Å kunne lese
grunnleggende ferdigheter og nasjonale prøver
Serie: LNUs skriftserie 165
Det satses nasjonalt på lesestimulering gjennom tiltaksplanen Gi rom for lesing og fokuset på leseferdigheter i Kunnskapsløftet.
Lesing er en av fem grunnleggende ferdigheter som er nedfelt i de nye læreplanene, og resultater fra nasjonale og internasjonale leseprøver sender signaler om hvordan det står til med leseferdigheten
i Norge. Les mer
- Vår pris
- 369,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid:
Sendes innen 3 - 10 dager
Paperback
Legg i
Paperback
Legg i
Vår pris:
369,-
(Paperback)
Fri frakt!
Leveringstid:
Sendes innen 3 - 10 dager
Det satses nasjonalt på lesestimulering gjennom tiltaksplanen Gi rom for lesing og fokuset på leseferdigheter i Kunnskapsløftet.
Lesing er en av fem grunnleggende ferdigheter som er nedfelt i de nye læreplanene, og resultater fra nasjonale og internasjonale
leseprøver sender signaler om hvordan det står til med leseferdigheten i Norge. Men hvilket pedagogisk potensial ligger det
i de nasjonale leseprøvene?
Denne boken vil være et holdepunkt i møtet med nasjonale og internasjonale leseprøver og de nye læreplanene i skolen. Boken presenterer og drøfter ulike perspektiver på lesing, og hvordan nasjonale prøver i lesing kan bidra til å utvikle en forståelse av hva lesing er som ferdighet og kompetanse. Forfatteren demonstrerer dette gjennom en mengde eksempler hentet fra leseprøvene for 4., 7. og 10./11. trinn fra 2005. I eksempelmaterialet ligger det nyttige didaktiske innspill til arbeidet med lesing som grunnleggende ferdighet på alle trinn i utdanningsløpet. Arbeidet med lesing som ferdighet utgjør et av de viktigste innsatsområdene i Kunnskapsløftet og for norsk skole.
Boken er først og fremst skrevet for lærere og lærerstudenter som ønsker å innta en aktiv rolle i forhold til lesing som grunnleggende ferdighet. Boken er også en ressurs for dem som ønsker å sette seg inn i de nasjonale prøvene i lesing som gjeninnføres fra og med høsten 2007.
Atle Skaftun (f. 1967) er førsteamanuensis i nordisk litteratur ved Universitetet i Stavanger, og har vært med i arbeidet med utvikling av nasjonale prøver i lesing ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning.
Denne boken vil være et holdepunkt i møtet med nasjonale og internasjonale leseprøver og de nye læreplanene i skolen. Boken presenterer og drøfter ulike perspektiver på lesing, og hvordan nasjonale prøver i lesing kan bidra til å utvikle en forståelse av hva lesing er som ferdighet og kompetanse. Forfatteren demonstrerer dette gjennom en mengde eksempler hentet fra leseprøvene for 4., 7. og 10./11. trinn fra 2005. I eksempelmaterialet ligger det nyttige didaktiske innspill til arbeidet med lesing som grunnleggende ferdighet på alle trinn i utdanningsløpet. Arbeidet med lesing som ferdighet utgjør et av de viktigste innsatsområdene i Kunnskapsløftet og for norsk skole.
Boken er først og fremst skrevet for lærere og lærerstudenter som ønsker å innta en aktiv rolle i forhold til lesing som grunnleggende ferdighet. Boken er også en ressurs for dem som ønsker å sette seg inn i de nasjonale prøvene i lesing som gjeninnføres fra og med høsten 2007.
Atle Skaftun (f. 1967) er førsteamanuensis i nordisk litteratur ved Universitetet i Stavanger, og har vært med i arbeidet med utvikling av nasjonale prøver i lesing ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning.
- FAKTA
-
Utgitt:
2006
Forlag: Landslaget for norskundervisning / Fagbokforlaget
Innbinding: Paperback
Språk: Norsk Bokmål
Sider: 197
ISBN: 9788245002966
Utgave: 1. utg.
- KATEGORIER:
- SERIE:
- VURDERING
-
Gi vurdering
Les vurderinger