Min side Kundeservice Bli medlem

Barnet som subjekt

etikk, demokrati og pedagogisk ansvar

«[...] Bogen er på godt 170 sider, og det er imponerende, hvor meget der kan rummes på det antal sider. [...] Det er en bog, der fortjener at blive studeret både af de, der benævner sig som socialpædagoger og de, der uddaner (børnehave)pædagoger og af pædagok(ik)studerende».»

Jan Rothuizen, Tidsskrift for socialpædagogik

Det er et stort fokus på barnets beste og på barn i barnehage i dagens samfunnsdebatt. I barnehageloven heter det at barn har rett til medvirkning og at barnehagen skal fremme danning og demokrati. Det kan se ut til at det aldri før har blitt tatt så mye hensyn til små barn. Les mer

469,-
Paperback
Sendes innen 3 virkedager

Logg inn for å se din bonus

Det er et stort fokus på barnets beste og på barn i barnehage i dagens samfunnsdebatt. I barnehageloven heter det at barn har rett til medvirkning og at barnehagen skal fremme danning og demokrati. Det kan se ut til at det aldri før har blitt tatt så mye hensyn til små barn.

Forfatteren av denne boka hevder likevel at barns perspektiver ofte er usynlige i den offentlige diskusjonen om barn og at det ikke er noen selvfølge at barns synspunkter og erfaringer gis gyldighet. Barn som subjekter og barnehagen som institusjon står på mange måter i et krysspress mellom forventninger og motstridende forståelser.

I Barnet som subjekt viser forfatteren hvordan barn er i en utsatt posisjon i samfunnet. For det er en asymmetrisk relasjon mellom voksne og barn og barna er alltid prisgitt voksnes handlinger, valg og prioriteringer. Barns mulighet for medvirkning og deltakelse vil alltid være avhengig av hvilket rom vi som voksne og som samfunn gir dem.

Boka passer for alle som studerer barn og pedagogikk ved universiteter og høgskoler.

Detaljer

Forlag
Cappelen Damm akademisk
Innbinding
Paperback
Språk
Norsk Bokmål
Sider
182
ISBN
9788202364502
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2012
Format
24 x 17 cm

Bla i boka

Anmeldelser

«[...] Bogen er på godt 170 sider, og det er imponerende, hvor meget der kan rummes på det antal sider. [...] Det er en bog, der fortjener at blive studeret både af de, der benævner sig som socialpædagoger og de, der uddaner (børnehave)pædagoger og af pædagok(ik)studerende».»

Jan Rothuizen, Tidsskrift for socialpædagogik

«[...] Derfor er dette en viktig bok for barnehagefeltet og for barn som vokser opp med institusjoner som en del av sin omsorgs-, dannings-, leke- og læringsarena. Jeg anbefaler Barnet som subjekt varmt for alle pedagoger, uansett institusjonsnivå, for å bli kjent med hvordan en pedagogisk institusjon kan bidra til medborgerskap, demokrati og danning og gjennom det utfordre asymmetrien i voksen-barn relasjoner».»

Mona Nicolaysen, Pedagogisk bokorm

Medlemmers vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Barnet som subjekt:

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også:

Hamlet

William Shakespeare
Paperback 
44,-
 

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv