– For dem som jobber med pressetekster eller avis på en eller annen måte, er denne boka midt i blinken. Den går rett på sak og er praktisk, konkret og tydelig. Gjennom seks dyptgående tekstanalyser viser boka at avistekster har en mening utover seg selv. Både norsklærere og andre som gjør dypdykk i avisenes verden, får her praktiske verktøy. Slike avistekstanalyser har nok et stort potensial i skolen. Avistekster har mange ulike uttykk og går under det som i skolens læreplan kalles "sammensatte tekster". Det dreier seg ikke kun om å finne et budskap, men å se mangfoldet og mulighetene i tekstens meningspotensial ut fra tekstens ulike uttrykk og kontekster. Boka handler om diskursanalyse, men den er nyttig og høyst relevant også for andre analyseperspektiver. Den tar opp både kontekst, sjanger, språk, komposisjon, bilde, layout, og den setter disse elementene i sammenheng. Det er ingen tvil om at denne forfatteren er meget kunnskapsrik. Og han deler villig vekk og øser ut av sitt skattkammer. Anbefales!
Å forstå avisa
Slik leser DU avis Både norsklærere og studenter ønsker å analysere avistekster. Nå får de eksperthjelp. Å forstå avisa er et etterlengtet svar på et behov hos både norsklærere og studenter i journalistikk, nordisk og mediefag. Les mer
Logg inn for å se din bonus
Tekst og tanke Nå har høgskolelektoren tatt saken i egne hender og skrevet en enkel innføring i diskursanalyse av pressetekster, der hoveddelen av boka er viet analyser. Pressetekstene er hentet fra ulike sjangere i Aftenposten, Dagbladet og VG. Også nettavisene er med. Jeg vil vise hvordan man kan lese mye mer ut av pressetekstene enn bare faktainnholdet, forklarer Hågvar. Hovedbudskapet er at tekstene alltid vil bære med seg spor av bestemte tenkemåter, og at de dermed også konstant er med på å bekrefte eller stille spørsmål ved våre egne tenkemåter.
Sammensatte tekster Hågvar mener det er spesielt viktig å se på skrift, bilder og layout som en sammensatt enhet. Ja, man kan ikke tolke meningen i en artikkel uten å ta høyde for hva som er avbildet, hvor bildet er plassert, osv. Dessuten spiller konteksten en viktig rolle. Dette kan man lese mye om i boka, avslutter forfatteren.
Yngve Benestad Hågvar er høgskolelektor og underviser i norsk språk og stil ved Journalistutdanningen ved Høgskolen i Oslo.
Medlemsvurdering:
For dem som jobber med pressetekster eller avis på en eller annen måte, er denne boka midt i blinken. Den går rett på sak og er praktisk, konkret og tydelig. Gjennom seks dyptgående tekstanalyser viser boka at avistekster har en mening utover seg selv. Både norsklærere og andre som gjør dypdykk i avisenes verden, får her praktiske verktøy. Slike avistekstanalyser har nok et stort potensial i skolen. Avistekster har mange ulike uttykk og går under det som i skolens læreplan kalles "sammensatte tekster". Det dreier seg ikke kun om å finne et budskap, men å se mangfoldet og mulighetene i tekstens meningspotensial ut fra tekstens ulike uttrykk og kontekster. Boka handler om diskursanalyse, men den er nyttig og høyst relevant også for andre analyseperspektiver. Den tar opp både kontekst, sjanger, språk, komposisjon, bilde, layout, og den setter disse elementene i sammenheng. Det er ingen tvil om at denne forfatteren er meget kunnskapsrik. Og han deler villig vekk og øser ut av sitt skattkammer. Anbefales!HS
Detaljer
- Forlag
- Landslaget for norskundervisning / Fagbokforlaget
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 237
- ISBN
- 9788245004670
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2007
- Format
- 24 x 17 cm
- Serie
-
LNUs skriftserie 167