Min side Kundeservice Bli medlem

Økonomijournalistikk

perspektiver og metoder

Økonomijournalistikk er blitt et stadig viktigere journalistisk felt. Området er imidlertid underbelyst både i forskningen, journalistutdanningene og i redaksjonene. Ikke minst viste finanskrisen at det var behov for mer kunnskap om denne grenen av journalistikken. Les mer

489,-
Paperback
Sendes innen 3 - 10 dager

Logg inn for å se din bonus

Økonomijournalistikk er blitt et stadig viktigere journalistisk felt. Området er imidlertid underbelyst både i forskningen, journalistutdanningene og i redaksjonene. Ikke minst viste finanskrisen at det var behov for mer kunnskap om denne grenen av journalistikken.

Bokens del I samler nyere norsk og internasjonal forskning om temaet for å bidra til en dypere forståelse av økonomijournalistikk som samfunnsfenomen. I tillegg trekker boken frem områder som fortjener og krever mer forskningsinnsats.

Del II presenterer grunnleggende fremgangsmåter for den som skal forstå og formidle økonomiske forhold.

Boken henvender seg til forskere, lærere, studenter, praktiserende journalister og andre interesserte.

Paul Bjerke er professor i journalistikk ved Høgskulen i Volda. Han er PhD fra Universitetet i Oslo med en avhandling om presseetikk og profesjonsmoral. Bjerke var journalist, nyhetsredaktør og ansvarlig redaktør i Klassekampen i årene 1982-1997. Han har senere skrevet flere bøker, artikler og bokkapitler om journalistikk.

Birgitte Kjos Fonn er førsteamanuensis i journalistikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) og dr.philos. i historie fra Universitetet i Oslo (UiO) på en avhandling om pressehistorie. Hun er fagkoordinator for HIOAs fagforfatterstudium og tidligere blant annet utenriksjournalist. Er cand. polit. i sosiologi fra UiO, og M.Sc. i The Politics of the World Economy fra LSE.

Espen Sørmo Strømme er høgskolelektor i journalistikk ved NLA Mediehøgskolen Gimlekollen i Kristiansand. Han har mastergrad i økonomijournalistikk fra Høgskolen i Bodø. Han har jobbet som journalist i sju år, blant annet i Fædrelandsvennen, Romsdals Budstikke, NRK Nordland og Adresseavisen.

Andreas Ytterstad er førsteamanuensis i journalistikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Han skrev doktorgrad om mediedekningen av norsk klimapolitikk, og er opptatt av klimaspørsmålet både som forsker og som nestleder i Concerned Scientists Norway.

Detaljer

Forlag
Fagbokforlaget
Innbinding
Paperback
Språk
Bokmål
Sider
300
ISBN
9788245016239
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2016
Format
24 x 17 cm

Medlemmers vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Økonomijournalistikk:

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også:

EØS-rett

Halvard Haukeland Fredriksen
Innbundet 
739,-
 

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv