Meny
 

Litteraturens nytteverdi

Serie: LNUs skriftserie 178

Har skjønnlitteraturen nytteverdi i dagens skole? På hvilken måte er den i så fall nyttig?
Skjønnlitteraturens plass i skolen er under press i det nye norskfaget. Internasjonale sammenlikninger av skoleprestasjoner og nye læreplaner favoriserer virkelighetsrelevans og nytte for livet utenfor skolen. Les mer
Vår pris
415,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 - 10 dager

Paperback
Legg i
Paperback
Legg i
Vår pris: 415,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 - 10 dager

Om boka

Har skjønnlitteraturen nytteverdi i dagens skole? På hvilken måte er den i så fall nyttig?
Skjønnlitteraturens plass i skolen er under press i det nye norskfaget. Internasjonale sammenlikninger av skoleprestasjoner og nye læreplaner favoriserer virkelighetsrelevans og nytte for livet utenfor skolen. Boken diskuterer noen sentrale begreper i dette nye skolepolitiske og pedagogiske klimaet og presenterer en måte å arbeide med skjønnlitteratur på som kan være et svar på disse utfordringene for litteraturfaget.
Å lese og forholde seg til skjønnlitteratur innebærer å engasjere seg i en verden av stemmer, synspunkter, verdier og holdninger. Litteraturarbeid i et slikt perspektiv er myndiggjøring og forberedelse til deltakelse i demokratiet nyttig og verdifullt og samtidig en ny og nøktern måte å legitimere skjønnlitteraturens plass i skolen på.
Atle Skaftun er førsteamanuensis i nordisk litteraturvitenskap ved Universitetet i Stavanger. Han har tidligere utgitt Knut Hamsuns dialogiske realisme (2003) og Å kunne lese (2006).

Fakta

Innholdsfortegnelse



DEL I INNLEDNING
Framtidas norskfag

Virkelighet og virkelighetsdiskurs i norskfaget

Skjønnlitteraturens plass i opplæringen på nye premisser

Bokens oppbygging


DEL II TEORETISKE RAMMER FOR DET NYE NORSKFAGET
Skriftkultur, diskurs og literacy som danning
Literacy som produktivt begrep

Literacy og diskursive livsverdener

Literacy og skriftkulturens økologi


Å kunne lese
En modell for tekstbasert læring

En modell for ferdighetsutvikling

Litt å spekulere på om leseferdighet
Hvem og hva er en ekspert?

Strategier og regler

Risiko og erfaringsbasert involvering


Oppsummering og perspektiv


Lesere og leserposisjoner: Å bli en leser


DEL III LITTERATURUNDERVISNING I DET NYE NORSKFAGET
Analyse

Språk og tekst

Tekstanalyse: Hvem sier hva og hvordan?
Lyrikk
Noen utsigelsessituasjoner

Mellom himmel og undergrunn

Vårnatt i hagen

Sanglyrikk


Fortellende prosa
Sosiale språk / diskurser i romanen

Situert forfatter eller finteller

Karakterenes språk

Innarbeiding av genrer



Genreanalyse

Diskursanalyse

Formidling
Metoder og ferdighetsutvikling

Profesjonalisering og ferdighetsutvikling


LITTERATUR

PERSONREGISTER