Jeg vil også være med!
«... en grundig og meget lærerik bok om barn som av forskjellige årsaker blir utestengt i lek [...] Jeg anbefaler boken til alle som brenner for dette temaet. Er du student, nybegynner i barnehageverdenen eller har allerede lang fartstid der, så vil denne boken enten lære deg noe nytt eller hjelpe deg å systematisere kunnskap du allerede har.»
Elisabeth Førde, Pedagogisk bokorm 1/2011
Hovedformålet med boka er å gi barnehagepersonale, førskolelærerstudenter og andre studenter på høgskole- og universitetsnivå som er opptatt av førskolebarn, et innblikk i hvordan man i barnehagen kan oppdage, kartlegge og iverksette tiltak overfor barn som ofte blir avvist og ignorert av sine jevnaldrende. For å få til dette må man både fokusere på barnet og på barnets omgivelser i barnehagen, da andre barn og voksne i stor grad er med på å påvirke barnets atferd. Les mer
Logg inn for å se din bonus
Bokas tema belyses fra ulike teoretiske perspektiver. Sentralt står teori om lek, avvisning og ignorering og kanskje aller viktigst: teori om hvordan personalet i barnehagen kan hjelpe barn som før har blitt avvist og ignorert, til å bli inkludert i leken. For å få til dette er lekegrupper med 2-3 andre barn og en voksen den metoden som blir beskrevet. Lekegruppene blir satt sammen og tiltakene satt i verk på bakgrunn av kartlegging som er gjort på forhånd. De er skreddersydd det enkelte barnet og dets barnehagekontekst og følger ikke en ferdiglaget mal. Den voksnes oppgave i lekegruppen blir å observere barnet og gi det tilpasset støtte mens leken og samhandlingen pågår.
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm akademisk
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 183
- ISBN
- 9788202322304
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2010
- Originaltittel
- Jeg vil også være med!
- Format
- 24 x 17 cm
Anmeldelser
«... en grundig og meget lærerik bok om barn som av forskjellige årsaker blir utestengt i lek [...] Jeg anbefaler boken til alle som brenner for dette temaet. Er du student, nybegynner i barnehageverdenen eller har allerede lang fartstid der, så vil denne boken enten lære deg noe nytt eller hjelpe deg å systematisere kunnskap du allerede har.»
Elisabeth Førde, Pedagogisk bokorm 1/2011