Min side Kundeservice Bli medlem

Forskningskommunikasjon

praktisk håndbok for forskere og kommunikasjonsrådgivere

«De aller fleste av rådene er relevante, gode, nyttige - og velprøvde. Ikke minst understrekningen av at kjernen i enhver formidling selvsagt er budskapet, ikke «emballasjen».»

M. Nylenna, Tidsskrift for Den norske legeforening 3/2014

Forskningskommunikasjon handler om å gjøre forskning og fagkunnskap tilgjengelig, relevant og interessant for utvalgte målgrupper. Den enkelte forskers engasjement og ønske om å kommunisere sin forskning er viktig for å oppnå dette. Les mer

509,-
Sendes innen 3 virkedager

Logg inn for å se din bonus

Forskningskommunikasjon handler om å gjøre forskning og fagkunnskap tilgjengelig, relevant og interessant for utvalgte målgrupper. Den enkelte forskers engasjement og ønske om å kommunisere sin forskning er viktig for å oppnå dette. Men først og fremst er forskningskommunikasjon et håndverk som må læres og prøves ut i praksis. Dette er den første håndboka i forskningskommunikasjon skrevet for norske forhold.

Boka legger vekt på å gi konkrete råd og tips, og omhandler blant annet:

Mål og målgrupper for forskningskommunikasjon Strategier for å komme på trykk med kronikker og debattinnlegg Kunsten å holde foredrag Kunsten å lage vellykkete forskningsarrangementer Tips for å lykkes på den internasjonale arenaen Overordnede strategier for effektiv formidling Evaluering av egen forskningskommunikasjon Hvordan man kommuniserer fagkunnskap i sosiale medier Boka henvender seg til forskere og masterstudenter, i tillegg til kommunikasjonsarbeidere ved universiteter, høgskoler, forskningsinstitutter og kunnskapsbedrifter.

Detaljer

Forlag
Cappelen Damm akademisk
Innbinding
Paperback
Språk
Bokmål
Sider
180
ISBN
9788202411794
Utgave
1. utg.
Utgivelsesår
2013
Originaltittel
Forskningskommunikasjon
Format
24 x 17 cm

Les utdrag

Utdraget er hentet fra e-bok-utgaven. Åpne utdrag her

Bla i boka

Anmeldelser

«De aller fleste av rådene er relevante, gode, nyttige - og velprøvde. Ikke minst understrekningen av at kjernen i enhver formidling selvsagt er budskapet, ikke «emballasjen».»

M. Nylenna, Tidsskrift for Den norske legeforening 3/2014

«Boka er lett å lese og rikt illustrert med eksempler. Selv om en del av disse tar utgangspunkt i større kunnskapsbedrifter, vil de fleste også være overførbare til mindre fagmiljøer og enkeltpersoner.[...] Jeg stiller meg helhjertet bak forfatterens oppfordring om at forskere og fagpersoner bør delta aktivt i folkeopplysning og samfunnsdebatt, og anbefaler boka til dem som tar utfordringen.»

Mona K. Haug, fysioterapeuten.no

«Les Elin Festøys omtale fra frokostseminaret om forskningskommunikasjon på storify.com 27. august 2013.»

«Audun Farbrots bok «Forskningskommunikasjon» er etterspurt, aktuell og nødvendig. En bok om dette temaet, skrevet på norsk, er ingenting mindre enn en begivenhet. [... Han er ] aktuell og oppdatert i behandlingen av sosiale medier, og han gir en god innføring og gode råd til forskere som ønsker å bruke medier som kan åpne for dialog. En slik dialog kan nettopp også gjøre forskningen bedre.»

Arvid Hallén, Forskningsrådets blogg 2. september 2013

«Dette er ei håndbok av beste slag, i forståelig språkdrakt og med komplette lister over norske debatt- og kronikkspalter. Den gir et godt innblikk i strategier for formidling og jeg sitter igjen med en rekke gode råd og praktiske grep og tips. [...] Boka har et bredere nedslagsfelt enn tittelen indikerer. Jeg vil anbefale den på det sterkeste til alle som arbeider i grenselandet mellom undervisning, fag- og forskningskommunikasjon.»

Ingrid Jahren Scudder, Sykepleien 16. januar 2014

«Det er en bok som bør leses av veldig mange av de titusener av offentlig finansierte akademikere som har nettopp det å sørge for at ny viten deles med resten av samfunnet, som en av sine plikter. [...] Farbrots bok er nødvendig og prisverdig fordi den tar norske forskeres eget ansvar alvorlig, og illustrerer på tallrike måter hvordan de selv kan bidra best mulig.»

Knut Olav Åmås, Aftenposten 24. august 2013

«Det er ingen tvil om at denne boka kan gi forskningskommunikasjonen et godt puff og påvirke profesjonalitetsnivået i riktig retning.»

Ole Petter Ottersen, Rektors blogg, Universitetet i Oslo

«Les Elin H. Rekdals omtale av frokostseminaret om forskningskommunikasjon på forskerforum.no 27. august 2013.»

Medlemmers vurdering

Oppdag mer

Bøker som ligner på Forskningskommunikasjon:

Se flere

De som kjøpte denne kjøpte også:

Ute!

André Horgen
Paperback 
539,-
 

Logg inn

Ikke medlem ennå? Registrer deg her

Glemt medlemsnummer/passord?

Handlekurv