Forskningskommunikasjon
«Det er en bok som bør leses av veldig mange av de titusener av offentlig finansierte akademikere som har nettopp det å sørge for at ny viten deles med resten av samfunnet, som en av sine plikter. [...] Farbrots bok er nødvendig og prisverdig fordi den tar norske forskeres eget ansvar alvorlig, og illustrerer på tallrike måter hvordan de selv kan bidra best mulig.»
Knut Olav Åmås, Aftenposten 24. august 2013
Forskningskommunikasjon handler om å gjøre forskning og fagkunnskap tilgjengelig, relevant og interessant for utvalgte målgrupper. Den enkelte forskers engasjement og ønske om å kommunisere sin forskning er viktig for å oppnå dette. Les mer
Logg inn for å se din bonus
Boken legger vekt på å gi konkrete råd og tips, og omhandler blant annet:
* Mål og målgrupper for forskningskommunikasjon
* Strategier for å komme på trykk med kronikker og debattinnlegg
* Kunsten å holde foredrag
* Kunsten å lage vellykkete forskningsarrangementer
* Tips for å lykkes på den internasjonale arenaen
* Overordnede strategier for effektiv formidling
* Evaluering av egen forskningskommunikasjon
* Hvordan man kommuniserer fagkunnskap i sosiale medier.
Boken henvender seg til forskere og masterstudenter, i tillegg til kommunikasjonsarbeidere ved universiteter, høgskoler, forskningsinstitutter og kunnskapsbedrifter.
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm akademisk
- Språk
- Norsk Bokmål
- ISBN
- 9788202471965
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2015
Les utdrag
Åpne utdrag herAnmeldelser
«Det er en bok som bør leses av veldig mange av de titusener av offentlig finansierte akademikere som har nettopp det å sørge for at ny viten deles med resten av samfunnet, som en av sine plikter. [...] Farbrots bok er nødvendig og prisverdig fordi den tar norske forskeres eget ansvar alvorlig, og illustrerer på tallrike måter hvordan de selv kan bidra best mulig.»
Knut Olav Åmås, Aftenposten 24. august 2013
«Det er ingen tvil om at denne boka kan gi forskningskommunikasjonen et godt puff og påvirke profesjonalitetsnivået i riktig retning.»
Ole Petter Ottersen, Rektors blogg, Universitetet i Oslo
«Audun Farbrots bok «Forskningskommunikasjon» er etterspurt, aktuell og nødvendig. En bok om dette temaet, skrevet på norsk, er ingenting mindre enn en begivenhet. [... Han er ] aktuell og oppdatert i behandlingen av sosiale medier, og han gir en god innføring og gode råd til forskere som ønsker å bruke medier som kan åpne for dialog. En slik dialog kan nettopp også gjøre forskningen bedre.»
Arvid Hallén, Forskningsrådets blogg 2. september 2013
«Les Elin H. Rekdals omtale av frokostseminaret om forskningskommunikasjon på forskerforum.no 27. august 2013.»
«Boka er lett å lese og rikt illustrert med eksempler. Selv om en del av disse tar utgangspunkt i større kunnskapsbedrifter, vil de fleste også være overførbare til mindre fagmiljøer og enkeltpersoner.[...] Jeg stiller meg helhjertet bak forfatterens oppfordring om at forskere og fagpersoner bør delta aktivt i folkeopplysning og samfunnsdebatt, og anbefaler boka til dem som tar utfordringen.»
Mona K. Haug, fysioterapeuten.no
«Dette er ei håndbok av beste slag, i forståelig språkdrakt og med komplette lister over norske debatt- og kronikkspalter. Den gir et godt innblikk i strategier for formidling og jeg sitter igjen med en rekke gode råd og praktiske grep og tips. [...] Boka har et bredere nedslagsfelt enn tittelen indikerer. Jeg vil anbefale den på det sterkeste til alle som arbeider i grenselandet mellom undervisning, fag- og forskningskommunikasjon.»
Ingrid Jahren Scudder, Sykepleien 16. januar 2014