Min side Kundeservice Bli medlem

Læreplan

et forskningsperspektiv

Læreplanen er et av de viktigste dokumentene i samfunnet. De siste årene har det skjedd en rekke endringer i læreplansammenheng, blant annet da Kunnskapsløftet ble innført i 2006. Denne boka ser på ulike perspektiver ved læreplanen, sett fra forskeres ståsted. Les mer

499,-
Paperback
Utsolgt
Læreplanen er et av de viktigste dokumentene i samfunnet. De siste årene har det skjedd en rekke endringer i læreplansammenheng, blant annet da Kunnskapsløftet ble innført i 2006. Denne boka ser på ulike perspektiver ved læreplanen, sett fra forskeres ståsted.
Skolen er en viktig samfunnsinstitusjon der offentlige, politiske og private interesser spiller inn. Mange ønsker å få mer ut av skolen, og det pågår stadig debatter om hva som skal være skolens oppgaver og innhold. Utdanningsreformer kan sies å være svaret på de forventningene som utspiller seg på nasjonalt plan. Læreplaner og vurderingssystemer er midler for endring og fornyelse.

Forskerne som har bidratt, skriver blant annet om hva som skjer ved implementeringen av en ny læreplan, om mangfold og inkludering, om velferdsretten og minstestandarder, om styring og vurderingssystemer, om utvikling av profesjonell kompetanse og om hva studier av læreplaner kan vise.

Boka er skrevet for lærerstudenter og pedagogikkstudenter. Den vil også være til stor nytte for forskere og ansatte i skole- og oppvekstsektoren.

Boka har bidrag fra flere dyktige forskere ved Universitetet i Oslo: Eyvind Elstad og Kirsten Sivesind fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Britt Ulstrup Engelsen, Finn R. Hjardemaal og Berit Karseth fra Pedagogisk forskningsinstitutt, og Ivar Morken fra Institutt for spesialpedagogikk.

"Boken henvender seg til et publikum som er interessert i læreplanforskning - og det burde være riktig stort når man ser hvordan de ulike kapitlene framstiller læreplanteorienes ulike dimensjoner. Når denne leseren blir animert og engasjert, er det fordi forfatterne skriver godt og argumenterer overbevisende. Det gis spennende og fengende karakteristikker." Yngve Nordkvelle, Norsk Pedagogisk Tidsskrift 1/2010)

Detaljer

Forlag
Universitetsforlaget
Innbinding
Paperback
Språk
Norsk Bokmål
Sider
241
ISBN
9788215013237
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2009
Format
24 x 17 cm

Medlemmers vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Læreplan:

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også:

1812

Adam Zamoyski
Paperback 
249,-
 

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv