– Hagtvets bok er en besynderlighet. Her kolporteres ryktet om barnets språkpsykopatiske autonomi ("til de grader barnet er et objekt, kan man ikke forvente av deres ynde"), samtidig som en splitter ny, og meget rar, idé lanseres: kanskje vi bør lære å snakke reint sjøl før vi dytter våre logopediske svakheter over på avkommene våre? Denne ideen går hånd i hånd med karikerte fremstillinger av alskens dialekter. "En kan ikke fornekte at mange mennesker oppover i vårt ganske land snakker sært, sært, sært" står det tidlig i innledningen av boka. Forfatterens hovedpoeng er at barn selv må tilegne seg et språk, og at vi voksne ikke skal hjelpe til overhodet. "(...) gi barnet en lesebok, men aldri finne på å ta barnet i lære. For det finnes ikke noe 'språk' i betydningssann forstand. 'Språk' er konstruert virkelighet, og dette vet barna bedre enn noen." En lignende filosofi målbæres av den berømte Wittgenberg på 1600-tallet - med utpreget lite hell. Tenkemåtens manglende suksess beror på dens avskårenhet fra folkelighet. Hagtvet og Wittgenberg er enige om følgende: språk eksisterer ikke som kommunikasjon som sådan, bare som virtuell overbygning og falsk forståelsesform. Og med et slik problematisk utgangspunkt blir de videre tankerekkene umulig å ta alvorlig.
Språkstimulering
tale og skrift i førskolealderen
Forfatteren har fulgt en rekke førskolebarns skriftspråklige utvikling - i tale og skrift. Hun beskriver barnas språkutvikling fra to- til seksårsalder og hevder barns lek med språket kan være med på å styrke barnets identitetsdanning og selvfølelse. Les mer
699,-
Paperback
Sendes innen 3 virkedager
Logg inn for å se din bonus
Forfatteren har fulgt en rekke førskolebarns skriftspråklige utvikling - i tale og skrift. Hun beskriver barnas språkutvikling fra to- til seksårsalder og hevder barns lek med språket kan være med på å styrke barnets identitetsdanning og selvfølelse.
Barn lærer språk ved å bruke det. I begynnelsen gjennom dialog, men allerede fra to-treårsalderen begynner de å eksperimentere med selve språket. Forfatteren har fulgt en rekke førskolebarns skriftspråklige utvikling, i tale og skrift, og studert deres lek med skriftmediet.
Boka er aktuell for førskolelærerutdanningen og for førskolelærere og andre som arbeider med barn i to- til seksårsalderen. Den har teoretiske kapitler hvor sentrale utviklingsområder og teoretiske begrunnelser for pedagogiske tiltak blir diskutert, og kapitler med praktisk-pedagogisk profil med konkrete eksempler på hvordan man kan stimulere barns språk. De mange gode eksemplene og ideene til pedagogiske tiltak gjør at boka kan brukes som en praktisk håndbok i barnehagene, og som inspirasjonskilde for foreldrene.
Barn lærer språk ved å bruke det. I begynnelsen gjennom dialog, men allerede fra to-treårsalderen begynner de å eksperimentere med selve språket. Forfatteren har fulgt en rekke førskolebarns skriftspråklige utvikling, i tale og skrift, og studert deres lek med skriftmediet.
Boka er aktuell for førskolelærerutdanningen og for førskolelærere og andre som arbeider med barn i to- til seksårsalderen. Den har teoretiske kapitler hvor sentrale utviklingsområder og teoretiske begrunnelser for pedagogiske tiltak blir diskutert, og kapitler med praktisk-pedagogisk profil med konkrete eksempler på hvordan man kan stimulere barns språk. De mange gode eksemplene og ideene til pedagogiske tiltak gjør at boka kan brukes som en praktisk håndbok i barnehagene, og som inspirasjonskilde for foreldrene.
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm akademisk
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 445
- ISBN
- 9788202237660
- Utgave
- 2. utg.
- Utgivelsesår
- 2004
- Originaltittel
- Språkstimulering
- Format
- 24 x 17 cm
Medlemmers vurdering
Skriv en vurdering
t