Meny

Et offer til Molok

; Kari Bolstad (Oversetter)

Serie: Rebecka Martinsson 5

Det begynner med en dramatisk bjørnejakt i villmarken langt nord i Sverige. Når det felte dyrets magesekk blir åpnet, går det som et sjokk gjennom lokalsamfunnet. Det var ikke bare en hund den hadde tatt livet av. Les mer

Vår pris
119,-

(E-bok)
Tilgjengelig umiddelbart etter kjøp
Min side | Bokklubb-app | Kindle

  Kjøp NÅ - få 6 bonuskroner!

Vår pris: 119,-

(E-bok)
Tilgjengelig umiddelbart etter kjøp
Min side | Bokklubb-app | Kindle

  Kjøp NÅ - få 6 bonuskroner!

Om boka

Det begynner med en dramatisk bjørnejakt i villmarken langt nord i Sverige. Når det felte dyrets magesekk blir åpnet, går det som et sjokk gjennom lokalsamfunnet. Det var ikke bare en hund den hadde tatt livet av.


Ikke lenge etterpå blir en kvinne funnet drept på det mest bestialske vis ved hjelp av noe som viser seg å være en høygaffel, mens hennes barnebarn, Marcus, har gjemt seg bort et sted i nærheten, så musestille at bare hundene kan finne ham.


Brutale folk og Guds vrede
Med dette anslaget åpner Åsa Larsson en ny kriminalroman fra det som er hennes revir innenfor det mangfoldige svenske krimlandskapet: det høye nord, landskapet rundt Kiruna og gruvesamfunnet der, et landskap med rikt dyreliv, strevsomme hverdager og hunder som de mest trofaste livsledsagerne.



Jeg har endelig funnet én som fortjener å bli kalt krimdronning, og var jeg ikke allerede lykkelig gift, hadde jeg fridd til henne.

Leif GW Persson, forfatter


Etter hvert som fortellingen utvikler seg, går hun hundre år tilbake i tiden og gir et overbevisende bilde av livet i gruvesamfunnet den gang det oppstod, de sosiale motsetningene og konfliktene i et område der den svensktalende befolkningen var i mindretall i forhold til finsktalende og dem med samisk bakgrunn. Det var et samfunn som skapte barske, hardføre og av og til brutale mennesker - noe som den dag i dag finnes i genene deres, skal vi tro Åsa Larsson. Og det skal vi vel, født og oppvokst som hun er i landsdelen.


Åsa Larsson skriver i et lite forord at Et offer til Molok henter sitt motto fra Tredje Mosebok, der det står at den som gir et av sine barn til avguden Molok, skal straffes med døden, og hvis folket lukker øynene for at en mann ofrer sitt barn til Molok, ja, da kommer hele hans slekt til å rammes av Guds vrede. "Jeg tenkte på dette da jeg skrev denne boken. Å ofre barn for suksess, for denne verdens ære."


Fedrenes synder
Det er to parallelle fortellinger i boken. Den ene er krimdramaet som foregår i våre dager, med statsadvokat Rebecka Martinsson, kjent fra Larssons tidligere bøker, som hovedperson. Den andre er den historiske beretningen om en ung kvinne som kommer til Kiruna som lærerinne og det forholdet som oppstår mellom henne og Hjalmar Lundbohm, LKABs første disponent i Kiruna, med skjebnesvangre konsekvenser, først og fremst for henne. Lundbohm er en autentisk person, som hadde omgang med kunstnere som Carl Larsson, Anders Zorn og August Strindberg. Han regnes av mange som grunnleggeren av det moderne Kiruna-samfunnet. Men Åsa Larsson legger ikke fingrene imellom i skildringen av ham og andre maktpersoner i en by som var helt avhengig av de arbeidsplassene gruvedriften førte til.


Dramatisk død
På en måte som kan minne om Amalie Skram i Hellemyrsfolket viser Åsa Larsson hvordan forfedrenes overgrep forplanter seg gjennom generasjoner, og at noe som minner om en familieforbannelse, kan føre til dramatisk død også i Rebecka Martinssons lokalområde, enda lenger nord i ødemarken. Eller finnes det et annet motiv? Er det Molok selv som krever sin rett, selv blant de usleste av oss?



Åsa Larsson elsker sine personer, hun klør både mennesker og hunder bak ørene og vever dem inn i en menneskelighet der alt går til helvete, men likevel er verdt bryet.

Dagens Nyheter


I klassisk moderne krimstil er det store konflikter også blant etterforskerne, der den kvinnelige politibetjenten Anna-Maria Mella og den brannskadde kollegaen Krister Eriksson står frem som tydelige og sympatiske personer, i motsetning til noen av deres overordnede. Men også barn og hunder får sentrale plasser i handlingsforløpet til en forfatter som har skapt sitt eget krimunivers så langt fra de svenske storbyene som det er mulig å komme. Ikke til å undres over at Åsa Larsson er blant de svenske krimforfatterne som også utenlands har vakt oppsikt. Stort mer eksotisk får man det ikke. Stort mer nordisk blir ikke denne formen for "noir".


Fakta

Hvordan lese denne e-boka?