Vareopptelling
"Vareopptelling tilbyr et synspunkt på kritikerens rolle. Og den spiller opp til dans. Slik forblir Loe en av litteraturens fremste samfunnskritikere. Og gjennom den komiske tonen forblir han min favoritt."
Ida Vågseter, Stavanger Aftenblad
Nina Faber er en aldrende lyriker som aldri har vært i takt med sin samtid. På 1970-tallet, mens kollegaene skrev riktig og viktig, skrev hun de rareste ting. Nå har hun har vært ute av syne i årevis. Herjet av motgang og alkohol, det har gått rykter om et lengre opphold i Istanbul, muligens til og med en kjæreste, men ingen vet. Les mer
Logg inn for å se din bonus
Vareopptelling kan også bli film, les mer her.
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm
- Språk
- Norsk Bokmål
- ISBN
- 9788202417994
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2013
Lytt til utdrag
Utdraget er hentet fra lydbokbokutgaven
Les utdrag
Åpne utdrag herAnmeldelser
"Vareopptelling tilbyr et synspunkt på kritikerens rolle. Og den spiller opp til dans. Slik forblir Loe en av litteraturens fremste samfunnskritikere. Og gjennom den komiske tonen forblir han min favoritt."
Ida Vågseter, Stavanger Aftenblad
"Morsom, burlesk og grotesk roman om poeten Nina Fabers heftige sinne og handlekraftige gjengjeldelse etter en grusom anmeldelse (...) I min vareopptelling har Loe skrevet sin beste roman siden Doppler, som også tangerer hverandre i helter som faller utenfor norsk normalstandard. Anbefales!"
Stein Roll, Adresseavisen
"Han tar miljøet han beskriver på kornet, og harselasen er lett, ledig og fornøyelig. Karakteristikkene er knappe, men sylskarpe (...) Plottet rutsjer av gårde med kvikk tone, høyt tempo og kostelig absurde vendinger. Mot slutten slipper Loe tøylene fullstendig, med et ganske ubetalelig resultat."
Silje Bekeng, Klassekampen
«Årets beste bøker 2013 "Med den aldrende lyrikeren Nina Faber har Erlend Loe skapt et personportrett som er blant høydepunktene både i hans forfatterskap, og i det norske bokåret. Boka er dessuten et varmt forsvar for poesiens, og i forlengelsen også litteraturens, egenverdi."»
Bernt Erik Pedersen, Dagsavisen