Min side Kundeservice Bli medlem Slik virker medlemskapet

Utdanningssosiologi

fra teori til praksis i skolen
I boken presenteres noen utvalgte og relevante utdanningssosiologiske perspektiver som knyttes til den norske skolen og dens praksisfelt. Begreper som pedagogisk diskurs, pedagogiske koder og pedagogiske identiteter presenteres, drøftes og konkretiseres i sammenheng med skolens rolle som en viktig institusjon når det gjelder utvikling både på individ- og samfunnsnivå. Les mer
219,-
Paperback
Sendes innen 1 virkedag

Logg inn for å se din bonus

I boken presenteres noen utvalgte og relevante utdanningssosiologiske perspektiver som knyttes til den norske skolen og dens praksisfelt. Begreper som pedagogisk diskurs, pedagogiske koder og pedagogiske identiteter presenteres, drøftes og konkretiseres i sammenheng med skolens rolle som en viktig institusjon når det gjelder utvikling både på individ- og samfunnsnivå. Oppmerksomheten rettes også mot utviklingen av en teori om kunnskap i skolen der forholdet mellom skolekunnskap og hverdagskunnskap diskuteres og problematiseres. Den teoretiske referanserammen er hentet fra Basil Bernsteins utdanningssosiologi. Teoriene blir relatert til nyere empirisk utdanningsforskning der elevperspektivet i norsk kontekst har en sentral plass. Forholdet mellom mikronivå og makronivå i utdanningssystemet er et sentralt tema gjennom bokens forskjellige kapitler.

Sylvi Stenersen Hovdenak er dr.polit. og professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo

Detaljer

Forlag
Tapir akademisk forlag
Innbinding
Paperback
Språk
Bokmål
Sider
78
ISBN
9788251926706
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2011
Originaltittel
Utdanningssosiologi
Format
24 x 18 cm

Medlemmers vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Utdanningssosiologi:

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også:

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv