– "Suite Francaise" består egentlig av to bøker gitt ut i ett bind. Det skulle vært tre, men Irène Nemirowsky kom aldri lenger enn til notatstadiet med den siste boka. Hun ble deportert fordi hun var jøde, og døde i Auschwitz i 1942. "Suite Francaise" er det siste manuskriptet hun arbeidet med, i et Frankrike hvor okkupasjonsmakten gjorde livet stadig vanskeligere for jødene. Hennes egen situasjon ble vanskeligere uke for uke, måned for måned, likevel er ikke romanen gjennomsyret av håpløshet eller hat. Tvert imot. Romanen er levende og vakker, hun beskriver menneskene og livene de lever på flukt og under okkupasjon med innsikt, varme og en forfriskende dose sarkasme. Menneskene hun beskriver blir med leseren et stykke på veien også når boka er lukket for siste gang. Forlaget har laget et tillegg etter at det andre og siste bindet er avsluttet. Der får leseren Nemirowskys egne notater og brev, et innblikk i innsatsen vennene hennes gjorde for å forsøke å redde henne, og ikke minst presenteres historien om døtrenes liv etter krigen. Dette er, i all sin brutale ekthet, like bevegende lesing som romanen. I sin helhet er "Suite Francaise" ei bok som berører og maner til refleksjon. Jeg anbefaler den helhjerta.
Suite Francaise
«The work of a genuine artist»
Guardian
Already acclaimed as a classic, this is the lost masterpiece behind the major new film starring Kristin Scott Thomas and Michelle Williams Les mer
Logg inn for å se din bonus
Detaljer
- Forlag
- Vintage
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Engelsk
- Sider
- 416
- ISBN
- 9780099488781
- Utgivelsesår
- 2007
- Format
- 20 x 13 cm
- Priser
- Runner-up for Reading Group Book of the Year 2007. Short-listed for Independent Booksellers' Week Book of the Year Award: Adults' Book of the Year 2007 and British Book Awards: Book of the Year 2007.
Anmeldelser
«The work of a genuine artist»
Julian Barnes, Guardian
«A masterpiece»
Sunday Times
«Quite outstanding, full of beauty, pain and truth»
Anne Chisholm, Sunday Telegraph
«An irresistible work. Suite Francaise clutches the heart»
Carmen Callil, The Times