Dødsklokken
69,-
328,- Spar: 259,-
Utsolgt
Presentert av Nils Nordberg
Hør landets fremste krimekspert lese fra boken Åstedet er en nordsvensk bygd i grensetraktene mot Norge, trolig Jämtland, der forfatteren selv er fra. Opptakten er et nesten hverdagslig eksempel på hvordan tilfeldigheter griper inn i livet til mennesker som knapt har tenkt en ond tanke og setter i gang en prosess som etter hvert blir umulig å stanse, og som med stadig sterkere kraft og fart driver frem mot katastrofen. Uhellet
Det er starten på elgjakten, og fem karer som har jaktet sammen i mange år holder sesongens innledende festivitas. Med en del drammer og flere pjoltere innenbords kjører de sent på kvelden av gårde for å hente sjettemann på jernbanestasjonen. På den mørke, smale bygdeveien er uhellet ute. De skjuler sporene, ikke uten kvaler, og unngår dermed mistanke og politietterforskning. Men noen skjønner hva som er skjedd, og han går i gang med å bruke denne kunnskapen til utpressing - til å skaffe seg posisjon, penger, makt. Blodteven i nesen
Og under dette presset brytes innpodede hemninger og forestillinger om menneskelivets ukrenkelighet ned; alminnelige, skikkelige mennesker får blodteven i nesen. Avstanden mellom tanke og handling blir kortere og kortere. Dødsklokken begynner å ringe. Psykologisk grøsser
Kerstin Ekman har med rette fått ry som en sjeldent finstemt stilist, psykolog og miljøskildrer. Det merkes allerede i hennes tidlige kriminalromaner. Hun bød på en mørk, sugende stemning av undergang, fra første side får leseren en følelse av noe uhellsvangert, en lurende fare. Og hennes hovedpersoner er ikke kjekke etterforskere som løser drapsmysterier, de er mennesker som personlig blir fanget inn av forbrytelsens onde krets. Skal en sette en merkelapp på kriminalromanene hennes, må det bli psykologisk grøsser. Glimrende roman
Dødsklokken er en glimrende roman i sitt slag, drivende spennende, og med naturstemninger som får selv en stuegris som undertegnede til å snuse mot draget fra villmarken. Den gir en som selv aldri har løsnet et skudd mot noe annet mål enn militære pappblinker, en følelse av hva det vil si å være med på en jakt og hva som rører seg i jegerens sinn, minst like sterkt som det testosteron-forfattere som Jan Guillou og Louis Masterson har prestert. Lukket mannsmiljø
Første gang jeg leste Dødsklokken var den en åpning inn til en verden jeg knapt kjente, men som jeg følte jeg skjønte noe av etter lesningen. For dem som er inne i miljøet, vil den være preget av gjenkjennelse - men også, tror jeg, erkjennelse.
Og så er Dødsklokken en imponerende troverdig skildring av noe jeg har førstehånds kjennskap til; mannsmiljøet, med sin frimureraktige lukkethet og indre psykologiske mekanismer.
At jenter deltar i jakt er i dag verken merkelig og uvanlig, men i 1960-årene var dette en verden hvor kvinner knapt hadde adgang. Så hvordan klarte Kerstin Ekman å skildre oss mannfolk så skarpsindig og nærgående? Kanskje er det så enkelt som at hun går ut fra at menn også er mennesker. Dødsklokken
Kerstin Ekman
H. Aschehoug & Co./Bokklubben Villmarksliv ANS
Format: 13 x 20,5 cm
Sider: 239
Hør landets fremste krimekspert lese fra boken Åstedet er en nordsvensk bygd i grensetraktene mot Norge, trolig Jämtland, der forfatteren selv er fra. Opptakten er et nesten hverdagslig eksempel på hvordan tilfeldigheter griper inn i livet til mennesker som knapt har tenkt en ond tanke og setter i gang en prosess som etter hvert blir umulig å stanse, og som med stadig sterkere kraft og fart driver frem mot katastrofen. Uhellet
Det er starten på elgjakten, og fem karer som har jaktet sammen i mange år holder sesongens innledende festivitas. Med en del drammer og flere pjoltere innenbords kjører de sent på kvelden av gårde for å hente sjettemann på jernbanestasjonen. På den mørke, smale bygdeveien er uhellet ute. De skjuler sporene, ikke uten kvaler, og unngår dermed mistanke og politietterforskning. Men noen skjønner hva som er skjedd, og han går i gang med å bruke denne kunnskapen til utpressing - til å skaffe seg posisjon, penger, makt. Blodteven i nesen
Og under dette presset brytes innpodede hemninger og forestillinger om menneskelivets ukrenkelighet ned; alminnelige, skikkelige mennesker får blodteven i nesen. Avstanden mellom tanke og handling blir kortere og kortere. Dødsklokken begynner å ringe. Psykologisk grøsser
Kerstin Ekman har med rette fått ry som en sjeldent finstemt stilist, psykolog og miljøskildrer. Det merkes allerede i hennes tidlige kriminalromaner. Hun bød på en mørk, sugende stemning av undergang, fra første side får leseren en følelse av noe uhellsvangert, en lurende fare. Og hennes hovedpersoner er ikke kjekke etterforskere som løser drapsmysterier, de er mennesker som personlig blir fanget inn av forbrytelsens onde krets. Skal en sette en merkelapp på kriminalromanene hennes, må det bli psykologisk grøsser. Glimrende roman
Dødsklokken er en glimrende roman i sitt slag, drivende spennende, og med naturstemninger som får selv en stuegris som undertegnede til å snuse mot draget fra villmarken. Den gir en som selv aldri har løsnet et skudd mot noe annet mål enn militære pappblinker, en følelse av hva det vil si å være med på en jakt og hva som rører seg i jegerens sinn, minst like sterkt som det testosteron-forfattere som Jan Guillou og Louis Masterson har prestert. Lukket mannsmiljø
Første gang jeg leste Dødsklokken var den en åpning inn til en verden jeg knapt kjente, men som jeg følte jeg skjønte noe av etter lesningen. For dem som er inne i miljøet, vil den være preget av gjenkjennelse - men også, tror jeg, erkjennelse.
Og så er Dødsklokken en imponerende troverdig skildring av noe jeg har førstehånds kjennskap til; mannsmiljøet, med sin frimureraktige lukkethet og indre psykologiske mekanismer.
At jenter deltar i jakt er i dag verken merkelig og uvanlig, men i 1960-årene var dette en verden hvor kvinner knapt hadde adgang. Så hvordan klarte Kerstin Ekman å skildre oss mannfolk så skarpsindig og nærgående? Kanskje er det så enkelt som at hun går ut fra at menn også er mennesker. Dødsklokken
Kerstin Ekman
H. Aschehoug & Co./Bokklubben Villmarksliv ANS
Format: 13 x 20,5 cm
Sider: 239
Detaljer
- Språk
- Norsk Bokmål
- ISBN
- 9788276432916
- Nr
- 6022227