Min side Kundeservice Bli medlem

Perspektiver på kommunikasjonsmakt

digital makt og avmakt

Digitalisering er vår tids mest omfattende og gjennomgripende endringsagent. Tilgang til digitale kommunikasjonsmetoder griper inn i og er utgangspunkt for endringer på alle nivåer som berører mennesker: individer og grupper, organisasjoner og samfunnsaktører, lokalt som globalt. Les mer

399,-
Sendes innen 3 - 10 dager

Logg inn for å se din bonus

Digitalisering er vår tids mest omfattende og gjennomgripende endringsagent. Tilgang til digitale kommunikasjonsmetoder griper inn i og er utgangspunkt for endringer på alle nivåer som berører mennesker: individer og grupper, organisasjoner og samfunnsaktører, lokalt som globalt.
Denne boken handler om perspektiver på makt i digitale sammenhenger. Det finnes knapt en enhetlig forståelse av hva makt består av, hvordan den ter seg og blir utøvd, og hva motsetningen til makt er. Derimot kan vi studere hvordan teknologiske fremskritt bidrar til gjennomgripende endringer i kommunikasjons- og mediebransjene, deriblant deres maktstrukturer. I endringsprosesser kan gammel makt forvitre når ny oppstår. Mengden makt er muligens konstant, men aktører som får tilført makt, får den som regel fordi andre gir fra seg makt, frivillig eller ufrivillig, i en maktforskyvningsprosess.
Boken er bredt anlagt og tar blant annet opp konvergens - sammensmelting av tele-, data- og mediesektorene - og sosiale endringsfaktorer. Den har omfattende diskusjoner om ytringsfrihet og etikk i digitale sammenhenger og dessuten refleksjoner om demokrati og samfunnsliv i en epoke der teknogiganter har stor innflytelse. Boken presenterer også teorier som forklarer sentrale påvirkningsagenter i digital kommunikasjon, sett fra både avsender- og brukerperspektiv.
Tor Bang er førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI. Han har graden cand.polit. fra Universitetet i Oslo og en doktorgrad fra Universitetet i Bergen. Bang har ansvar for flere kommunikasjonsprogrammer på bachelor- og på masternivå. Han har skrevet flere bøker på feltet.

Detaljer

Forlag
Fagbokforlaget
Innbinding
Paperback
Språk
Norsk Bokmål
Sider
184
ISBN
9788245035155
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2021
Format
24 x 17 cm

Les utdrag

Utdraget er hentet fra e-bok-utgaven. Åpne utdrag her

Bla i boka

Medlemmers vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Perspektiver på kommunikasjonsmakt:

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også:

Ekko

Lena Lindgren
Innbundet 
345,- 379,-

Kornboka

Åsmund Bjørnstad
Innbundet 
409,- 449,-
 

Svik

Trude Teige
Paperback 
199,-

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv