Min side Kundeservice Bli medlem

Det friksjonsfrie samfunn

om utviklingen av nye digitale tjenester

«Teksten er skrevet i en blanding av essayistisk og akademisk stil, i et lettlest språk som gjør den tilgjengelig for et bredt publikum. Kapitlene bygger ikke på hverandre, det vil si at man ikke trenger å lese boka fra perm til perm. Delene vil fungere fint som uavhengige bidrag.»

Hege K. Andreassen, Sosiologisk tidsskrift 2/2016

Den teknologiske utviklingen går raskt. Det ene produktet avløser det andre, og mange tjenester som for kort tid siden ble sett på som nye, er allerede utdaterte.

Forskere ved noen av verdens fremste universiteter sier at halvparten av dagens jobber kommer til å forsvinne i løpet av de neste 20 årene. Les mer

499,-
Paperback
Sendes innen 3 virkedager

Logg inn for å se din bonus

Den teknologiske utviklingen går raskt. Det ene produktet avløser det andre, og mange tjenester som for kort tid siden ble sett på som nye, er allerede utdaterte.

Forskere ved noen av verdens fremste universiteter sier at halvparten av dagens jobber kommer til å forsvinne i løpet av de neste 20 årene. Mediesektoren gjennomfører dramatiske endringer i jakten på bærekraftige forretningsmodeller, mens Facebook sier at de skal lage den perfekte personifiserte avis for alle mennesker i hele verden. De har allerede fått med seg aktører som New York Times, National Geographic, BBC News og mange flere som publiserer stoffet direkte på Facebook gjennom «instant articles».

Overgangen fra tradisjonell tjenesteyting og fysiske produkter til digitale tjenester skaper utfordringer på en rekke samfunnsområder. For det første har digitale tjenester svært lave transaksjonskostnader, hvilket betyr at de er lett tilgjengelige for de fleste organisasjoner og konsumenter. For det andre kan de skape nettverkseffekter dersom de er designet på rette måten, slik Facebook er. Disse to egenskapene bidrar i seg selv til å endre konkurransebildet i samfunnet, fordi de ofte fører til selvforsterkende vekst.

Nye nettverksbaserte organisasjonsmodeller kobler aktører sammen i nye typer nettverk, noe alle de store digitale aktørene som Apple, Amazon, Alibaba, Facebook og Google utnytter i stor skala. Gjennom disse koblingene kan en knytte sammen sporene fra våre hverdagsaktiviteter med de digitale sporene og slik skape både bedre og mer tilpassede tjenester enn det som var mulig tidligere.

Boka Det friksjonsfrie samfunn tar opp mange av de grunnleggende forskjellene mellom industrisamfunnets forretningsmodeller og digital forretnings- og tjenesteutvikling. Den viser utviklingen av noen av de store og dominerende aktørene, samt hvilke samfunnsmessige konsekvenser mange av disse endringene fører med seg.

Detaljer

Forlag
Cappelen Damm akademisk
Innbinding
Paperback
Språk
Norsk Bokmål
Sider
226
ISBN
9788202412234
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2015
Format
23 x 15 cm
Serie
Det nye digitale nettsamfunnet

Bla i boka

Anmeldelser

«Teksten er skrevet i en blanding av essayistisk og akademisk stil, i et lettlest språk som gjør den tilgjengelig for et bredt publikum. Kapitlene bygger ikke på hverandre, det vil si at man ikke trenger å lese boka fra perm til perm. Delene vil fungere fint som uavhengige bidrag.»

Hege K. Andreassen, Sosiologisk tidsskrift 2/2016

Medlemmers vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Det friksjonsfrie samfunn:

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også:

2070

Bjørn H. Samset
Innbundet 
363,- 399,-

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv