Egenledelse i lek og læring
Barn bruker en rekke mentale verktøy når de løser sine dagligdagse utfordringer. Barn må kunne starte opp, planlegge og organisere egen atferd. De må også kunne regulere egne følelser i ulike situasjoner og være fleksible nok til å prøve ut forskjellige løsninger når det kreves noe nytt av dem. Dette er avgjørende funksjoner for læring og mestring i lek og daglige aktiviteter, og en viktig forutsetning for utvikling av vennskap og god sosial kompetanse. Forfatterne har gitt disse funksjonene navnet egenledelse, og det er det denne boka handler om. Les mer
Logg inn for å se din bonus
Forståelsen av egenledelse baserer seg på etablert pedagogisk teori, nyere forskning på barns utvikling og moderne kunnskap om hjernen. Boka gir leseren kunnskap om det dynamiske samspillet mellom hjernens utvikling, barnets atferd og miljøets påvirkning, og rollelekens betydning når det gjelder utvikling av barns egenledelsesfunksjoner, er i fokus.
Egenledelse i lek og læring gir konkrete forslag til hvordan utvikling av egenledelsesfunksjoner kan ivaretas ved hjelp av lek og naturlige aktiviteter i barnehagen, og hvordan den voksne kan bidra til en positiv utvikling hos barn.
Målgruppa er førskolelærerstudenter, spesialpedagogikkstudenter, barnehageansatte og ansatte i habiliteringstjenesten for barn og unge (HABU), barne- og ungdomspsykiatrien (BUP) og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Boka vil også være av interesse for foreldre til barn i førskolealder.
Detaljer
- Forlag
- Høyskoleforlaget
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 126
- ISBN
- 9788276349078
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2011
- Originaltittel
- Egenledelse i lek og læring
- Format
- 22 x 15 cm