskamp en slik enestående gjennomslagskraft?
Motpartene - Nasjonal Samling og den tyske okkupasjonsmakten på den ene siden og de norske lærerne på den andre - var klar over at den som vant ungdommen, fikk muligheten til å forme fremtidens Norge. Hvem skulle få bestemme læreplanene, hvilke undervisningsmidler skulle tas i bruk eller hvilke lærere skulle få lov til å undervise? Skolen ble derfor en av de mest sentrale kamparenaer hvor Nasjonal Samling søkte å gjennomføre sin fremtidsversjon, et nasjonalsosialistisk, norsk folkefellesskap.
Nicola Karcher avdekker nye sider ved forsøkene på å utvikle en nasjonalsosialistisk skole i Norge. Hva var det for en ideologi NS mente skulle gjennomsyre skolen og hvilke idealer skulle være førende? Og ikke minst: hvorfor fikk lærernes motstandskamp en slik enestående gjennomslagskraft?
Detaljer
- Forlag
- Dreyers forlag
- Innbinding
- Innbundet
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 307
- ISBN
- 9788282654555
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2018
- Format
- 23 x 17 cm