Utdanningssosiologi
fra teori til praksis i skolen
I boken presenteres noen utvalgte og relevante utdanningssosiologiske perspektiver som knyttes til den norske skolen og dens praksisfelt. Begreper som pedagogisk diskurs, pedagogiske koder og pedagogiske identiteter presenteres, drøftes og konkretiseres i sammenheng med skolens rolle som en viktig institusjon når det gjelder utvikling både på individ- og samfunnsnivå.
Les mer
219,-
Paperback
Sendes innen 1 virkedag
Logg inn for å se din bonus
I boken presenteres noen utvalgte og relevante utdanningssosiologiske perspektiver som knyttes til den norske skolen og dens praksisfelt. Begreper som pedagogisk diskurs, pedagogiske koder og pedagogiske identiteter presenteres, drøftes og konkretiseres i sammenheng med skolens rolle som en viktig institusjon når det gjelder utvikling både på individ- og samfunnsnivå. Oppmerksomheten rettes også mot utviklingen av en teori om kunnskap i skolen der forholdet mellom skolekunnskap og hverdagskunnskap diskuteres og problematiseres. Den teoretiske referanserammen er hentet fra Basil Bernsteins utdanningssosiologi. Teoriene blir relatert til nyere empirisk utdanningsforskning der elevperspektivet i norsk kontekst har en sentral plass. Forholdet mellom mikronivå og makronivå i utdanningssystemet er et sentralt tema gjennom bokens forskjellige kapitler.
Sylvi Stenersen Hovdenak er dr.polit. og professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
Sylvi Stenersen Hovdenak er dr.polit. og professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
Detaljer
- Forlag
- Tapir akademisk forlag
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 78
- ISBN
- 9788251926706
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2011
- Originaltittel
- Utdanningssosiologi
- Format
- 24 x 18 cm