Sanselig didaktisk design
space me
Tone Pernille Østern (Redaktør) ; Alex Strømme (Redaktør)
Serie: NTNU skole- og utdanningsforskning 6
Målet til skriftserien Skole- og utdanningsforsking er å bidra til kunnskapsutvikling om skole, læring og utdanning. I serien
gir vi ut både fagfellevurderte og ikke fagfellevurderte antologier, monografier og forskningsrapporter. Les mer
- Vår pris
- 429,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 - 10 dager
Vår pris:
429,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 - 10 dager
Målet til skriftserien Skole- og utdanningsforsking er å bidra til kunnskapsutvikling om skole, læring og utdanning. I serien
gir vi ut både fagfellevurderte og ikke fagfellevurderte antologier, monografier og forskningsrapporter. Serien er etablert
ved Program for lærerutdanning, NTNU. Dette er publikasjon nr. 6 i skriftserien. Estetisk tilnærming til læring er mangelvare
i skole og lærerutdanning. Sanselig didaktisk design omhandler didaktisk tenkning i et estetisk perspektiv. FoU-prosjektet
SPACE ME var et møte mellom kunstfag og naturfag som ble gjennomført i regi av Program for lærerutdanning, NTNU i samarbeid
med to ungdomsskoler 2011-2012. Forfatterne begrunner verdien av sanselig didaktisk design med at den: - har en overgripende
estetisk tilnærming til læring - vektlegger multimodalitet - forstår ulikhet blant elever som en skapende kraft i undervisning
- baserer seg på undersøkende og dialogbaserte forløp - vektlegger dramaturgisk tenkning i didaktisk kontekst - setter søkelys
på kroppslig læring - ser kunstmøter som en framhevet del av læring Bidragsyterne er Tone Pernille Østern, dansekunstner og
førsteamanuensis i kunstfagdidaktikk, Alex Strømme, biolog og dosent i naturfagdidaktikk, Anna-Lena Østern, professor i kunstfagdidaktikk,
Audun Mollan Kristoffersen, lærer og improvisasjonsskuespiller og Ran Peleg, stipendiat i naturfagdidaktikk og skuespiller
i fysisk teater. Målgruppen for boka er undervisere i ulike skoleslag og skolefag, lærer- og kunstpedagogstudenter, lærerutdannere,
kunstnere og praksisorienterte forskere innenfor et bredt didaktisk felt. Program for lærerutdanning Dette er en rapport
fra NTNU Skole- og læringsforsking ved Program for lærerutdanning.