Etikk for journalister
Hva er god presseskikk? Dette er et hovedspørsmål i Etikk for journalister. Boka er en innføring i det yrkesetiske regelverket
som profesjonelle journalister er forpliktet på, og som de redaktørstyrte mediene legger til grunn for sitt arbeid. Les mer
- Vår pris
- 499,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid:
Sendes innen 3 - 10 dager
Paperback
Legg i
Paperback
Legg i
Vår pris:
499,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid:
Sendes innen 3 - 10 dager
Hva er god presseskikk? Dette er et hovedspørsmål i Etikk for journalister. Boka er en innføring i det yrkesetiske regelverket
som profesjonelle journalister er forpliktet på, og som de redaktørstyrte mediene legger til grunn for sitt arbeid. Forfatteren
drøfter etiske utfordringer og dilemmaer som journalister møter i sitt daglige arbeid, og peker på hva Pressens Faglige Utvalg
har uttalt om de ulike temaene.
Blant temaene som behandles er journalisters integritet, sannhetskravet, samfunnsrollen, forholdet til kildene, personvernet i journalistikken, og mye mer.
Etikk for journalister har i mange år vært pensum ved journalistutdanningene i Norge. I denne 6. reviderte utgaven går vi dypere inn i etiske spørsmål knyttet til moderne nettjournalistikk, som for eksempel kravet om rask og umiddelbar publisering, brukermedvirkning og delingskultur, bruk av sosiale medier i journalistikken, journalistikkens grenser mot innholdsmarkedsføring, og andre utfordringer i en skiftende mediesituasjon. Denne utgaven har også en rekke nye caser, og den er oppdatert på de siste endringer i det presseetiske regelverket.
Svein Brurås er professor ved journalistutdanningen, Høgskulen i Volda, og har tidligere arbeidet som journalist. Brurås er dr.philos. med en avhandling om kriminaljournalistikkens etikk. Han har utgitt en rekke bøker, forskningsrapporter og artikler. Brurås har sittet i SKUP-juryen og vært medlem av diverse utvalg som har arbeidet med medieetiske og mediepolitiske spørsmål.
Blant temaene som behandles er journalisters integritet, sannhetskravet, samfunnsrollen, forholdet til kildene, personvernet i journalistikken, og mye mer.
Etikk for journalister har i mange år vært pensum ved journalistutdanningene i Norge. I denne 6. reviderte utgaven går vi dypere inn i etiske spørsmål knyttet til moderne nettjournalistikk, som for eksempel kravet om rask og umiddelbar publisering, brukermedvirkning og delingskultur, bruk av sosiale medier i journalistikken, journalistikkens grenser mot innholdsmarkedsføring, og andre utfordringer i en skiftende mediesituasjon. Denne utgaven har også en rekke nye caser, og den er oppdatert på de siste endringer i det presseetiske regelverket.
Svein Brurås er professor ved journalistutdanningen, Høgskulen i Volda, og har tidligere arbeidet som journalist. Brurås er dr.philos. med en avhandling om kriminaljournalistikkens etikk. Han har utgitt en rekke bøker, forskningsrapporter og artikler. Brurås har sittet i SKUP-juryen og vært medlem av diverse utvalg som har arbeidet med medieetiske og mediepolitiske spørsmål.
- FAKTA
-
Utgitt:
2020
Forlag: Fagbokforlaget
Innbinding: Paperback
Språk: Norsk Bokmål
Sider: 347
ISBN: 9788245034325
Utgave: 6. utg.
Format: 24 x 21 cm
- KATEGORIER:
- VURDERING
-
Gi vurdering
Les vurderinger