I løpet av nittiåra forandret fortolkningen av graffiti seg meget raskt. Graffitien kan analyseres som et naturlig eksperiment når ny kriminalitet og nye sosiale problemer skapes i forsøket på å oppnå Det rene samfunn. Les mer
299,-
Paperback
Sendes innen 1 virkedag

Logg inn for å se din bonus

I løpet av nittiåra forandret fortolkningen av graffiti seg meget raskt. Graffitien kan analyseres som et naturlig eksperiment når ny kriminalitet og nye sosiale problemer skapes i forsøket på å oppnå Det rene samfunn. Forfatteren har fulgt graffitimiljøet og kontrollen av graffiti tett gjennom hele tiåret, og analysert renhetens pris når myndighetene forsøker å vaske vekk den nye og fremmede taggingen. Skriften på veggen betyr noe forskjellig for de som er innenfor og de som er utenfor - innenfor er det estetikk, kommunikasjon og symboler, sett utenfra er det rabling eller hærverk. Den siste delen av boka går dypere inn i angsten forforskjellighet, og viser hvordan evnen til å omgås de andre et er grunnvilkår i moderne samfunn.

Medlemsvurdering:
Å analysere grafittikulturen med kriminologi som verktøy er et kunststykke jeg ikke hadde trodd var mulig, men det er nettopp det Cecilie Høigård gjør i sin bok Gategallerier. Grafittikulturen oppfyller de fleste kravene for å kvalifisere til begrepet subkultur og boka byr på imponerende innsikt i utøvernes lukkede og forbudte miljø. Allikevel er det gledelig å se at Gategallerier fokuserer minst like mye på hvordan grafittikulturen fungerer og blir sett på i rettstaten Norge. Her handler det om urimelige straffereaksjoner, kriminalisering av ungdomskultur og spørsmål knyttet til den mye omdiskuterte nulltoleransepolitikken. Forfatteren legger ikke skjul på at hun i mange tilfeller velger ungdommens side i møte med myndighetene. Gategallerier er antagelig den mest nøyaktige og helhetlige dokumentasjonen som finnes av norsk graffitikultur fra tidlig åttitall og fram til i dag. Forfatteren ser dessuten graffitifenomenet i nær sammenheng med resten av hiphopkulturen og boka har derfor føyd seg inn i rekka av bøker de norske hiphopperne har trykket til sitt bryst. Boka er rikt illustrert med bilder fra alle de ulike sjiktene av moderne, norsk graffitikultur.

Brage Aronsen

Se alle vurderinger

Detaljer

Forlag
Pax
Innbinding
Paperback
Språk
Bokmål
Sider
512
ISBN
9788253030166
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2007
Originaltittel
Gategallerier
Format
22 x 16 cm

Medlemmers vurdering

B
Brage Aronsen – 21.05.2007

– Å analysere grafittikulturen med kriminologi som verktøy er et kunststykke jeg ikke hadde trodd var mulig, men det er nettopp det Cecilie Høigård gjør i sin bok Gategallerier. Grafittikulturen oppfyller de fleste kravene for å kvalifisere til begrepet subkultur og boka byr på imponerende innsikt i utøvernes lukkede og forbudte miljø. Allikevel er det gledelig å se at Gategallerier fokuserer minst like mye på hvordan grafittikulturen fungerer og blir sett på i rettstaten Norge. Her handler det om urimelige straffereaksjoner, kriminalisering av ungdomskultur og spørsmål knyttet til den mye omdiskuterte nulltoleransepolitikken. Forfatteren legger ikke skjul på at hun i mange tilfeller velger ungdommens side i møte med myndighetene. Gategallerier er antagelig den mest nøyaktige og helhetlige dokumentasjonen som finnes av norsk graffitikultur fra tidlig åttitall og fram til i dag. Forfatteren ser dessuten graffitifenomenet i nær sammenheng med resten av hiphopkulturen og boka har derfor føyd seg inn i rekka av bøker de norske hiphopperne har trykket til sitt bryst. Boka er rikt illustrert med bilder fra alle de ulike sjiktene av moderne, norsk graffitikultur.

L
L. – 30.08.2005

– Cecilie Høigård har fulgt graffitimiljøet og kontrollen av graffiti tett gjennom hele 1990-tallet, og analyserer i boka renhetens pris når myndighetene forsøker å vaske vekk den nye og fremmede taggingen.
Skriften på veggen betyr ulike ting for de som er innenfor og utenfor graffitimiljøet. For de som er innenfor er graffiti estetikk, kommunikasjon og symboler - for de som er utenfor er det hærverk og rabling.
En graffitimaler gir boka følgende karakteristikk: Boka er en massiv øyeåpner, jeg ser graffitiens og storsamfunnets kultur i dens egentlige, fortidde og forvridde perspektiv. Og jeg som trodde kriminologi var juridisk hårsplitting! Dette er jo tute meg noe av det sterkeste jeg har lest på lang tid - kapittelet om å skape utstøting og kriminalitet er et reinspikka mesterverk!

Oppdag mer

Bøker som ligner på Gategallerier:

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også

1979

Val McDermid
Paperback 
229,-
Bonus
 

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv