Det som ikke dreper oss

; Anders Ribu (Oppleser) ; Elisabeth Bjørnson (Oversetter)

Serie: Millennium 4

Lisbeth Salander er tilbake! Tidsskriftet Millennium har fått nye eiere. Onde tunger påstår at tiden har gått fra Mikael Blomkvist, men selv øyner han et skup. Igjen trenger han hjelp fra Lisbeth Salander. Men hvor er hun? David Lagercrantz tar opp Millennium-arven etter Stieg Larsson i Det som ikke dreper oss. Les mer
Vår pris
349,-
Spar
50,-

Veil. pris: 399,-  (Lyd-CD) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 1 virkedag

  Kjøp NÅ - få 17 bonuskroner!

Vår pris: 349,-
Spar: 50,-

Veil. pris: 399,-  (Lyd-CD) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 1 virkedag

  Kjøp NÅ - få 17 bonuskroner!

Om boka

Presentert av Marius Aronsen, redaktør i Nye Bøker

Lisbeth Salander er rastløs. Hun deltar i et hackerangrep, tilsynelatende uten noen spesiell grunn. Salander tar risikoer hun vanligvis er nøye med å unngå. Det ligner ikke henne.

En sen nattetime får Mikael Blomkvist en telefon. Det er professor Frans Balder, en ledende autoritet innen forskning på kunstig intelligens. Balder påstår at han sitter på revolusjonerende opplysninger om amerikansk industrispionasje som kan ryste verden. Han har dessuten hatt kontakt med en ung, kvinnelig superhacker, som har en viss likhet med en person Mikael Blomkvist kjenner godt.

Det store skupet
Mikael Blomkvist begynner å håpe at det skupet som han og Millennium sårt trenger, er innen rekkevidde. Lisbeth Salander har, som vanlig, sin egen agenda. I Det som ikke dreper oss fortsetter historien. Snart skal deres veier krysses. Enda en gang.

At Blomkvist og Salander møtes igjen, er logisk innenfor fiksjonens rammer. At det nå er forfatteren David Lagercrantz som fører dem sammen igjen, har vakt oppsikt. Stieg Larsson døde som kjent allerede før Menn som hater kvinner, den første boka om Salander og Blomkvist, ble utgitt. Han hadde aldri skrevet noen roman tidligere heller, men kom til forlaget med manus til tre store romaner. Han hadde hatt det så gøy med å skrive at han ikke ville kontakte noen utgivere før alle tre bøkene var ferdige.

At den første boka vakte slik oppsikt, skyldtes delvis at den var en perfekt blanding av det vi kan kalle et typisk «mysterie-fra-fortida-krim» og en veldig moderne thriller. Men det skyldtes også den særegne kvinnefiguren Larsson plasserte sentralt i historien. Han fortalte at han grep fatt i Pippi Langstrømpe som type og tenkte: «Hvordan ville hun vært som voksen? Hvilken merkelapp skulle man sette på henne? Sosiopat? ADHD-barn? Hun hadde et annet syn på samfunnet enn folk flest. Jeg skapte henne om til Lisbeth Salander, en 25 år gammel kvinne helt på siden av samfunnet. Hun kjenner ingen, har ingen evne til sosialt fellesskap.»

Ikoniske hovedfigurer
Så trengte Larsson en motvekt til Salander. Det ble Mikael «Kalle» Blomkvist, en 45 år gammel journalist. En kjekk og grei kar som arbeider i et tidsskrift ved navn Millennium, som han selv er medeier i. Handlingen kretser rundt tidsskriftredaksjonen. Men også rundt Lisbeth Salander, som ikke har noe særlig liv å skryte av.

- I vanlige kriminalromaner ser man aldri at noe som skjer i én historie, får konsekvenser i neste bok. Det gjør man i mine, sa Stieg Larsson. Og nettopp dét har gitt David Lagercrantz noe å jobbe videre med. Sterke karakterer og konsekvenser av deres handlinger. Selv husker jeg hvordan Salanders karakter vokste enormt for mine øyne da jeg så filmatiseringen av Luftslottet som sprengtes. Og det var ikke først og fremst i de tøffe, fysiske klimaksene. Det sterkeste øyeblikket var da Lisbeth Salander entrer rettssalen for å møte politi, påtalemyndigheter og psykiatrien. Tre instanser som har vært med på å legge livet hennes i grus.

Ubøyelig livskraft
Vanligvis kler folk seg mest mulig normalt og pent for å underbygge bildet de vil skape av at de er vanlige, fornuftige mennesker. Tenk bare på Nokas-Toska i den koselige lusekofta. Salander har derimot dresset seg opp i en gammel, punkete mc-jakke, hanekam og er godt forspent med nagler. Hun har en holdning som oser av ukrenkelighet. Hun har selvsagt vært en larger than life-figur hele veien.  Men her opphøyes hun til å bli symbolet på ubøyelig livskraft da hun etter taushet gjennom alle forhør plutselig begynner å svare aktor i retten, korrigerere de språklige uklarhetene i aktors spørsmål og regelrett plukker saken fra hverandre.

Lisbeths største hemmelighet
Det er ikke noe poeng å diskutere hvor komplette og troverdige psykologiske karakterer (eller snarere tvert imot) alle personer i en krim som Millennium framstår som. Jeg kjøper dem alle, enten de er tvers igjennom onde (Zalatsjenko), ukvikke psykopater med sjeldne fysiologiske defekter (Niedermann), dumme mc-kjeltringer eller ustoppelige idealister (Mikael Blomkvist). De har sin funksjon i fortellingen rundt den virkelige hovedpersonen i trilogien, den hardt prøvede Lisbeth Salander. En krimfigur det er vanskelig å overgå.

David Lagercrantz har gravd videre ned i Salanders fortid og funnet hennes største hemmelighet. Det har han så brukt som drivkraft i Det som ikke dreper oss. Lagercrantz har gitt nytt liv til Salander og hennes verden. Det er bare å glede seg til se hvor det bærer hen.

 

Fakta

Om forfatteren

David Lagercrantz (f. 1962) er forfatter og journalist. Han debuterte som forfatter i 1997 med en bok om den svenske eventyreren Göran Kropps bestigning av Mount Everest. En fellesnevner for Lagercrantz' bøker er at han har skrevet om store personligheter som har valgt å gå sin egen vei i livet. En bok som ble en stor suksess, er hans bok om Zlatan Ibrahimovic, Jeg er Zlatan. Boka ble nominert til svenske Augustpriset og er solgt i millioner av eksemplarer i hele verden. David Lagercrantz er gift, har tre barn og bor i Stockholm.

David Lagercrantz - Arvtakeren