En moderne familie

Det er et sus av Ingmar Bergman i dette portrettet av en helt vanlig familie; det loddes i dybden og rives i hjerterota.

, Adressa Terningkast 6
I anledning Sverres 70-årsdag har Sverre og Torill invitert med seg barn, svigerbarn og barnebarn til den italienske rivieraen. En perfekt idyll. Helt til de benytter festmiddagen til å kunngjøre at 40 års ekteskap er over. Les mer
Vår pris: 332,-
Spar: 47,-
Veil. pris: 379,- (Innbundet)

Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 1 virkedag

Om boka

Presentert av Kristin Fjeld, lektor

Torill og Sverre har tre voksne barn. Liv, som har mann og to barn, Ellen, som har samboer, og attpåklatten Håkon, som foreløpig ikke har stiftet familie. Hele denne flokken har blitt en sammensveiset familie, med felles søndagsmiddager i barndomshjemmet og hyppige telefonsamtaler. De betrakter hverandre alle som sine nærmeste. 

Skilsmissebarn
Helga Flatlands roman er en utforskning av hva som skjer med et menneske når fundamentet blir borte. For det gjør det for de tre "barna", på 30, 38 og 40 år når foreldrene skilles. Vi følger dem det første året etter skilsmissen, og gjennom de tre søsknenes ulike blikk får vi fortalt historien om familien i krise. 

Eldstedatteren, Liv, reagerer med sinne. Hun skyver vekk ektemannen Olaf, og selvsagt går humøret utover barna: "Jeg vil ikke være som mamma var for meg for Agnar og Hedda, jeg vil ikke være like kritisk, jeg vil ikke at de skal føle at verden ikke henger sammen hvis jeg har det vondt eller at jeg skal styre hele deres følelsesverden utfra min egen."

Selvsagt lykkes hun ikke, og beskylder snart 14-åringen for å være gal når han går ut uten kvisekrem, og bryter for første gang regelen om ikke å krangle foran barna. Dårlig samvittighet og følelsen av å være sviktet, både av foreldre og søsknene som tilsynelatende reagerer mye mindre,  gjør henne utmattet og rasende. 

«En moderne familie er en rystende oppdagelsesferd i familielivet»

Den mellomste søsteren, Ellen, reagerer med å bli enda mer oppsatt på å få en egen familie, et ønske hun har holdt hemmelig. Kanskje hun vil gjenskape den tryggheten som har blitt borte, at hun vil ha igjen følelsen av å elske og å elskes betingelsesløst? 

Håkon har som yngstemann hatt et nært forhold til foreldrene sine, men har aldri trodd på faste forhold. Han har dyrket den frie kjærligheten, men etter foreldrenes brudd kommer også Håkon til en ny, vanskelig erkjennelse. Men søsteren forstår. "- Det er ikke noe rart at du nå lengter etter noe å holde fast i, Håkon, når det som alltid har vært trygt for deg har raknet."

I gode og onde dager
Helga Flatland skriver godt og gjenkjennelig om hvordan familien fungerer. Om de små tingene som holder familien sammen. De felles historiene, som den om hvordan foreldrene traff hverandre (som Liv har lest en litt annen versjon av i morens dagbok), og hvordan Livs ungdomstid var (som Ellen har lest i Livs dagbok) - og hvordan hver enkelt historie viser seg å bare være en av mange versjoner av sannheten: så selvsagt, og så sjokkerende. 

«Helga Flatland skriver godt og gjenkjennelig om hvordan familien fungerer. Om de små tingene som holder familien sammen.»

Flatland viser hvordan samtalene i en familie fungerer, man snakker om et tema, samtidig som man har flere andre samtaler gående, som har vært der for alltid eller en stund. Det er godt sett og mesterlig vist. 

En god, gammeldags familiekrise
Så er det tingene man ikke kan snakke om i en familie. Ellen håner Olaf og Livs barneoppdragelse, og er streng og kritisk mot nydelige, lille Hedda. En kald karrierekvinne, tenker Liv og Torill. Men egentlig et uttrykk for egen lengsel etter et barn, som Ellen aldri ville innrømme, men som moren likevel må vite. Flatland viser hvordan vi legger mye energi i å spille en rolle i en familie, men likevel krever av våre nærmeste at de skal se forbi rollen vi har. De kjenner oss jo egentlig bedre - gjør de ikke? Og er ikke dette et nesten ufattelig krav man setter til sin egen familie: la meg være den jeg vil du skal tro jeg er, men vit innerst inne bedre. 

En moderne familie er en rystende oppdagelsesferd i familielivet, iblant ubehagelig gjenkjennelig, men aldri kjedelig. Og Helga Flatland lar oss heldigvis beholde trua på familien, selv om den har blitt moderne. 

 

Fakta

Om forfatteren

Helga Flatland debuterte med romanen Bli hvis du kan. Reis hvis du må (2010), som fikk overstrømmende kritikker. For denne ble hun tildelt Tarjei Vesaas' debutantpris, Ungdommens kritikerpris, Aschehougs debutantstipen og hun ble nominert til P2-lytternes romanpris. Hun befestet sin posisjon med Alle vil hjem. Ingen vil tilbake (2011). Det finnes ingen helhet (2013) avslutter trilogien.

Helga Flatland regnes blant de fremste av unge norske fremadstormende forfattere. Hun har fått et stort publikum for måten hun beskriver menneskelige prosesser som sorg, tilknytning og oppbrudd på. 

Medlemsblad

 

Intervju: Fascinert av familie

Anmeldelser

Det er et sus av Ingmar Bergman i dette portrettet av en helt vanlig familie; det loddes i dybden og rives i hjerterota.

, Adressa Terningkast 6

Bravo Flatland (...) denne boka sitter som et blinkskudd.

, Dagbladet Terningkast 6

Dramatikken i våre vanlige liv, dynamikken i relasjonene og hvordan en skilsmisse kan rykke oss ut av posisjon, er beskrevet med stor ømhet, farge og friskhet.

, Fædrelandsvennen Terningkast 5

Helga Flatland beviser på ny at hun er en usedvanlig skarp og klok observatør av mennesker.

, Dagsavisen

... et ubehagelig nært familiedrama med et tema som angår oss alle. (...) En moderne familie er en av bøkene som bør leses.

, Hamar Arbeiderblad

En moderne familie er en viktig roman som diskuterer mellommenneskelige utfordringer alle kan kjenne seg igjen i.

, NRK P2