– "Structure and Interpretation of Computer Programs" gir deg en innføring i lispdialekten Scheme. Scheme er et funksjonelt programmeringsspråk og er på den måten helt annerledes bygd opp i forhold til Java, C# og C++, både hva angår bruksområdet om syntaks. Boka går ryddig til verks og geleider deg gjennom mange av primitivene i språket og hvordan interpreteren fungerer. Boka forutsetter at du kan noe programmering fra før og jeg ville ikke begynt med Scheme eller annet funksjonelt språk med mindre du har erfaring med andre (mer høynivå) språk fra før av. Men boka er fin nok den og er mye brukt i høyere utdanning.
Structure and Interpretation of Computer Programs
Structure and Interpretation of Computer Programs has had a dramatic impact on computer science curricula over the past decade. This long-awaited revision contains changes throughout the text. There are new implementations of most of the major programming systems in the book, including the interpreters and compilers, and the authors have incorporated many small changes that reflect their experience teaching the course at MIT since the first edition was published. Les mer
Logg inn for å se din bonus
Detaljer
- Forlag
- MIT Press
- Innbinding
- Paperback
- Språk
- Engelsk
- ISBN
- 9780262510875
- Utgave
- 2. utg.
- Utgivelsesår
- 1996
- Format
- 23 x 15 cm
Medlemmers vurdering
Skriv en vurdering
– Structure and Interpretation (SICP) er en annerledes innføring i programmering. Ved å ta utgangspunkt i programmeringsspråket Scheme har Abelson og Sussman klart å presentere mange grunnleggende temaer i programmering på en relativt syntaksuavhengig måte. Flere av oppgavene, vinklingene og temaene er klassikere innenfor IT-litteraturen. Eksemplene og de mange oppgavene er for ofte basert på tunge matematiske teoremer, og det er fort gjort å rote seg vekk i programmeringen på grunn av lite matematikkbakgrunn. Hvis du forstår dem, er de imidlertid som oftest geniale eksempler på effektiv og grunnleggende "riktig" programmering. Denne boka viser deg tydelig hvordan programmering er en kunstform vel så mye som en ferdighet. Den er direkte lysende på generelle områder som strømmer (streams) og abstraksjonsbarrierer. Du lærer kanskje ikke å lage fancy internettspill, men alt du lager etter å ha lest (og forstått) denne boken, vil være av bedre kvalitet, lettere å vedlikeholde og mer effektivt.