Carl Vilhelm Boye Holst
undervisning og kultur
Carl Vilhelm Boye Holst hadde et sterkt engasjement for at den norske skolekulturen måtte tilpasse seg barna og ikke motsatt. Han går i dybden når han argumenterer for at skolekulturen blir vanskelig å leve innenfor når den organiseres i kunstige fagområder der barna vanskelig finner den nødvendige mening og sammenheng. Les mer
349,-
Paperback
Sendes innen 3 - 10 dager
Logg inn for å se din bonus
Carl Vilhelm Boye Holst hadde et sterkt engasjement for at den norske skolekulturen måtte tilpasse seg barna og ikke motsatt. Han går i dybden når han argumenterer for at skolekulturen blir vanskelig å leve innenfor når den organiseres i kunstige fagområder der barna vanskelig finner den nødvendige mening og sammenheng. Denne boken tar utgangspunkt i Holsts tanker og lar dem møte dagens norske skolepolitikk. Dette møtet fremtvinger en del ubehagelige spørsmål som viser at dagens situasjon er mere alvorlig enn den Holst påpekte i sin samtid. Forfatteren løfter i denne boken ned en viktig stemme fra det pedagogiske mørkeloft i et forsøk på å tilføre de pedagogiske grunnlagsdiskusjoner nødvendige og viktige innspill. Holst tør å fremme radikale endringsforslag innenfor en skoletenkning han opplever som lite human. Skolepolitikkens positivistiske tilbøyeligheter overser det vesentlige grunnlaget for å bygge en levelig og god skolekultur; barnas følelser og deres søken etter verdighet og skjønnhet i sine liv.
Boken henvender seg til alle som forsker, arbeider og studerer innenfor barnehage- og skolefeltet.
Boken henvender seg til alle som forsker, arbeider og studerer innenfor barnehage- og skolefeltet.
Detaljer
- Forlag
- Embla akademisk
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Norsk Bokmål
- Sider
- 175
- ISBN
- 9788293689089
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2021