Min side Kundeservice Bli medlem

Anerkjennelse i skolen

en forutsetning for læring

«Jeg har hatt stort utbytte av å lese boka, og vil anbefale den til pedagoger i både skole, barnehage og trossamfunn. Jordet argumenterer godt for hvor viktig det er å ha en anerkjennende væremåte i møte med barn og unge.»

Asbjørn Hirsch, Prismet 3/2021

Læreplanreformen Fagfornyelsen, omtalt som skolens verdiløft, har som intensjon å sette barnet i sentrum for opplæringen og styrke elevenes motivasjon og lærelyst gjennom en mer elevaktiv undervisning. Les mer

599,-
Paperback
Sendes innen 3 virkedager

Logg inn for å se din bonus

Læreplanreformen Fagfornyelsen, omtalt som skolens verdiløft, har som intensjon å sette barnet i sentrum for opplæringen og styrke elevenes motivasjon og lærelyst gjennom en mer elevaktiv undervisning. Dette er nødvendig i en skole hvor mange elever føler seg umyndiggjort, lite sett og får tildelt roller som passive mottakere av kunnskap. Forfatteren av denne boka viser at forutsetningen for å lykkes med dette er å anerkjenne elevene fordi anerkjennelse er menneskets mest grunnleggende psykologiske behov. Med utgangspunkt i anerkjennelsesteori viser forfatteren hva det innebærer i praksis i skolen og hvor avgjørende det er for barns faglige og sosiale læring. Han presenterer rammene for en anerkjennende pedagogikk og viser hvordan en slik praksis vil styrke alle elevers muligheter til deltakelse, mestring og læring. Boka henvender seg til lærerstudenter, lærere, skoleledere og ansatte i lærerutdanningene og alle som er opptatt av å skape de beste betingelser for barns faglige og sosiale læring i skolen og for deres oppvekst.

Detaljer

Forlag
Cappelen Damm akademisk
Innbinding
Paperback
Språk
Bokmål
Sider
410
ISBN
9788202603182
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2020
Originaltittel
Anerkjennelse i skolen
Format
24 x 17 cm

Bla i boka

Anmeldelser

«Jeg har hatt stort utbytte av å lese boka, og vil anbefale den til pedagoger i både skole, barnehage og trossamfunn. Jordet argumenterer godt for hvor viktig det er å ha en anerkjennende væremåte i møte med barn og unge.»

Asbjørn Hirsch, Prismet 3/2021

«Boka gir oss nøkler til å forstå hva som vil kreves av skolen og lærerne for at fagfornyelsen skal bli det verdiløftet som regjeringen og skolemyndighetene har som intensjon. Derfor bør den ikke bare inn som pensum ved alle høgskoler og universiteter i Norge som tilbyr lærerutdanning, men anbefales alle utdanninger innenfor profesjonsrettet arbeid med barn og unge.»

Marie-Lisbet Amundsen, Bedre Skole 2/2020

Medlemmers vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Anerkjennelse i skolen:

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også:

Fugl

Lisa Aisato
Innbundet 
299,- 329,-

Hjem

Marilynne Robinson
Paperback 
199,-
 

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv