Leseboka
leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet
- Lesing som grunnleggende ferdighet - Lesing i alle fag Hva skal lærerne i ungdomsskolen gjøre med disse slagordene i læreplanen? Har faglærerne fått en ny oppgave som ligger utenfor faget? Ifølge forfatterne av denne boka er lærernes oppgave som leselærere å veilede elevene inn i sitt fags tekstkultur. Les mer
Logg inn for å se din bonus
- Lesing som grunnleggende ferdighet - Lesing i alle fag Hva skal lærerne i ungdomsskolen gjøre med disse slagordene i læreplanen? Har faglærerne fått en ny oppgave som ligger utenfor faget? Ifølge forfatterne av denne boka er lærernes oppgave som leselærere å veilede elevene inn i sitt fags tekstkultur. Ulike fag har ulike arbeidsmåter og teksttyper, og elevene må lære å snakke, lese, skrive og tenke på fagenes premisser. Skolens leseopplæring blir slik summen av arbeidet med tekst i de ulike fagene. Boka har en innledende del om aspekter ved lesing som er viktige i alle fag, som strategibruk, leseutvikling, tilpasset opplæring og arbeid med vokabular og engasjement. Bokas andre del presenterer lesing og leseopplæring innenfor de ulike fagene i ungdomsskolen. Alle kapitlene setter forskning og teori i sammenheng med konkret aktivitet i klasserommet. Leseboka er aktuell for studenter og forskere i lærerutdanning og pedagogiske fag, og for lærere i ungdomsskolen.
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm akademisk
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 203
- ISBN
- 9788202404574
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2014
- Originaltittel
- Leseboka
- Format
- 24 x 17 cm