Svikne dagar
Elena Ferrante ; Gjertrud Jynge (Oppleser) ; Kristin Sørsdal (Oversetter)
«Dette er Elena Ferrantes beste roman. Ikke til å legge fra seg.»
38-årige Olga blir forlaten av mannen sin etter 12 års ekteskap, til fordel for ei ung kvinne. Olga er ridd av sjalusi, raseri og sjølvforakt, og mistar sakte men sikkert taket på omgivnadene sine. Les mer
38-årige Olga blir forlaten av mannen sin etter 12 års ekteskap, til fordel for ei ung kvinne. Olga er ridd av sjalusi, raseri og sjølvforakt, og mistar sakte men sikkert taket på omgivnadene sine. Ho dreg dei to ungane og den snille schæferhunden Otto med seg i fallet.
Svikne dagar er ein samtidsklassikar av Elena Ferrante som The New York Times har omtalt som «ein av dei store romanforfattarane i vår tid». Romanen har rysta lesarar over heile Europa med si usentimentale skildring av moderskap, ekteskap og åleinelivet.
- ANMELDELSER:
-
Terningkast 6 Jon Rognlien, Dagbladet
Terningkast 6 Guri Hjeltnes, VG
Terningkast 6 Brita Strand Rangnes, Stavanger Aftenblad
Terningkast 5 Ole Jacob Hoel, Adresseavisen
- FAKTA
-
Utgitt:
2017
Forlag: Lydbokforlaget
Språk: Norsk Nynorsk
Spilletid: 419 Min.
ISBN: 9788242164421
Utgave: 1. utg.
Orig.tittel: I giorni dell'abbandono
Format: MP3
Vannmerket
- KATEGORIER:
- VURDERING
-
Gi vurdering
Les vurderinger
«Dette er Elena Ferrantes beste roman. Ikke til å legge fra seg.»
«Som hun kan skrive, Elena Ferrante, og som en kjærlighetssorg kan svi.»
«trålende om livskrise.»
«Et tett og meget sterkt kammerspill med hovedfokus på en bedratt kvinne i fritt forfall.»
«I utgangspunktet en sørgelig, men gjenkjennelig fortelling om å sitte igjen når den andre går. Raseriet og et brutalt språk gjør romanen til stor litteratur.»
«Rått og blygselslaust om kroppen.»
«Å lese Ferrante er som å følge en fresende lunte med blikket; hver eneste linje gløder bortover siden.»
«Jeg hadde ikke trodd jeg skulle si det, men det spørs om ikke dette er den beste Ferrante-boken jeg hittil har lest.»
«Romanen er psykisk gjennomborende og emosjonelt nærgående og skildrer seksualitet, sjalusi og depresjon med blanke våpen.»
«Elena Ferrante gjer kompromisslaus feminisme til kompromisslaus litteratur.»
«Rått og blygselslaust om kroppen.»
«Intensiteten og ubarmhjertigheten Ferrante beskriver Olgas irrasjonalitet og emosjonelle kaos med, tåler derimot sammenligning med andre av vår tids storslagne granskere av individet i dets kulturelle og sosiale sammenhenger, som franske Annie Ernaux eller vår egen Vigdis Hjorth. Også de beskriver kvinnelige erfaringer uten å dyrke klisjeen om sterke kvinner; som dem gir Ferrante også rom for rasende, sårede, sjalu, smålige, ensporede, irrasjonelle kvinner som i destruktivt begjær og patetisk stolthet stanger sin gjenkjennelige menneskelighet mot samfunnets rammer, slik menn har gjort i litteraturen fra Homer til Knausgård.»