Den inkluderende og ekskluderende skolen

fellesskap eller utenforskap?

Selv om nasjonale styringsdokumenter lenge har uttrykt intensjoner om en inkluderende skole for alle, ser en at mange elever likevel utsettes for ekskluderende prosesser. Denne boka viser hvordan arbeidet for inkludering møter utfordringer av ulik art.

Les mer
459,-
Paperback
Sendes innen 3 virkedager

Selv om nasjonale styringsdokumenter lenge har uttrykt intensjoner om en inkluderende skole for alle, ser en at mange elever likevel utsettes for ekskluderende prosesser. Denne boka viser hvordan arbeidet for inkludering møter utfordringer av ulik art.

Boka er delt i tre deler. Første del behandler utfordringer på det samfunnsmessige plan, knyttet til utdanningspolitikk, og utviklingen av et mulighets- og høyterskelsamfunn. Andre del belyser hvordan skolen strever med å være en skole for barnets beste, og med å møte et stort elevmangfold. Det ses i forhold til sosial ulikhet, kjønnsforskjeller, språklig og flerkulturelt mangfold og særlige opplæringsbehov.

I siste del av boka ser forfatterne på tema innenfor skolens fellesskap og ulike utfordringer relatert til inkludering i skoler i store og små lokalsamfunn, til barn og unges psykiske helse og til mobbing og teknologi. Avslutningsvis omhandler boka skolelederes oppgaver og roller samt utvikling av et profesjonsfellesskap i arbeidet for inkludering.

Boka henvender seg til studenter i lærerutdanning, pedagogikk og spesialpedagogikk samt til skoleeiere, skoleledere, lærere, ansatte i PPT og forskere.

Detaljer

Forlag
Cappelen Damm akademisk
Innbinding
Paperback
Språk
Bokmål
Sider
300
ISBN
9788202859756
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2025
Format
24 x 17 cm

Bla i boka

Medlemmers vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Den inkluderende og ekskluderende skolen:

Se flere

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv