Meny

Innvielse til læreryrket

en analyse av praksislæreres veiledningssamtaler

Denne boka er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.

Hvordan blir man egentlig en dyktig lærer? Og hvilken rolle skal veiledning spille i utdanningen av morgendagens lærere? Denne tematikken utforskes gjennom en studie av erfarne praksislæreres formaliserte veiledningssamtaler med lærerstudenter. Les mer
Vår pris
325,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Produseres på bestilling

  Kjøp NÅ - få 16 bonuskroner!

Vår pris: 325,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Produseres på bestilling

  Kjøp NÅ - få 16 bonuskroner!

Om boka

Denne boka er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.

Hvordan blir man egentlig en dyktig lærer? Og hvilken rolle skal veiledning spille i utdanningen av morgendagens lærere? Denne tematikken utforskes gjennom en studie av erfarne praksislæreres formaliserte veiledningssamtaler med lærerstudenter. De viktigste spørsmålene i boka handler om hvordan praksislærer og lærerstudenter gjennomfører veiledningssamtalene. Helt konkret spørres det: Hva er innholdet i veiledningssamtalene? Hvordan vurderes lærerstudentene? Hvordan forstås konsekvensene av veiledningssamtalene?


Veiledningen som undersøkes, inneholder en trinnvis pedagogikk. Først må lærerstudenten lære seg å kontrollere, beherske og reflektere over det sosiale rommet både klasserommet og veiledningssamtalen er. Dette beskrives som en overordnet moralsk og regulerende diskurs. Denne diskursen danner grunnlaget for lærerstudentens neste trinn - som er selve undervisningen. Lærerstudenten må altså beherske to diskurser - én regulerende diskurs og én undervisningsdiskurs - for å bli en dyktig lærer. I tillegg må han eller hun tilpasse seg den regulerende diskursen i veiledningssamtalen. Den sistnevnte diskursen representerer i denne boka et innvielsesritual til læreryrket. Dette ritualet gir praksislæreren kontroll over innvielsen, samtidig som det begrenser handlingsrommet i veiledningssamtalen.

Fakta