Lyset i støvsøylen

en samtale med Håkon Bleken

Med Hverven som forfatter er det kanskje ikke overraskende at det lengste kapitlet heter «Litteratur». Temaet forsvarer imidlertid plassen. (...) Og hvis det litterære skal forstås som viljen til å fortelle noe, så viser denne boken at Bleken uten tvil er en litterær kunstner.

, VG Terningkast 5
«Fargen vinner i verdi hvis den forestiller noe, slik lyset viser seg tydeligst i støvsøylen», skriver Håkon Bleken i en aforisme. I 2015 begynner en samtale mellom Bleken og litteraturkritikeren Tom Egil Hverven. Les mer
Vår pris: 349,-
Spar: 50,-

Veil. pris: 399,-  (Innbundet) Fri frakt!
Leveringstid: Kommer til lager 31.01.19

Om boka

«Fargen vinner i verdi hvis den forestiller noe, slik lyset viser seg tydeligst i støvsøylen», skriver Håkon Bleken i en aforisme. I 2015 begynner en samtale mellom Bleken og litteraturkritikeren Tom Egil Hverven. De møtes jevnlig de neste årene for å snakke om forholdet mellom billedkunst og litteratur - og om hva det kan bety at Bleken kalles en litterær maler. 

Håkon Bleken (f. 1929) var innom flere stilretninger før han fant sitt eget uttrykk. Det definitive gjennombruddet kom i 1971 med en serie kulltegninger kalt "Fragmenter av et diktatur". Siden har han blitt regnet som en av etterkrigstidens fremste billedkunstnere, og han har de siste førti årene vært en av de mest markante skikkelsene i norsk kunstliv. 

Bleken har hatt en oppsiktsvekkende lang karriere, med en rekke utsmykningsoppdrag. Etter at han fylte 70 år, har han skapt et vell av nye oljemalerier og collager, og utstillinger av hans verker roses stadig av kritikerne. Hele tiden har han deltatt i offentlige debatter, for eksempel om kunst og kvalitet, om byutvikling og om bruk av kirkerommet. 

Samtalene avspeiler møtet mellom en maler og en leser, med dybdeboring i Blekens store interesse for litteratur. Han framstår som en lidenskapelig diktleser, men diskuterer like gjerne verker av Henrik Ibsen, Oscar Wilde, Thomas Mann, Karen Blixen, Tove Ditlevsen og Dag Solstad. Bit for bit avdekkes også Håkon Blekens familiehistorie og sykdomsperioder. Hva betyr det at en kunstner til en viss grad må ha tidens sykdommer? Og hvilke spor har det satt at jødene forsvant fra Trondheim da Håkon Bleken var 12-13 år? 

Lyset i støvsøylen er et nærgående portrett av en kunstner som undersøker kunstens forhold til virkelighet. Bokas form tar Blekens kraftfulle billedspråk på alvor, samtidig som samtalene er preget av blekensk humor. 

 

Fakta

Anmeldelser

Med Hverven som forfatter er det kanskje ikke overraskende at det lengste kapitlet heter «Litteratur». Temaet forsvarer imidlertid plassen. (...) Og hvis det litterære skal forstås som viljen til å fortelle noe, så viser denne boken at Bleken uten tvil er en litterær kunstner.

, VG Terningkast 5

Ingen bok om ham har vært så full av detaljer og oppsummert like mye av hans liv, i tillegg til at den gir et oppdatert bilde av den aldrende, men høyst levende, produktive, kanskje også stadig jevnt bedre kunstneren. Og all småpraten bør ha sin verdi for de tross alt mange som ikke har sittet i sofaen på Blekens atelier.

, Adresseavisen

Bleken er den største etter Ekeland. Han hviler ikke på laurbær, Erna Solberg eller smiger. Selvopptatt? Ja. Han som alle oss andre. Aktiv som få. Han vil noe. Har villet noe. Belest. Interessert. Poetisk. Realist. Mener sterkt.

, Dagbladet