– I denne boken får vi presentert en rekke bilder med kommentarer til. Bildene spenner over en lang tidsperiode, og vi presenteres for eksempel både for malerier, filmplakater, platecover og fotografier. Boken gir et viktig innblikk i hvordan vi kan lese og forstå bilder på en bedre måte. Kommentarene varierer i lengde, men generelt kan en si at de er ganske korte, gjerne to til tre sider. Jeg syntes lengden var svært passe. Den store spennvidden i utvalget av bildene gjør boken ekstra interessant. Personlig kunne jeg tenket meg enda flere kommentarer til kjente kunstverk (det er den del av disse også, men jeg kunne ønsket meg enda flere). Som norsklærer er boken ypperlig å bruke til forberedelse. Anbefales!
Kunsten å lese bilder
Logg inn for å se din bonus
En sprudlende innføring i bildeanalyse gjennom 100 bilder fra bildehistorien og superkorte analyser av dem. Alle bildene er gjengitt i farger på helsider, og ved siden av å være en innføring i kunsten å lese bilder, er boken et fabelaktig dokument over bildenes historie fra 1350 til vår tid. Bildeutvalget spenner fra det som regnes som de første moderne bildene til dagens mms-bilder. Det er malerier, fotografier, tegninger og grafiske trykk. Altertavler, platecovere, kart og ID-bilder. Boka gir et fabelaktig riss av bildehistorien fra renessansen frem til våre dagers altomfattende visuelle kultur.
Noen ganger fester vi oss spesielt ved enkelte bilder. Men hvorfor er det slik? Sigrid Lien og Peter Larsen presenterer 100 bilder som har fått dem til å stille seg nettopp dette spørsmålet. De ser på motivene, materialvalget og teknikkene som er brukt. De forteller historiene bak bildene og får oss til å se detaljer i kjente bilder som vi aldri før har lagt merke til.
Selvsagt er det bilder som er så spektakulære at de krever all vår oppmerksomhet storslått bildekunst for eksempel eller skremmende nyhetsfotografier og oppfinnsomme reklamer. Men de fleste av de bildene vi møter dagliglivet, er vi tilbøyelige til å overse. Og selv når vi er på kunstmuseum eller befinner oss i tilsvarende situasjoner der det kreves at vi konsentrerer oss om visuelle inntrykk, merker vi trangen til å gå forbi bildene, til å komme oss videre. Vår visuelle kultur med dens allestedsnærværende bilder har, paradoksalt nok, svekket evnen til visuell opplevelse og fordypelse. Det er vanskelig å stoppe opp og se, skikkelig se, på bilder. I denne boken har vi forsøkt å gjøre det.
Tekstene våre kan godt stå alene og leses hver for seg, men de er også tenkt som modeller eller eksempler. De demonstrerer hvordan man kan gå frem når man arbeider med bilder. De viser hva man generelt bør være oppmerksom på, hva det lønner seg å vite om genrer, materialer, teknikker, om nære og fjernere sosiale og kulturelle kontekster, om typiske bruksfunksjoner osv.
Hver av de hundre tekstene forsøker å åpne et bilde for leseren. Som helhet forsøker boken å åpne opp for leserens eget videre arbeid med andre bilder.
Etter å ha lest Kunsten å lese bilder vil det neste besøket på galleri eller museum garantert gi noen helt nye opplevelser. Og familiens fotoalbum vil aldri bli det samme igjen.
Detaljer
- Forlag
- Spartacus
- Innbinding
- Innbundet
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 448
- ISBN
- 9788243003934
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2008
- Originaltittel
- Kunsten å lese bilder
- Format
- 20 x 17 cm
- Nr
- 9000828
Medlemmers vurdering
Skriv en vurdering
– "Kunsten å lese bilder" gjennomgår en mengde kjente og ukjente bilder fra forskjellige tidsepoker, med tolkninger og fortellinger om bildenes forhistorie. Hvert bilde følges av ca. tre sider med forklaringer og tolkning. Det at boken er delt opp slik gjør den lettere å lese, man kan lese den fra perm til perm, eller bla fram og tilbake og lese om de bildene man synes er mest interessante. Den er godt og lettfattelig skrevet, og man blir inspirert til å gå mer i gallerier og gå nøyere inn i bildene man ser. Bokens største svakhet er formatet. Med ganske små sider får bildene dårlig plass, og man må hele tiden bla fram og tilbake for å få sett på de tingene i bildene som teksten tar for seg. Noen steder havner også viktige deler av bildene midt i bretten mellom to sider, noe som gjør det vanskelig å få et godt inntrykk av dem. Er det noen bøker som gjør seg i større format, så er det jo bøker om billedkunst, så det er et litt uforståelig valg fra forlaget å bruke det formatet de har gjort. Men bortsett fra det en spennende og inspirerende bok!