– Det finnes ikke mange bøker som tar for seg norske dokumentarfilmer, og da er det heldig for oss interesserte at boken er såpass bra som dette. Språket er forståelig, og innholdets organisering intuitivt.
Boken blir riktignok i lengste laget mot hva som rettferdiggjøres av en ikke akkurat storstilt filmproduksjon, og det vies etter min mening for mye tid til enkeltfilmer. Mange av disse er det dessuten liten sjanse for at leseren noen gang vil klare å oppdrive.
Hvis det er dokumentarfilmer generelt som opptar deg, anbefales heller Bjørn Sørenssens "Å fange virkeligheten". "Virkelighetsbilder" gjør dog susen om du kun har nasjonale interesser.
Virkelighetsbilder
norsk dokumentarfilm gjennom hundre år
Dokumentarfilmen har i hundre år hatt stor betydning i det norske samfunnet, både som populær kinounderholdning og som et viktig informasjonsmedium.
Virkelighetsbildene som har lokket publikum spenner vidt: Roald Amundsens ekspedisjonsfilmer i 1920-årene, Filmavisen i etterkrigsårene, Thor Heyerdahl og Per Høsts filmreiser, radikale samfunnsrefsere på 1970-tallet og dagens såpedokumentar.
Les mer
379,-
Paperback
Utsolgt
Dokumentarfilmen har i hundre år hatt stor betydning i det norske samfunnet, både som populær kinounderholdning og som et viktig informasjonsmedium.
Virkelighetsbildene som har lokket publikum spenner vidt: Roald Amundsens ekspedisjonsfilmer i 1920-årene, Filmavisen i etterkrigsårene, Thor Heyerdahl og Per Høsts filmreiser, radikale samfunnsrefsere på 1970-tallet og dagens såpedokumentar. Alle disse ulike dokumentarformene omtales i denne boken.
"Virkelighetsbilder" er den første boken om norsk dokumentarfilm. Til tross for sin kunstneriske og samfunnsmessige betydning har norsk dokumentarfilmhistorie ikke tidligere blitt diskutert og analysert. Her får man en samlet oversikt over denne historien, fra den første aktualitetsfilmen i 1898 til Big Brother og Heftig og begeistret.
Boken er skrevet for studenter i film- og medievitenskap, og for alle filminteresserte.
Sara Brinch er stipendiat i filmvitenskap og Gunnar Iversen er førsteamanuensis i filmvitenskap. Begge arbeider ved NTNU i Trondheim.
Virkelighetsbildene som har lokket publikum spenner vidt: Roald Amundsens ekspedisjonsfilmer i 1920-årene, Filmavisen i etterkrigsårene, Thor Heyerdahl og Per Høsts filmreiser, radikale samfunnsrefsere på 1970-tallet og dagens såpedokumentar. Alle disse ulike dokumentarformene omtales i denne boken.
"Virkelighetsbilder" er den første boken om norsk dokumentarfilm. Til tross for sin kunstneriske og samfunnsmessige betydning har norsk dokumentarfilmhistorie ikke tidligere blitt diskutert og analysert. Her får man en samlet oversikt over denne historien, fra den første aktualitetsfilmen i 1898 til Big Brother og Heftig og begeistret.
Boken er skrevet for studenter i film- og medievitenskap, og for alle filminteresserte.
Sara Brinch er stipendiat i filmvitenskap og Gunnar Iversen er førsteamanuensis i filmvitenskap. Begge arbeider ved NTNU i Trondheim.
Detaljer
- Forlag
- Universitetsforlaget
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 334
- ISBN
- 9788215001630
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2001
- Format
- 22 x 14 cm
Medlemmers vurdering
Skriv en vurdering
D