Meny
 
Småbarna - 
      Erik Sigsgaard
    
      Rie Haslund
    
      Rikke Sværke Madsen
    
      Stine Illum
    
      Bodil Sunde

Småbarna

; Rie Haslund ; Rikke Sværke Madsen ; Stine Illum (Illustratør) ; Bodil Sunde (Oversetter)

«Boken inviterer til refleksjon og diskusjon omkring de yngste barnas barnehageliv og kvalitet, - barnehagelivskvalitet.»

, Pedagogisk bokorm 4/2010
Det er i småbarnsalderen det viktigste skjer. Her skapes de grunnleggende begreper, ord og holdninger som barnet bærer med seg resten av livet. Man kan undre seg over at det ikke er skrevet mer om hva som skjer med de minste barna når de har vinket farvel til mor og far i barnehagen. Les mer
Vår pris
399,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager

Paperback
Legg i
Paperback
Legg i
Vår pris: 399,-

(Paperback) Fri frakt!
Leveringstid: Sendes innen 3 virkedager

Det er i småbarnsalderen det viktigste skjer. Her skapes de grunnleggende begreper, ord og holdninger som barnet bærer med seg resten av livet. Man kan undre seg over at det ikke er skrevet mer om hva som skjer med de minste barna når de har vinket farvel til mor og far i barnehagen. Denne boka handler om pedagogikk for barn fra 0-3 år. Forfatterne har besøkt og forsket i en rekke velfungerende barnehager og bygger innholdet i boka på en rekke små historier fra barnas hverdag. De beskriver konkret hvordan barnehagens kvalitet avhenger av at hverdagen er preget av gjensidig respekt, dialog, frihet, likeverdighet, varme, glede og anerkjennelse.


Boka henvender seg til småbarnsforeldre og ansatte i barnehager. Studenter i førskolelærerutdanningen vil også ha god nytte av den.

FAKTA
Utgitt:
Forlag: Cappelen Damm akademisk
Innbinding: Paperback
Språk: Norsk Bokmål
Sider: 184
ISBN: 9788202323158
Utgave: 1. utg.
Orig.tittel: De mindste
Format: 20 x 16 cm
KATEGORIER:

Bla i alle kategorier

VURDERING
Gi vurdering
Les vurderinger



Forord

Innledning

Kapittel 1 Familien og barnehagen - to verdener møtes
Å komme inn på en harmonisk måte

De voksnes forhold til hverandre

Det er "greit" å være sint

Åpenhet mellom de voksne

Når "kjemien" er dårlig

Forholdet mellom hjem og barnehage


Kapittel 2 Institusjonaliseringen av småbarnas liv
Barn blir sjeldne

Da far og mor gikk hjemmefra

Institusjonaliseringen og dens omfang

Å bestemme over eller å bestemme selv - institusjonslogikk og institusjonskritikk

Familiebarnehage og barnehage - to slags institusjonalisering

Familiebarnehagens "alminnelighet"

Nødvendigheter og hverdagsrytmer er drivverket

Familiebarnehagen og den nære verden

Se meg - om det personlige

Avinstitusjonalisering


Kapittel 3 Når språket blir til
Den nyfødte språkbruker

Språk, handling og begrepsdanning

Språket som konfliktforebyggelse

Barn lærer barn å snakke

Språklek - å gripe fatt i det spontane

Den voksne som initiativtaker


Kapittel 4 Små barns læring
"Skolifisering" av barnehagene

Hvordan foregår læringen i den gode familiebarnehagen og barnehagen?

Jeg kan selv

Nytelsesfull læring

Ingen glede uten kroppen

Når den voksne går foran

Hva skader barns læring i familiebarnehagen og barnehagen?

Hva sier forskningen om praksislæring?


Kapittel 5 Barn og kultur
Det estetiskes plass i småbarnslivet

Hva betyr det fysiske miljøet for barna?

Fantasi, forestillinger, erindring og erkjennelse

Opplevelser, språk og poesi

Når musikken spiller


Kapittel 6 Barns lek og fellesskap
Å bygge opp - og å rive ned

Lek og samvær som grobunn for demokrati

Om å hjelpe barn til å møte hverandre

Beskyttelse av barns lek


Kapittel 7 Anerkjennelse og makt
Når barn selv vil

Å hjelpe barn til å hjelpe

Verden er så stor, så stor..

Når barn får skjenn

Barn og arbeid

Å være betrodd


Kapittel 8 Å oppdra eller å leve sammen
Å få hjelp

Å utforske, å velge og å ville

Å bli hørt og forstått

Å kunne si nei

Å hjelpe - og å være til nytte

Høflighet og påskjønnelse

Å være seg selv og å være sosial - to sider av samme sak

Å ta del og å dele

Gleden ved å gi

Kan selv

Oppdragelse og sosialisering


Kapittel 9 Det ikke-utskjelte mennesket
Oppdragelse og straff

En barndom uten kjefting

Det store i det små

Hvordan blir ikke-utskjelte mennesker?

En undersøkelse

Godt begynt uten kjeft


Kapittel 10 Sluttord
FNs konvensjon om barns rettigheter

En god barnehage


Litteratur

Register