– ... men utrolig irriterende at han skriver i en samnorsk-lignende stil. Aner jeg også en politisk agenda bak det hele? Han presterer også å skrive at Sæmund og Are Frode skrev ættesagaer og kongesagaer, Men som metodebok er den sikkert bra, og har man noe valg?
Fortida er ikke hva den en gang var
Denne boka er en moderne, lett tilgjengelig, praktisk og vidtfavnende innføring i historiefaget. Den dekker forskningsmetode, faghistorie og didaktikk. Boka forklarer hva historie er, hvordan faget har vokst fram, hvilke spørsmål historikerne arbeider med i dag og hva som særkjenner deres faglige tilnærming. Vi lærer hvordan historisk forskning foregår, hva metode er og hvilke teknikker som står til rådighet. Dessuten spørres det: Hvorfor historie, hvordan brukes faget i samfunnet? Les mer
Logg inn for å se din bonus
Vårt bilde av fortida faller ikke uten videre sammen med hvordan fortida "egentlig" var. Derfor må vi tenke gjennom hvordan vi best kan gripe den. Vi må vite hvordan vi skal forske. Denne boka er en moderne, lett tilgjengelig, praktisk og vidtfavnende innføring i historiefaget. Den dekker forskningsmetode, faghistorie og didaktikk. Boka forklarer hva historie er, hvordan faget har vokst fram, hvilke spørsmål historikere arbeider med i dag og hva som særkjenner deres faglige tilnærming. Vi lærer hvordan historisk forskning foregår, hva metode er og hvilke teknikker som står til rådighet.
Boka brukes i grunnfagsundervisning i historie ved de fleste lærestedene i Norge, og anvendes også i andre fag.
Har sak- og personregister.
Knut Kjeldstadli er professor i moderne historie ved Universitetet i Oslo og professor II ved Universitetet i Bergen.
Medlemsvurdering:
Knut Kjeldstadli leverer her en god innføring i historiefagets metode og teori. Kjeldstadli tar for seg historie fagets fahistorie, helt fra Leopold von Ranke til i dag. Man lærer om historisk metode, samtidig som man får en oversikt over hva historikere jobber med, og hvordan de stiller spørsmål. Boka er meg bekjent pensum på de fleste grunnfag i historie i Norge, og det er forståelig. Stoffet er satt opp veldig oversiktlig, og det er lett å finne fram.
Samtidig er skrivestilen ikke slik at den tar motet fra en fersk student. Alt i alt en glimrende innføringsbok i historiefaget, samtidig som det er en grei referanse bok for hovedfagsstudentet.stian81
Detaljer
- Forlag
- Universitetsforlaget
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 328
- ISBN
- 9788200129240
- Utgave
- 2. utg.
- Utgivelsesår
- 1999
- Originaltittel
- Fortida er ikke hva den en gang var
- Format
- 22 x 15 cm
Medlemmers vurdering
Skriv en vurdering
– Knut Kjeldstadli er professor i historie ved Blindern i Oslo. Denne boka er ei innføring i historiefaget, og tek opp ei rekke viktige problemstillingar knytt til faget. Sjølv brukte eg boka som førebuing til skriving av avhandling innanfor kyrkjehistorie. Eg fekk god innsikt i korleis ein bør bruke kjelder, fordelar og ulemper ved teoriar og modellar etc. Boka er skrive på ein lett og ledig måte, og er rikt utstyrt med døme - dei fleste henta frå historia til sosialismen og/eller arbeidarrørsla i Noreg - i og med at det er dette tema forfattaren tidlegare har jobba mest med (så vidt eg veit). Alt i alt ei god og lærerik bok for den som vil ha ei grei innføring i metodiske problemstillingar knytt til historiefaget. Det bør nemnast at kyrkjehistorikarar som Nome og Oftestad har drøfta inngåande i kva grad spørsmålet om Gud og Guds leiing av historia bør trekkast inn i historiefaget. Dette er ei viktig drøfting som Kjeldstadli litt for lett avfeier, etter mi meining.
– Knut Kjeldstadli leverer her en god innføring i historiefagets metode og teori. Kjeldstadli tar for seg historie fagets fahistorie, helt fra Leopold von Ranke til i dag. Man lærer om historisk metode, samtidig som man får en oversikt over hva historikere jobber med, og hvordan de stiller spørsmål. Boka er meg bekjent pensum på de fleste grunnfag i historie i Norge, og det er forståelig. Stoffet er satt opp veldig oversiktlig, og det er lett å finne fram.
Samtidig er skrivestilen ikke slik at den tar motet fra en fersk student. Alt i alt en glimrende innføringsbok i historiefaget, samtidig som det er en grei referanse bok for hovedfagsstudentet.
– "Fortida er ikke hva den en gang var" er en meget god tittel for denne boken, da den gir en innføring i historiefagets utvikling og betydning fra gammelt av og opp til dagens moderne samfunn. Boka gir også en beskrivelser av historisk forskning og fremstilling. Språket er lettlest og forfatteren krydrer verket med historisk kuriosia og eksempler.
Forfatteren er selv tilsatt ved universitetet i Oslo, der denne boken brukes i innføringsemnet i historie. Jeg vil anbefale denne boken spesielt for folk som er interessert i historie. Dessuten vil jeg anbefale den til alle, siden den gir en god innføring i historiefaget og kildekritikk. Terningkast: 6.
– Jeg hadde denne boka på historie grunnfag. Den er faktisk den mest interessante boka jeg har lest når det gjelder faglig metode. Den er lettleselig og veldig "rett på sak". Den tar for seg hva historiefaget egentlig dreier seg om, hva historikere driver med, hva vi skal med faget osv. Altså veldig grunnleggende men avgjørende spørsmål innenfor historie. Boka har en teoretisk og en praktisk tilnærming, slik at man ser nytten i det man leser. Det er heller ikke mangel på gode eksempler fra historien når forfatteren f.eks. vil beskrive metoder man kan anvende i faget. Jeg har faktisk ingenting å utsette på denne fantastiske boka, som kan interessere enhver som er nysgjerrig på et historisk perspektiv på samfunnet rundt oss.