Levde lærerliv

Volda-læreren i brevbøker 1930-1995
En rekke klasser som fikk utdanninga si ved Volda lærarskule på 1900-tallet holdt sitt fellesskap ved like gjennom det de kalte brevbøker. I solide skrivebøker med stive permer informerte de sine klassevenner både om sine profesjonelle og sine personlige liv. I det materialet som legges fram her, inngår seks brevboksamlinger skrevet av fire 4-årige og to 2-årige klasser, som fikk utdanninga si mellom 1930 og 1949. Noen av klassene holdt liv i skriveprosjekta sine i over 50 år. Til sammen utgjør materialet rundt 7000 stort sett handskrevne sider. Les mer
0,-
Tilgjengelig umiddelbart etter kjøp

Logg inn for å se din bonus

En rekke klasser som fikk utdanninga si ved Volda lærarskule på 1900-tallet holdt sitt fellesskap ved like gjennom det de kalte brevbøker. I solide skrivebøker med stive permer informerte de sine klassevenner både om sine profesjonelle og sine personlige liv. I det materialet som legges fram her, inngår seks brevboksamlinger skrevet av fire 4-årige og to 2-årige klasser, som fikk utdanninga si mellom 1930 og 1949. Noen av klassene holdt liv i skriveprosjekta sine i over 50 år. Til sammen utgjør materialet rundt 7000 stort sett handskrevne sider.
Brevbøkene er en spennende innfallsport til livs- og skolehistorie, profesjonsutvikling og læreridentitet, og kaster et mentalitetshistorisk lys over den lærertypen som er blitt kalt «Volda-læreren». Rektor ved lærerskolen var i disse åra Erling Kristvik, og mange av brevskriverne kaller seg med stolthet «kristvikianere». Brevbøkene kan leses som denne lærergenerasjonens sjølportrett.
Denne boka er utgivelse nr. 38 i skriftserien Kyrkjefag Profil.

Detaljer

Forlag
Cappelen Damm akademisk
Språk
Bokmål
ISBN
9788202707163
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2020
Originaltittel
Levde lærerliv
Serie
Kyrkjefag profil 38
Format
Ingen kopisperre EPUB_3

Medlemmers vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Levde lærerliv:

Se flere

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv