Karin Fossum: Formørkelsen

Formørkelsen

roman

Karin Fossum skriver krim som ingen andre. Hun er mer interessert i menneskene enn forbrytelsen. Derfor er hun mer spennende å følge enn noen annen norsk krimforfatter.

, Stavanger Aftenblad Terningkast 6
Hva skjedde da to år gamle Elias falt ned fra balkongen? Var det et uhell, eller hadde en av foreldrene skyld? Karin Fossum utforsker hva som skjer med to mennesker som synker til bunns i sorg og sinne. Les mer
Vår pris: 332,-
Spar: 47,-

Veil. pris: 379,-  (Innbundet) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 1 virkedag

Om boka

Presentert av Hilde Røer Johnsrud, redaktør

Det aller grusomste har skjedd: En toåring har falt ned fra sjuende etasje, fra balkongen utenfor hotellrommet. En forferdelig ulykke, slikt som skjer, men som man likevel får vondt i magen av. Mer utypisk er foreldrenes reaksjoner: De flyr i tottene på hverandre i hotellobbyen, mer eller mindre nakne, og må skilles med makt. Hva var det egentlig som skjedde i minuttene før lille Elias falt i asfalten? Det er her Karin Fossum skiller seg fra alle andre krimforfattere - hun har et helt eget grep om den menneskelige psyken, om sårbarhet, tilkortkommenhet, raseri og hat. 

«Karin Fossum viser seg nok en gang som en strålende forfatter, med en sterk evne til å forsøke å forstå hva livet er.»

Fredrik Wandrup, Dagbladet

Når sannheten er utilgjengelig
I avhør med Konrad Sejer forklarer foreldrene seg sprikende. Moren Sylvi fastholder at faren holdt sønnen over rekkverket og slapp ham - fordi de skulle skilles, og hun ville få omsorgen. Faren Miele forteller en helt annen historie. Han viser Sejer en rekke filmer på mobilen, som alle viser det samme motivet: Sylvi som er åpenbart overstadig beruset. Han hadde sovet tungt på grunn av medisiner han tok mot depresjon, og moren var i realiteten alene med barnet, og beruset, da ulykken skjedde.

Sejers metode
Konrad Sejer forstår at han ikke kommer til å klare å tvinge sannheten ut av de gjenstridige foreldrene. I stedet går han for en mer langsiktig strategi. De lar begge foreldrene gå, og lener seg tilbake for å iaktta et underlig, skremmende og uendelig trist skue: To voksne som med sinn og sjel går inn for å tære hverandre ned. Til slutt, antar Sejer, kommer de selv til å gjøre det han selv ikke klarte, nemlig å tvinge sannheten fram.

En studie i sorg og raseri
Konrad Sejer er en klok, erfaren etterforsker, som langt på vei får rett i sine antakelser. Sylvi og Miele driver hverandre fra skanse til skanse, og litt etter litt begynner et bilde å avtegne seg. Men er det i tide, eller har konsekvensene i mellomtiden blitt altfor store? 

«Karin Fossum er som årgangsvin, hun blir bare bedre med alderen. Høstens roman, Formørkelsen, står fram som en av Karin Fossums beste.»

Turid Larsen, Dagsavisen

Karin Fossum er mesteren av urovekkende psykologisk spenning, lenge før det ble en egen sjanger. Hennes romaner sitter alltid igjen i både kropp og sjel lenge etter at siste side er lest. Det gjør også Formørkelsen, og vi spår at den kommer til å bli en favoritt, både blant leserne og anmelderne. Terningkast 6, hevder vi! 

 

Fakta

Intervju: De sterkeste følelsene

De sterkeste følelsene

Karin Fossum. Foto: Arild Sønstrød

Karin Fossum skriver ikke om actionhelter og superskurker. Hun skriver om mennesker. Som deg og meg.

Intervju: Hilde Røer Johnsrud

- Hvordan fikk du ideen til fortellingen om Elias, og om foreldrene som bryter hverandre ned?

- Ingenting gjør meg så trist, eller for den saks skyld så rasende, som når jeg ser i nyhetsbildet at par, etter et brudd, krangler om retten til barnet. Det ender i verste fall med at den ene parten kidnapper sitt eget barn og flykter til den andre siden av kloden. For deretter å nekte barnet samvær og kontakt med den andre forelderen. Et overgrep mot barnet selvfølgelig, som en vakker dag vokser opp og stiller spørsmål. Det er en egoisme i dette, og en form for primitiv hevn, som ikke hører hjemme i vårt samfunn. I noen ekstreme tilfeller ender det også med drap. Det sier mye om all den kjærlighet, hat og hevn som bor i oss mennesker, og hvor dramatisk det kan ende, i situasjoner der vi føler oss dypt såret.

- Er skriveprosessen vanskelig? Du skriver jo overbevisende om det verste et menneske kan oppleve.

- Selvfølgelig er det vanskelig å skrive! Først og fremst er det tidkrevende å finne fram til det endelige uttrykket, og det krever en intens konsentrasjon. Mesteparten av fortellingen er jo slettet, og derfor bare kjent av meg. Alt handler om å gjøre det rette utvalget. Og det vil alltid være sånn at jeg vet mye mer enn leseren. Ikke si for mye. Ikke undervurdere leseren. Legge mye mellom linjene. Huske på at leseren har livserfaring også og bruker seg selv under lesingen.

«Ikke alltid hyggelig å gå i seg selv. Men det er det vi forfattere gjør.»

- Du har tidligere sagt i et intervju at «Konrad Sejer er ikke veldig viktig for meg.» Men for oss lesere er han jo viktig?

- Alle personer i mine romaner er viktige. Jeg legger sjelen i dem alle sammen, små og store roller. Men det viktigste er jo saken, forbrytelsen, offeret og gjerningspersonen og de pårørende. Sejer er en representant for myndighetene. Både påtalemakten og alle andre samfunnsborgere. Jeg har imidlertid bevisst gått inn for å gjøre ham ordentlig og forutsigbar. Det er ikke Sejers livshistorie jeg skal fortelle. Men det gir meg muligheten for å drøfte saken fra flere sider.

- Sejer ser seg nødt til å benytte en litt spesiell strategi i Formørkelsen for å komme frem til sannheten?

- Denne gangen tar han tiden til hjelp. Det er nå en gang sånn, at selv om folk blir frikjent og kommer ut på grunn av mangel på bevis, så gjør tiden noe med oss alle sammen. Den har det med å renne ut. Altså venter Sejer, sammen med Skarre, på at sannheten skal presse seg fram. Da jeg var barn, pleide vi å si «Jukset viser seg» når vi følte oss lurt. Sånn tenker Sejer også. Tiden løper for oss alle, både skyldige og uskyldige.

- Du skildrer sinnet til gjerningspersonene på en nær og opprivende måte. Hvordan klarer du å sette deg inn i deres situasjon på en så troverdig måte?

- Har vi ikke alle kjent på de primitive følelsene i oss? Hatet. Raseriet. Sviket. Ødeleggelsestrangen. Sjalusien. Behovet for å ta igjen, for å markere oss, konfrontere dem vi mener har utnyttet oss eller dem som har vært urettferdige. Da må jeg gå i meg selv og hente opp alt det jeg hater at jeg har i meg på godt og vondt. En slags selvfølgelig rett til barna mine fordi jeg er moren. For eksempel. Ikke alltid hyggelig å gå i seg selv. Men det er det vi forfattere gjør. 

 

Om forfatteren

Karin Fossum tilhører toppsjiktet av kriminalforfattere i Norge og har vunnet Rivertonprisen to ganger. Fossum er oversatt til mange språk og har nådd et stort publikum internasjonalt. Hun har blitt hedret med The Gumshoe Award og vært nominert til The Gold Dagger Award.

Utdrag

 

Medlemsblad

 

Anmeldelser

Karin Fossum skriver krim som ingen andre. Hun er mer interessert i menneskene enn forbrytelsen. Derfor er hun mer spennende å følge enn noen annen norsk krimforfatter.

, Stavanger Aftenblad Terningkast 6

Karin Fossum viser seg nok en gang som en strålende forfatter, med en sterk evne til å forsøke å forstå hva livet er.

, Dagbladet Terningkast 5

Karin Fossum er som årgangsvin, hun blir bare bedre med alderen. Høstens roman, Formørkelsen, står fram som en av Karin Fossums beste.

, Dagsavisen

Egentlig er det Karin Fossum som er Norges fremste krimforfatter.

, Adresseavisen

Formørkelsen er historien om ekteskapets skyggesider. (...) Fossum er dyktig på å skildre store, mektige følelser med få, treffende og poetiske ord. Hennes evne til å skildre menneskelige skjebner på en troverdig og dyptpløyende måte er tydelig i denne boken også.

, VG