Pedagogisk-filosofiske analyser
Pedagogisk filosofering kan arte seg på forskjellig vis, for eksempel som forsøk på å klargjøre og granske viktige begrepsmessige sammenhenger, og som undersøkelse, systematisering og sammenfatning av de grunnantagelser pedagogisk teori og praksis bygger på. Les mer
379,-
Paperback
Sendes innen 3 - 10 dager
Logg inn for å se din bonus
Pedagogisk filosofering kan arte seg på forskjellig vis, for eksempel som forsøk på å klargjøre og granske viktige begrepsmessige sammenhenger, og som undersøkelse, systematisering og sammenfatning av de grunnantagelser pedagogisk teori og praksis bygger på. Denne artikkelsamlinga, Pedagogisk-filosofiske analyser, har sitt tyngdepunkt i den første tilnærmingsmåten. Artiklene har som overordnet mål å gjøre ting klarere enn de var i utgangspunktet. Den første artikkelen omhandler begrepsanalyse, et viktig verktøy når man har et slikt mål for øye. Så følger en analyse av danningsbegrepet: Kan dette begrepet gjelde som pedagogikkens fundamentalbegrep? En annen artikkel forsøker å beskrive de krav som må stilles til kritisk tenkning. Resten av artiklene fokuserer på barnet og barnets livssituasjon. Har barn filosofiske talenter som skolen bør ivareta i større grad? Og hvordan skal vi stille oss til det faktum at offisielle barnerettighetserklæringer innebærer å frakjenne barn rettigheter som andre mennesker (voksne) kan ta for gitt? Til slutt i denne samlingen er det en artikkel som kommenterer Ariés' kjente tese om at middelaldermenneskene ikke var i stand til å se barn som barn. Dr. philos. Paul Martin Opdal er professor i pedagogisk filosofi ved Institutt for pedagogikk og lærerutdanning, Universitetet i Tromsø, og har blant annet skrevet bøkene Begrepsanalyse og pedagogikk (1983) og Danning som initiering (2000).
Detaljer
- Forlag
- Fagbokforlaget
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 120
- ISBN
- 9788245007251
- Utgave
- 1. utg.
- Utgivelsesår
- 2008
- Format
- 24 x 17 cm