Barns læring om språk og gjennom språk

samtaler i barnehagen

«En viktig bok som bidrar til forskningsbasert kunnskap om læring og læringsbegrepet innenfor rammen av vår egen barnehagetradisjon. [...] Temaene i prosjektet egner seg godt til kortere artikler og til forelesninger for ansatte i barnehagen, på den måten kan innholdet nå mange flere enn studentene - hvilket jeg håper den gjør.»

Ann Ingjerd Kanestrøm, Første steg 4/2011

Samtaler foregår mellom voksne og barn det meste av den tiden de tilbringer sammen. Samtaler er viktige for å lære om både omverdenen og om eget språk. Men dette er så selvfølgelig at førskolelærere kanskje ikke tenker på at de daglige samtalene i barnehagen er viktige læringsarenaer. Les mer

529,-
Paperback
Sendes innen 3 virkedager

Logg inn for å se din bonus

Samtaler foregår mellom voksne og barn det meste av den tiden de tilbringer sammen. Samtaler er viktige for å lære om både omverdenen og om eget språk. Men dette er så selvfølgelig at førskolelærere kanskje ikke tenker på at de daglige samtalene i barnehagen er viktige læringsarenaer. Forfatterne av denne boka retter derfor oppmerksomheten mot hvordan barn tilegner seg kunnskaper og språk gjennom samtaler med de voksne og andre barn i barnehagen.



Samtalene som presenteres i de ulike kapitlene i boka er både de spontane hverdagssamtalene og de samtalene som førskolelærere har forhåndsbestemte intensjoner med. Selve begrepet samtale innebærer et fellesskap mellom mennesker som taler sammen, og i denne boka vektlegges det at barn hører språk, bruker språk og utvikler ny innsikt og forståelse ved at de deler synspunkter om temaene de snakker om. Slik er også samtalen en viktig del av barns dannelsesprosesser.



Boka retter seg mot førskolelærerstudenter i bachelor- og masterutdanning og mot ansatte i barnehagen. Bokas redaktører og de øvrige bidragsyterne er alle tilknyttet Høgskolen i Vestfold.

Detaljer

Forlag
Cappelen Damm akademisk
Innbinding
Paperback
Språk
Bokmål
Sider
234
ISBN
9788202341862
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2011
Originaltittel
Barns læring om språk og gjennom språk
Format
24 x 17 cm

Anmeldelser

«En viktig bok som bidrar til forskningsbasert kunnskap om læring og læringsbegrepet innenfor rammen av vår egen barnehagetradisjon. [...] Temaene i prosjektet egner seg godt til kortere artikler og til forelesninger for ansatte i barnehagen, på den måten kan innholdet nå mange flere enn studentene - hvilket jeg håper den gjør.»

Ann Ingjerd Kanestrøm, Første steg 4/2011

Medlemmers vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Barns læring om språk og gjennom språk:

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også:

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv