Min side Kundeservice Bli medlem

Digital etikk

big data, algoritmer og kunstig intelligens

Målet med denne boken er å skape innsikt i de etiske aspektene ved ny teknologi og valgene som beslutningstakerne og forbrukerne må ta. Forfatterne ser først og fremst på Big data, algoritmer og kunstig intelligens. Les mer

329,-
Paperback
Sendes innen 1 virkedag

Logg inn for å se din bonus

Målet med denne boken er å skape innsikt i de etiske aspektene ved ny teknologi og valgene som beslutningstakerne og forbrukerne må ta. Forfatterne ser først og fremst på Big data, algoritmer og kunstig intelligens.

Digitalisering pågår i alle sektorer, og stadig flere beslutninger som omhandler menneskers liv tas av datamaskiner eller ved hjelp av dem. For eksempel jobber forskere for at algoritmer skal bli en stadig større del av medisinsk diagnostisering og behandling. Samtidig er prosessene bak avgjørelsene ofte lukket, og få vet hvordan disse viktige valgene tas.

Arbeidsgivere overlater stadig flere oppgaver til roboter, og det samme gjør myndighetene og de fleste av oss. Algoritmer gir oss nyhetsoppdateringer, svar på lånesøknader og forslag til alt fra produktkjøp og dating til hvem vi bør stemme på.

I denne boken stiller forfatterne en rekke etiske spørsmål vi bør ta stilling til, som:
-Hvor nøytral er teknologien?
-Hvordan kan kunstig intelligens bidra til et godt liv?

«Digital etikk» er en lettfattelig innføring for alle som jobber med digitalisering, og er også velegnet for studenter.

Detaljer

Forlag
Universitetsforlaget
Innbinding
Paperback
Språk
Norsk Bokmål
Sider
158
ISBN
9788215034218
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2019
Format
23 x 15 cm

Medlemmers vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Digital etikk:

Ekko

Lena Lindgren
Innbundet 
345,- 379,-

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også:

Audiens

Anne Gunn Halvorsen
Innbundet 
262,- 299,-
 

Rigel

Ida Larmo
Innbundet 
363,- 399,-
 

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv