– Denne boken er pensum på personalpsykologi i Bergen og beskriver fyldig vår tids arbeidsliv med alle dilemma det innebærer. Både utvelgelse av riktige medarbeidere gjennom personlighetstester, og hva som kjennetegner fornuftige incentivsystemer. Boken har både enkeltmennesket og bedriftens bunnlinje i fokus og beskriver hvordan fornøyde medarbeidere skaper best resultater. Mest tankevekkende er beskrivelsene rundt menneskesynet som finnes i arbeidslivet. Betrakter vi medarbeiderne kun som et bruk-og-kast-middel på vei mot profitt kan vi forutsi at vi produserer sykefravær, mistrivsel og i siste ende dårlige resultater! En godt skrevet bok som samsvarer fint med de tidligere bøkene "det gode arbeidsmiljø" og "ledelse på godt og vondt". Anbefales for alle!
Den dyktige medarbeider
behov og forventninger
Den dyktige medarbeider er en temabok som drøfter viktige sider ved det å være arbeidstaker og ansatt i dagens arbeidsliv og det å rekruttere, utvikle og beholde ansatte på en god måte. Boken retter seg dermed mot fagområdet personalpsykologi, der fokuset er på individets forutsetninger for rollen som medarbeider, hvordan samspillet med andre påvirker ens rolle som arbeidstaker og virksomhetens håndtering av medarbeiderne som enkeltindivider. Les mer
799,-
Innbundet
Sendes innen 3 - 10 dager
Logg inn for å se din bonus
Den dyktige medarbeider er en temabok som drøfter viktige sider ved det å være arbeidstaker og ansatt i dagens arbeidsliv og det å rekruttere, utvikle og beholde ansatte på en god måte. Boken retter seg dermed mot fagområdet personalpsykologi, der fokuset er på individets forutsetninger for rollen som medarbeider, hvordan samspillet med andre påvirker ens rolle som arbeidstaker og virksomhetens håndtering av medarbeiderne som enkeltindivider. Den dyktige medarbeider er således en viktig bok for alle som søker etter jobb eller befinner seg i et ansettelsesforhold, og for alle som har ansvar for å lede, utvikle og ta vare på enkeltindivider og grupper i organisasjoner. Boken er skrevet av ledende norske og skandinaviske fagpersoner i feltet og tar opp temaer som: Hva kjennetegner konstruktive og destruktive medarbeidere? Hvordan lærer voksne mennesker på arbeidsplassen? Hvordan avklare forventning mellom den enkelte medarbeider og hennes/hans overordende? Hva motiverer medarbeidere til høy innsats? Hvilken betydning har personlighet for innsats og effektivitet? Hvordan ta vare på og motivere eldre arbeidstakere? Hvordan sosialiserer vi unge mennesker til arbeidslivet? Hvordan ivareta ansatte på en best mulig måte i forbindelse med ulykker og død? Hvordan sikre at rekruttering og seleksjon skjer på en god måte? Hvordan mestre stress på jobben og ivareta de ansattes helse? Hvordan skape høy jobbtrivsel og jobbengasjement? Hvordan opptre etisk som medarbeider? Hvordan måle og utvikle ansattes prestasjoner og talent? Hvordan ivareta arbeidsevne og ansettbarhet hos den enkelte?
Boken er skrevet for alle som er i arbeidslivet, men er særlig relevant for alle med interesse innen ledelses- og organisasjonsfag, herunder studenter, ledere, organisasjonsrådgivere, personalmedarbeidere, HMS-personell, verneombud og tillitsvalgte. Boken er en frittstående fortsettelse av bøkene Det gode arbeidsmiljø: Krav og utfordringer (2011) og Ledelse på godt og vondt: Effektivitet og trivsel (2015).
Ståle Einarsen er professor i arbeids- og organisasjonspsykologi ved Universitetet i Bergen. Hans faglige fokus er på temaer som mobbing og trakassering i arbeidslivet, konflikter og konflikthåndtering, ledelse, sykefravær, psykososialt arbeidsmiljø og kreativitet og innovasjon. Einarsen har lang erfaring som foredragsholder, organisasjonskonsulent og rådgiver.
Anders Skogstad er professor i arbeids- og organisasjonspsykologi ved Universitetet i Bergen og spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi, NPF. Hans faglige fokus er primært på destruktive former for ledelse og mobbing, psykososiale arbeidsmiljøfaktorer og organisasjonskultur. Skogstad har lang erfaring som foredragsholder og organisasjonsrådgiver.
Boken er skrevet for alle som er i arbeidslivet, men er særlig relevant for alle med interesse innen ledelses- og organisasjonsfag, herunder studenter, ledere, organisasjonsrådgivere, personalmedarbeidere, HMS-personell, verneombud og tillitsvalgte. Boken er en frittstående fortsettelse av bøkene Det gode arbeidsmiljø: Krav og utfordringer (2011) og Ledelse på godt og vondt: Effektivitet og trivsel (2015).
Ståle Einarsen er professor i arbeids- og organisasjonspsykologi ved Universitetet i Bergen. Hans faglige fokus er på temaer som mobbing og trakassering i arbeidslivet, konflikter og konflikthåndtering, ledelse, sykefravær, psykososialt arbeidsmiljø og kreativitet og innovasjon. Einarsen har lang erfaring som foredragsholder, organisasjonskonsulent og rådgiver.
Anders Skogstad er professor i arbeids- og organisasjonspsykologi ved Universitetet i Bergen og spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi, NPF. Hans faglige fokus er primært på destruktive former for ledelse og mobbing, psykososiale arbeidsmiljøfaktorer og organisasjonskultur. Skogstad har lang erfaring som foredragsholder og organisasjonsrådgiver.
Detaljer
- Forlag
- Fagbokforlaget
- Innbinding
- Innbundet
- Språk
- Bokmål
- Sider
- 500
- ISBN
- 9788245019865
- Utgave
- 2. utg.
- Utgivelsesår
- 2016
- Format
- 25 x 18 cm
Medlemmers vurdering
Skriv en vurdering
H