Når musikken gir mening
kommunikasjon om kvalitet i skolekonserter
Denne boka er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.
Kvalitet er et overordnet mål for Den kulturelle skolesekken (DKS), men hva det innebærer i praksis er uklart og gjenstand for kontinuerlig debatt. Les mer
Kvalitet er et overordnet mål for Den kulturelle skolesekken (DKS), men hva det innebærer i praksis er uklart og gjenstand for kontinuerlig debatt. Les mer
Logg inn for å se din bonus
Denne boka er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.
Kvalitet er et overordnet mål for Den kulturelle skolesekken (DKS), men hva det innebærer i praksis er uklart og gjenstand for kontinuerlig debatt. I denne boka forsøker forfatteren å bygge bro mellom generelle honnørord om kvalitet og ordløse kvalitetserfaringer i DKS. Hun utforsker samarbeidspartenes kommunikasjon om kvalitet med utgangspunkt i spesifikke skolekonsertsituasjoner. Målet er å tydeliggjøre konflikt- og konsensuslinjene i debattene og gi innspill til partenes samarbeid i praksisfeltet. Viktige funn i studien er at elevene med sine mangfoldige kvalitetsoppfatninger utfordrer konfliktlinjene i de voksne deltakernes debatt, og at barnetrinns-elever kan ha helt andre oppfatninger enn det som er referert i tidligere DKS- og skolekonsertstudier.
Sentrale temaer i boka er subjektivitet og objektivitet i DKS-bedømming, taus kvalitet og uttalte kriterier, konflikt og konsensus i DKS-debattene og kunstkompetente barn.
Kvalitet er et overordnet mål for Den kulturelle skolesekken (DKS), men hva det innebærer i praksis er uklart og gjenstand for kontinuerlig debatt. I denne boka forsøker forfatteren å bygge bro mellom generelle honnørord om kvalitet og ordløse kvalitetserfaringer i DKS. Hun utforsker samarbeidspartenes kommunikasjon om kvalitet med utgangspunkt i spesifikke skolekonsertsituasjoner. Målet er å tydeliggjøre konflikt- og konsensuslinjene i debattene og gi innspill til partenes samarbeid i praksisfeltet. Viktige funn i studien er at elevene med sine mangfoldige kvalitetsoppfatninger utfordrer konfliktlinjene i de voksne deltakernes debatt, og at barnetrinns-elever kan ha helt andre oppfatninger enn det som er referert i tidligere DKS- og skolekonsertstudier.
Sentrale temaer i boka er subjektivitet og objektivitet i DKS-bedømming, taus kvalitet og uttalte kriterier, konflikt og konsensus i DKS-debattene og kunstkompetente barn.
Detaljer
- Forlag
- Cappelen Damm akademisk / NOASP
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 317
- ISBN
- 9788202635657
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2019
- Originaltittel
- Når musikken gir mening
- Format
- 24 x 17 cm