Aften rød, morgen død
Syke sinn og grådig begjær finner gode betingelser i Anne B. Ragdes klassiske krimnoveller. Glitrende formuleringer og listige vendinger gjør disse perlene til en nytelse å lese. Les mer
299,- Spar: 37,-
«Hans trodde ikke helt at han hadde gjort det. Det var så uvirkelig, å drepe et menneske. Alle var egentlig i stand til det, det hadde han hørt en gang. Da hadde han nektet på det, kun mordere drepte. Og alle var ikke mordere, i hvert fall ikke han! Men nå hadde han gjort det, drept en mann med fullt overlegg. Riktignok hadde han vært helt kald av skrekk med hjertebank i ørene idet han hev Erik inn mot peismuren, men han hadde absolutt vært ved sine fulle fem. Alt han følte nå, var lettelse.»
Slik begynner Dobbelt så mye som halvparten, den første novellen i Aften rød, morgen død. Vi møter en mann som har krysset en grense, gjort noe han ikke trodde var mulig, noe hans moral skulle ha hindret ham i. Han er blitt en morder. Og det bare på grunn av grådighet og sterk irritasjon trigget av en rettferdighetssans på vranga. I bunnen for det hele lå noe så uskyldig som en gammeldags, norsk tippekupong. Han hadde levert dem i årevis, og endelig gikk den inn med tolv rette. Med dødelig utgang.
En morder i oss alle?
I denne første novellen lar altså Ragde morderen være forteller. En helt vanlig mann utsettes for noe som gjør at tilværelsen vipper over. Ikke bare for ham selv, men også for stakkaren som uforvarende blir offer for galskapen. Han prøver å overbevise oss om at rettferdigheten har seiret, men lar vi oss påvirke? Strekker vi moralen litt lenger når helten i fortellingen også er kjeltring? For det er de i flere av Anne B. Ragdes noveller. Her er det ikke etterforskerne som får oppmerksomheten, og de gode vinner ikke nødvendigvis. Vi identifiserer oss vekselvis med kjeltringer og ofre, men samtidig beholder vi bevisstheten om at vår virkelighet ikke er slik som dette. For dette er først og fremst spenstige fortellinger, ikke korrekt krim. I tittelnovellen Aften rød, morgen død møter vi en totalt skrudd mann som, rett etter at han har drept, innser at solnedgangen aldri blir den samme for ham. Ikke noe om hvorfor han han utførte udåden eller hvem offeret var. Bare rett inn i problemet med solnedgangen som ikke lenger var skjønn, som ren psykologisk krimnovellekunst. Her møter vi også dama som dreper i et slags nødverge fordi hun er totalt psyket ut av edderkoppene utenfor stuevinduet. Men alle er ikke «gale» i denne boka. De fleste er vel mer som dine naboer, bare at fokus er på deres aller mørkeste sider.
Fortettet format
Det herligste med krimnovellen er at er den er frigjort fra kriminalromanens konvensjoner. Dens korte, fortettede format gir ikke samme mulighet som krimromanen når det gjelder omstendelig etterforskning etter den skyldige. Her er det rett på sak, eller vi kan også si rett inn i de vridde sinn: mennesker i ekstreme sinnstilstander. De kan være styrt av hevnlyst, sjalusi, grådighet eller andre dårlige egenskaper. Det er tydelig at Ragde ikke lar seg begrense av trange sjangerkrav. Hun har jobbet fram ideer til snutter om kriminell atferd eller syke tilbøyeligheter. Og av ideene har hun skapt noveller som topper selv det det ypperste segmentet av krimfortellinger - uhyre velformulerte og fulle av sprudlende av fortelleglede
Frydefulle grøss
Novellene i Aften rød, morgen død ble publisert i Amagasinet på åttiog nittitallet. Likevel framstår de som vitamininnsprøytninger for en krimleser i 2012. Det ligger nok i det befriende at det verken er slik at en karakter skal bygges omhyggelig opp, eller at vi skal gjennom lange jakter og tvister i historiene. Her åpner fortellingene ofte med en spent situasjon og finner ganske fort sin forløsning. Noen ganger får man også den gode, grøssende følelsen man fikk av Roald Dahls svarte fortellinger, med sine over raskende og bisarre avslutningene. Frydefulle små grøss ved løsningen av situasjonen!
I bokas forord forteller Ragde hvordan hun selv fryder seg over å bli skremt. Ragde peker på det at mennesker ikke er mange månedene før de finner glede i det å bli skremt litt av ansikter som forsvinner, for så dukke opp igjen og si bøøø! Skrekken inntreffer først, men så glir tilstanden over i lettelse og glede. Nesten slik voksne vil finne glede i Ragdes krimnoveller.
Detaljer
- Forlag
- Oktober
- Innbinding
- Innbundet
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 366
- ISBN
- 9788252580877
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2012
- Nr
- 8012415