– Bind 1 av 3 om Brødrene Karamasov og mordet på deres far legger opp til drøfting av de store spørsmålene, om det ondes problem - og det godes. Kan det finnes en god Gud blant alt dette onde? Her representeres det onde ved en far som i mellom at han får tre sønner med sine to koner, også får en sønn etter å ha voldtatt den tilbakestående Lisbet. Tjeneren Grigori er en sentral skikkelse i bind 1 og i kretsen rundt familien Karamasov. Han tar seg av både den ene og den andre av sønnene som faren tilsynelatende har lite til overs for. Den av sønnene som minst ligner faren er yngstegutt Aljosja. Kan lever da også i kloster og gjennom ham får vi koblingen til alle de kristne metaforene dette romanverket er fylt av. Her er det mye synd, men også anger og vilje til å gjøre det gode helt frem til å bøte med livet for andres synder. Her flettes legenden om Kristus i Sevilla under inkvisisjonen inn mot slutten av bindet, der to av brødrene drøfter forholdet mellom den allmektige gud og menneskets frie vilje.
Dette er en stor roman der det skinner tydelig gjennom at forfatteren er en kristen som er opptatt av hvordan mennesket kan leve med sin tro. Den anbefales alle lærelystne mennesker uansett livssyn.
Brødrene Karamasov 1. Bd. 18
Boken forteller om forholdet mellom den fordrukne gamle Fjodor Pavlovitsj og hans fire sønner. De har alle arvet farens trekk, men på forskjellig vis. Dmitrij er den lidenskapelige, Ivan den intellektuelle, Aljosja den religiøse og Smerdjakof den avstumpede. Les mer
Logg inn for å se din bonus
Medlemsvurdering:
Bind 1 av 3 om Brødrene Karamasov og mordet på deres far legger opp til drøfting av de store spørsmålene, om det ondes problem - og det godes. Kan det finnes en god Gud blant alt dette onde? Her representeres det onde ved en far som i mellom at han får tre sønner med sine to koner, også får en sønn etter å ha voldtatt den tilbakestående Lisbet. Tjeneren Grigori er en sentral skikkelse i bind 1 og i kretsen rundt familien Karamasov. Han tar seg av både den ene og den andre av sønnene som faren tilsynelatende har lite til overs for. Den av sønnene som minst ligner faren er yngstegutt Aljosja. Kan lever da også i kloster og gjennom ham får vi koblingen til alle de kristne metaforene dette romanverket er fylt av. Her er det mye synd, men også anger og vilje til å gjøre det gode helt frem til å bøte med livet for andres synder. Her flettes legenden om Kristus i Sevilla under inkvisisjonen inn mot slutten av bindet, der to av brødrene drøfter forholdet mellom den allmektige gud og menneskets frie vilje.
Dette er en stor roman der det skinner tydelig gjennom at forfatteren er en kristen som er opptatt av hvordan mennesket kan leve med sin tro. Den anbefales alle lærelystne mennesker uansett livssyn.Nick Burnhill
Detaljer
- Forlag
- Solum
- Innbinding
- Innbundet
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 361
- ISBN
- 9788256008551
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 1993
- Originaltittel
- Brat'ja Karamazovy
- Format
- 21 x 14 cm
- Serie
-
Dostojevskij, F. Samlede 1-29 18
Lytt til utdrag
Utdraget er hentet fra lydbokbokutgaven
Medlemmers vurdering
Skriv en vurdering
– Fjodor Dostojevskijs mest kjente roman forbrytelse og straff kom ut i 1866 og er fremdeles en av de beste beskrivelser av en forbrytelses psykologi. Hovedpersonen Raskolnikov utvikler etter hvert nærmest et ønske om å bli tatt, han er flere ganger på nippet til å angi seg selv, men utfordrer i stedet forhørdommeren Porfiri til en intellektuell duell.
Ut fra vår tids tenkning gjør Raskolnikov mange underlige, ja man kan nesten si selvødeleggende, valg. Man bør nok lese mer av både Dostojevskij og andre samtidige forfattere for å sette seg inn i tenkemåte og æresbegreper fra denne tiden. Mest forunderlig er det hvordan Raskolnikov stadig setter seg i større vansker ved å gi av sine knappe ressurser til mennesker som har det enda værre. Samtidig får man et godt inntrykk av klasseinndelingen og levevilkårene i Russland gjennom lesningen. For øvrig er det mye ved Raskolnikov sin giverglede man finner igjen i hovedpersonen i Sult av Knut Hamsun. Et annet fellestrekk er vel avslutningen der hovedpersonene, om enn på noe ulikt vis, på en måte flyttes ut av sine problemer. Anbefales alle litteraturinteresserte.