Til stede
«Nærværet i Tommy Olssons tekster blir ekstra tydelig i hans siste bok. [...] Den menneskelige intensiteten i teksten opprettholdes gjennom flere lag av spenninger, deriblant en konstant gnisning mellom kulhet og sårbarhet eller dødsdrift og begjær. Disse spenningene gir teksten en fin blanding av letthet og tyngde, som jevnlig vris rundt gjennom humoristiske utbrudd som er ganske unike i kunstkritikkens historie, vil jeg si.
Kjetil Røed, Kunstavisen
Tommy Olsson deltok på Statens 130. Kunstutstilling i 2017, også kjent som Høstutstillingen, med verket «The Art Critic is Present». Hans bidrag til utstillingen innebar å sitte ved et bord med to stoler på Kunstnernes Hus, i et forsøk på å gjøre kunstkritikeren tilgjengelig for publikum. Les mer
Logg inn for å se din bonus
«Til stede» dokumenterer Olssons erfaringer fra prosjektet «The Art Critic is Present» og er en redegjørelse for bakenforliggende motiver, faktisk erfaring og resultatet av å treffe mange mennesker med mange meninger, på kort tid. Det er også en odyssé innenfor samtalen om kunst, som noen ganger beveger seg langt utenfor bordet.
Detaljer
- Forlag
- Kolon
- Innbinding
- Innbundet
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 110
- ISBN
- 9788205520905
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2020
- Format
- 21 x 13 cm
Les utdrag
Utdraget er hentet fra e-bok-utgaven. Åpne utdrag herAnmeldelser
«Nærværet i Tommy Olssons tekster blir ekstra tydelig i hans siste bok. [...] Den menneskelige intensiteten i teksten opprettholdes gjennom flere lag av spenninger, deriblant en konstant gnisning mellom kulhet og sårbarhet eller dødsdrift og begjær. Disse spenningene gir teksten en fin blanding av letthet og tyngde, som jevnlig vris rundt gjennom humoristiske utbrudd som er ganske unike i kunstkritikkens historie, vil jeg si.
Kjetil Røed, Kunstavisen
«Til og med folk som gir fullstendig faen i kunst, kan ha det fornøyelig med å lese Tommy Olssons kunstkritikk. Det er ikke fordi han snakker om sex og rus, men fordi han på en eller annen måte, et sted mellom det å sjarmere damer, ruse seg på do på Kunstnernes Hus, og begå majestetsfornærmelser mot både dronning og prinsesse, klarer å formidle en enorm kjærlighet til kunsten gjennom sin egen menneskelige sårbarhet.»
Oda Victoria Reitan, Minerva